Ви є тут

Творчість Миколи Гоголя в контексті літературної культури бароко.

Автор: 
Михед Павло Володимирович
Тип роботи: 
Дис. докт. наук
Рік: 
2003
Артикул:
0503U000373
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
СЛОВ’ЯНСЬКЕ ВІДРОДЖЕННЯ І ВИТОКИ ГОГОЛІВСЬ­КОГО ПРОФЕТИЗМУ
Cлов’янське Відродження у європейському контексті
Слов’янське Відродження, що відбувалось у руслі загально­європейського
духовного розвитку і становлення єдиної системи ціннісних орієнтирів, призвело
до суттєвих змін на національно-культур­ній карті Європи. Раціоналізм
просвітницької ідеології кри­тич­но ставиться до спроби реставрації в добу
контрреформації і баро­ко вертикальної моделі світу з Абсолютом Бога і тим
створює переду­мови до формування нового ідеалу – “вродженої ідеї народу”, як
його фор­му­лювали романтики, або Абсолюту національного істо­рич­ного бут­тя.
Якщо передромантизм уже висував формулу «дух нації», підк­реслю­ючи культурну
самобутність кожного етносу, то роман­тики, спові­дуючи ідею «індивідуальності
нації», роблять її головним об’єктом своїх духовних переживань. Осмислення
минуло­го, а крізь його призму і сучасного, бажання побачити історичну
перспективу і наблизити її (романтичний месіанізм) складають, з одного боку,
го­лов­не завдання літератури, мистецтва, науки, а з іншого – воно і ста­ло
головним фактором розвитку національної самосвідомості слов’я­нських народів.
Народознавчий пафос гуманітарного знання і художньої творчості є прикметною
рисою Слов’янського Відродження на відміну від за­хідноєвропейського, що мало
на меті відродити античність, а тому народна культура, фольклор, історія,
нарешті, мова народу перебували в центрі поля зору будителів слов’янського
культурного руху з другої половини XVІІІ століття. Каталізатором цього руху
стає романтичне відчуття можливості і необхідності історичної творчості, бо на
очах європейця під впливом інтелектуальних ідей світ міняв своє обличчя, і
французька революція стала найвиразнішим прикла­дом. Оптимізує історичний
погляд і той фактор, що романтична свідомість виводить, як правило, націю у
сферу позаісторичну, заявляючи про феномен безсмертя нації, не дивлячись не
лише на втрату державності, але й навіть на фізичне насилля і гноблення.
Одним з важливих ідеологічних факторів Слов’янського Відрод­ження стала
теоретична і літературна спадщина Йоганна Готфріда Гердера, ідеї якого були
відомі в Україні та в Росії з кінця ХVІІІ ст.. Якщо до цього додати ту особливу
роль, яку відводив Гердер Україні зокрема, і країнам Причорномор’я взагалі,
вбачаючи в них своєрідний центр Слов’янського Відродження, то стане зрозумі­лим
підвищений інтерес до постаті німецького філософа. І.Франко називав Гердера
«батьком слов’янофільства», а Гоголь – «великим зодчим всеобщей истории».
Гердерівська ідея цінності кожного народу, кожної нації суперечила гегелівській
тезі про неісторичні нації і визнавала роль слов’янських народів у історії
майбутньої Європи.
Саме Гердер першим сфомулював ідею діалектики загально­людського і
національного, що визначило напрямок ідеологічного забезпечення національних
рухів у слов’янському світі [10, 25; 398,12-23].
Великий розголос праць Гердера у слов’янському світі пояснюється тим, що Гердер
був, за словами Я.Колларжа, “першим захисником слов’ян і склав їм велику
хвалу”. Просвітницька думка Європи у пошуках від­повіді на питання про
державний і соціальний устрій сучасного суспільства, місце в ньому науки,
«природного права», «суспільної угоди» приходить до осмислення категорій народу
в контексті сучасної епохи або «духу часу» (zeitgeist). Саме Гердер, позначивши
своєрідність слов’янського художнього генія, дав поштовх для ґрунтовного
вивчення слов’янської культури відносно західно­євро­пей­ської. На думку
Д.С.Наливайка, без естетики Гердера «годі уявляти широке звернення романтиків
до фольклору й народного мистецтва, зокрема вияву інтересу до української
народ­ної поезії, яка стала важливим складником тогочасних
європейсько-українських культурних зв’язків» [237, 160; 352, 41, 55]. З цим
важко не погодитись, хоч зазначимо, що інтерес до української народної поезії
виник ще до того, як ідеї Гердера стали відомі у слов’янському світі. Правда,
він був ще почасти випадковим і йшов впереважно зі Сходу. Маємо на увазі перші
публікації українських текстів у російських журналах другої половини ХVІІІ
століття.
Гердерівські ідеї мали особливу привабливість в Україні, оскільки в умовах
бездержавності, колоніальної залежності багатьох слов'янських націй філософ
пропонував рівність і справедливість у ставленні до інших народів. Він висував
на чільне місце моральний фактор у взаєминах між народами та державами і
зазначав: "Із ростом цього почуття непомітно виникав союз усіх освічених
народів супроти будь-якої агресивної сили" [63,644-645].
Гердер тримався думки про те, шо біля початків історії і мис­тецтва стоїть
простий народ, а найвищою цінністю є народна поезія, у якій втілена душа
народу, і чим ближче народ стоїть до природи, тим вища цінність його поезії.
Гердер, на думку К.Азадовського, по суті вже «формує ідею народності, хоч ще і
не вживає цього терміну" [3, 121].
Особливу роль відводить Гердер мові: "Геній народу найповні­ше розкривається у
фізіологічному образі його мовлення” [63, 232]. Увага до мови і її
особливостей, а також утвердження величезної ваги мови (Гердер поставив питання
про можливість створення "загальної фізі­ологічної характеристики народів за їх
мовами") для культури будь-якого народу до певної міри провістили величезний
резонанс мовної проблеми в культурному житті слов’янських народів, як і ту
могутню енергію мовної творчості, що охопила весь слов’янський світ. Про­цеси
утвердження національних літературних мов, пошук шляхів їх розвитку, а іноді
навіть вибору певних граматичних форм, часто ви­ходя