РОЗДІЛ 2
РЕАЛІЗАЦІЯ ПЕДАГОГІЧНИХ УМОВ ПРОФЕСІЙНО СПРЯМОВАНОГО НАВЧАННЯ МАТЕМАТИЧНИХ ДИСЦИПЛІН МАЙБУТНІХ ЕКОНОМІСТІВ
2.1. Модель професійно спрямованого навчання математичних дисциплін майбутніх економістів на основі міжпредметних зв'язків
Відповідно до поставлених у дослідженні завдань розглянемо питання розробки та побудови моделі професійно спрямованого навчання математичних дисциплін майбутніх економістів на основі міжпредметних зв'язків.
У дидактиці моделювання використовується для забезпечення ефективного навчально-виховного процесу. З'ясуємо суть понять "модель" та "моделювання".
У словнику знаходимо таке визначення: "Модель - будь-який образ, аналог (уявний чи умовний: зображення, опис, схема, креслення, графік, план, карта тощо) деякого об'єкту, процесу чи явища ("оригінала" даної моделі), який використовується як його "замінник", "представник" [211, c. 819]. За визначенням В. Бикова, модель ? це деякий опис системи, що характеризує такі її особливості, які відображають цілі побудови та використання моделі [39, с. 8]. Моделювання у дидактиці трактують як "засіб висвітлення структурних елементів і зв'язків між ними, пізнання закономірностей дидактичного процесу" [243, с. 3]. Об'єктом моделювання у нашому дослідженні виступає процес навчання математичних дисциплін студентів економічних вищих навчальних закладів.
Нами розроблено модель професійно спрямованого навчання математичних дисциплін майбутніх економістів на основі міжпредметних зв'язків, яка, не відкидаючи існуючу загальноосвітню модель математичної підготовки, підсилює освітній потенціал математичної освіти студентів економічних вищих навчальних закладів.
Метою розробленої нами моделі є підвищення якості математичної підготовки студентів економічних спеціальностей. Використання такої моделі дає можливість підвищити рівень успішності навчання майбутніх фахівців економічного профілю. При цьому, в основу моделі закладено судження про фундаментальний характер математичних дисциплін у процесі підготовки майбутніх економістів та їх професійне спрямування. Запропонована у даному дослідженні модель передбачає синтез елементів фундаментальних та фахових дисциплін.
Аналіз літературних джерел дав змогу узагальнити отриманий результат та теоретично обґрунтувати і розробити модель професійно спрямованого навчання математичних дисциплін майбутніх економістів на основі міжпредметних зв'язків, основою якої є інтегровані фахові знання, уміння та навички, які утворюються на базі засвоєних раніше математичних знань та сформованих математичних навичок і умінь. Основними компонентами якої є: цільовий (завдання професійної підготовки); змістовий (принципи професійної підготовки, навчальні дисципліни, що забезпечують математичну та фахову освіту, форми, методи та засоби навчання); інтеграційний (складові математичної підготовленості, інтегровані економіко-математичні знання, навички та уміння майбутніх економістів). Об'єднуючим фактором є мета підготовки, що забезпечує взаємозв'язок між усіма її елементами. Дієвість моделі забезпечується педагогічними умовами. Розглянемо детальніше кожну структурну одиницю моделі.
Оскільки модель професійно спрямованого навчання математичних дисциплін майбутніх економістів на основі міжпредметних зв'язків спрямована, перш за все, на конструювання навчально-виховного процесу, на перший план виступає інформація про зміст фахової підготовки, який відображається у змісті математичної підготовки.
Під професійною підготовкою ми розуміємо сукупність спеціальних знань, навичок і умінь з конкретної професії і спеціальності, соціально-значущих якостей особистості, що дозволяють виконувати професійні обов'язки в певній галузі діяльності. Метою професійної підготовки майбутнього фахівця в галузі економіки є формування такої особистості, яка володіє системою сформованих знань, навичок та умінь і яка здатна ефективно вирішувати поставлені завдання у майбутній професійній діяльності.
Невід'ємною складовою професійної підготовки економіста є фундаментальна, зокрема математична підготовка. Під математичною підготовкою розуміємо навчально-виховний процес навчання математичних дисциплін, при якому відбувається не тільки засвоєння певної сукупності математичних знань та умінь, але й розвиток мислення студентів, формування їх моральної та духовної культури, та який здійснюється на всіх рівнях неперервної освіти.
Обґрунтування мети і завдань математичної підготовки майбутніх економістів диктуються основними вимогами соціально-економічного розвитку нового суспільства до підготовки економістів, новими тенденціями у зміні змісту функціонування економіки у нашій країні та за кордоном, характером професійної діяльності економіста. Одним із ведучих положень концепції професійної спрямованості є орієнтація цілей математичної підготовки на кінцевий результат ? майбутній фах спеціаліста. Тому мета і завдання математичної підготовки підпорядковуються основному напрямку ? формуванню висококваліфікованого фахівця в економічній галузі.
В анотації до змісту математичних дисциплін зазначається, що метою вивчення "Вищої математики" є засвоєння базових математичних знань. Завданнями є застосування математичних знань у процесі розв'язування економічних задач, побудови економіко-математичних моделей, розвиток аналітичного мислення. Метою вивчення "Теорії ймовірностей і математичної статистики" є формування базових знань з основ застосування ймовірнісно-статистичного апарату. Завдання полягає у вивченні закономірностей окремого випадкового явища та масових випадкових явищ, прогнозування їх характеристик. В анотації до "Математичного програмування" вказано, що мета вивчення дисципліни ? це формування вмінь знаходити оптимальні рішення економічних проблем, а завдання ? вивчення студентами основних методів та алгоритмів оптимізації [148].
На основі аналізу науково-педагогічної, методичної літератури, освітньо-професійної програми підготовки бакалаврів економічного профілю, докум
- Київ+380960830922