Ви є тут

Робота над уживанням учнями 5-7 класів виражальних мовних засобів у текстах різних стилів

Автор: 
Алєксєєва Лариса Олександрівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2009
Артикул:
0409U001042
129 грн
Додати в кошик

Вміст

зміст?); № (Випишіть словосполучення, у яких дієслова вжито в переносному значенні. Для чого цей прийом використав автор?); № (Прочитайте текст. До якого стилю він належить? Випишіть слова наказового способу. З якою метою вжив їх автор у тексті?); № (Опишіть усно малюнок художника В. Попкова, використовуючи подані безособові дієслова). Вживання дієслівних форм (№ ); добір синонімів (№); замінити прикметники дієсловами і простежити чи зміниться при цьому текст, якого відтінку нададуть йому дієслова (№ ); доповнити прислів'я, виписавши при цьому дієслова-антоніми теперішнього часу (№ ), про особливості вживання деяких дієслівних форм у вправах (№№ , ); використання дієслівних метафор (№№ ; ); заміна фразеологізмів дієсловами-синонімами (№ ), добір дієслів потрібного способу із поданих синонімів (№ ); вживання одних способів дієслів замість інших (№№ , ); значення безособових дієслів у реченні (№ ), записати безособові дієслова на позначення фізичного та психологічного стану людини (№ ).
Розділ "Дієприкметник" представлений такими вправами: № (Спишіть, утворивши потрібні дієприкметники за описом у дужках. До якого стилю належать записані речення? Прочитайте їх без дієприкметників. Чи змінився зміст, художня виразність?).
Розділ "Вигук" пропонує такі вправи: № (Складіть і запишіть п'ять речень із вигуком ой, щоб він виражав здивування, захоплення, погрозу, біль, переляк); № (Якими вигуками можна передати емоції, висловлені у вірші?).
Отже, у чинних підручниках "Українська мова", "Рідна мова" для ? класів, створених авторським колективом у складі Г. Шелехової, Г. Передрій, Л. Скуратівського, Я. Остаф; "Рідна мова" - автори О. Глазова, Ю. Кузнєцов; підручник "Рідна мова" - автори С. Єрмоленко, В. Сичова; "Рідна мова" - автори О. Заболотний, В. Заболотний; "Рідна мова" - автори М. Пентилюк, І. Гайдаєнко, А. Ляшкевич, С. Омельчук подаються різноманітні вправи для практичного засвоєння теоретичного матеріалу, але стилістичні, виражальні функції мовних засобів у багатьох випадках залишаються поза увагою. Докладний розгляд поданих у підручниках завдань і вправ, побудованих на зв'язних текстах, засвідчив, що в них бракує цілісної системи вивчення виражальних мовних засобів: вправ на стильові, типологічні ознаки текстів (конкретність змісту, образність, виразність, емоційність, експресивність та мовні засоби їх вираження, для цього потрібно розрізняти лексичні, граматичні засоби і спостерігати, які мовні засоби забезпечують наявність цих ознак), відтворення виражальних одиниць у текстах в усній і письмовій формі. Загальну картину аналізу підручників подаємо у додатках [Див. додаток А].
Визначення ролі підручника в навчанні виражальним мовним засобам потребує аналізу змісту і характеру дидактичного матеріалу. Носієм основного обсягу навчального матеріалу був і залишається текст, зокрема художній. Закладені у ньому багаті дидактичні можливості не залишалися поза увагою, забезпечили пріоритетне місце елементів лінгвістичного аналізу для розуміння стилістичних функцій мовних засобів у текстах розмовного, художнього та публіцистичного стилів у шкільних підручниках української мови.
Цю потребу певною мірою може задовольнити підручник М. Пентилюк "Культура мови і стилістика" [], рекомендований Міністерством освіти і науки України для гімназій гуманітарного профілю. У ньому ґрунтовно висвітлено теоретичні питання стилістики (структура стилістики, сучасне розуміння стилю), стилістичні засоби української мови, подано добре продуману і урізноманітнену систему вправ, наприклад: звернути увагу на виражальні мовні засоби, за допомогою яких створюється текст; які мовні засоби служать для змалювання образності, які увиразнюють текст. Але в цьому підручнику не введено поняття про виражальні одиниці мови, емоційно-експресивні різновиди мовлення, за допомогою яких саме виражальних мовних засобів створюється емоційно-експресивне мовлення.
Навчальний посібник В. Бадер "Стилістика української мови" [], рекомендований Міністерством освіти і науки України як навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів, вміщує практичний матеріал до
розділів "Фоностилістика", "Лексичні засоби стилістики", "Фразеологічна стилістика", "Стилістичні засоби морфології", "Стилістичний синтаксис", "Стилі української мови". Вправи та завдання орієнтують студентів на засвоєння стилістичних понять, стилістичного потенціалу мовних одиниць різних рівнів, сприяють виробленню вмінь використовувати виражальні засоби української мови у власній мовленнєвій діяльності.
У посібнику Л. Бондарчук "Методику підказує текст" [], рекомендований Міністерством освіти і науки України як навчальний посібник для студентів філологічних факультетів, учителів-словесників, окреслено методичні підходи до мови не тільки як системи систем, на теоретичному рівні, але, насамперед, - як джерела формування мислення, інтелекту, загальної культури особистості.
Основна увага приділена навчальному текстові, що повноцінно доносить те чи інше мовне явище, природно впливає на думку. Зразки такої роботи з текстом подані у зв'язку з вивченням фонетики, лексики, морфології, синтаксису.
Заслуговує схвальних відгуків навчальний посібник О. Сербенської "Культура усного мовлення" [], рекомендований Міністерством освіти і науки України як навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів. У Практикумі подано перелік важливих для засвоєння курсу тем, завдання, вправи, тести, список