РОЗДІЛ 2
Методика бухгалтерського обліку спеціального фонду в бюджетних установах
2.1. Облік доходів спеціального фонду бюджетних установ
Одним із заходів, який створює умови для розвитку в Україні ринкових відносин є реформування системи бухгалтерського (фінансового) обліку. Дані фінансового обліку надають інформацію про фінансовий стан бюджетних установ необхідну для узагальнення, висновків та прийняття управлінських рішень певному колу користувачів. В сучасних умовах для бюджетних установ, а саме вищих закладів освіти, велике значення мають операції із спеціальними коштами, тому правильність, об'єктивність, точність та доступність обліку спеціальних коштів являється важливою і необхідною умовою для їх ефективної діяльності.
Право мати спеціальні кошти надається бюджетним установам у тому разі, якщо немає можливості організувати надання послуг, виконання робіт або здійснення іншої діяльності на засадах господарського розрахунку, а також якщо видатки зі здійсненням зазначеної діяльності, повністю покриваються одержуваними доходами.
У методиці досліджень порядку ведення обліку доходів і видатків спеціального фонду, що проведені нами в бюджетних установах - вищих закладах освіти, можна виділити певні етапи:
- вивчення практичних прийомів здійснення операцій з доходами спеціального фонду бюджетних установ - вищих закладах освіти, їх документування та відображення в обліку;
- вивчення практичних прийомів здійснення операцій з видатками спеціального фонду бюджетних установ - вищих закладах освіти, їх документування та відображення в обліку;
- порівняння отриманих результатів з вимогами чинних законодавчих актів, теоретичних розробок провідних вітчизняних та зарубіжних фахівців;
- аналіз встановлених відхилень та недоліків в організації та методології ведення обліку доходів та видатків спеціального фонду, та розробка пропозицій, щодо їх усунення.
При веденні обліку доходів спеціального фонду бюджетних установ важливого значення набуває інформація про джерела надходження цих доходів. В сучасних умовах фінансування державних вищих навчальних закладів здійснюється за рахунок коштів відповідних бюджетів, коштів галузей народного господарства, а також додаткових джерел фінансування. Перелік платних послуг, які можуть надаватися державними навчальними закладами, затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 20.01.97 р. № 38 із змінами і доповненнями, та порядок надання таких послуг затверджено спільним наказом Міністерства освіти України, Міністерства фінансів України і Міністерства економіки України від 27.10. 97 р. № 383/239/131 [36].
Додатковими джерелами фінансування бюджетних установ - вищих закладів освіти можуть бути:
* Кошти, що отримані за навчання, підвищення кваліфікації, підготовку та перепідготовку кадрів відповідно із укладеними договорами
* Плата за надання додаткових освітніх послуг
* Кошти, що отримані від реалізації продукції учбово - виробничих майстерень, підприємств, цехів, від надання в оренду окремих об'єктів основних засобів
* Кошти за послуги автотранспорту
* Кошти за науково-дослідні роботи
* Кошти від методично-видавничої діяльності
* Дотації з місцевих бюджетів
* Кредити і позики банків
* Дивіденди за цінними паперами та доходи за депозитними вкладами
* Добровільні грошові внески
* Інші кошти [80].
При відображенні в обліку доходів спеціального фонду важливе значення має джерело надходження цих доходів та інформація щодо собівартості певної послуги. Тому необхідно чітке відокремлення операцій пов'язаних із надходженням коштів спеціального фонду від коштів загального фонду до бюджетної установи.
Так, для обліку коштів, що надійшли за навчання, підвищення кваліфікації, підготовку та перепідготовку кадрів відповідно із укладеними договорами, Планом рахунків бухгалтерського обліку бюджетних установ передбачено рахунок 71 "Доходи спеціального фонду" [49]. Відповідно до Порядку застосування Плану рахунків бухгалтерського обліку бюджетних установ [50], цей рахунок застосовується для обліку власних коштів бюджетної установи на її утримання. При нарахуванні доходів та безпосередньому укладанні окремих договорів за кожним із них в реєстрах аналітичного обліку необхідно визначити дебіторську заборгованість в кореспонденції з субрахунком 364 "Розрахунки з іншими дебіторами". На практиці це ускладнюється значною кількістю укладених договорів і, як правило, такий запис проводиться після надходження відповідних спеціальних коштів на рахунки бюджетних установ. Пропонуються для обліку коштів, що надійшли за навчання, підвищення кваліфікації, підготовку та перепідготовку кадрів відповідно із укладеними договорами ввести додатковий субрахунок 717 " Доходи за навчальні послуги". За кожним укладеним договором робити бухгалтерські проведення за дебетом субрахунку 364 "Розрахунки з іншими дебіторами" та за кредитом субрахунку 717 "Доходи за навчальні послуги" А у випадку, коли встановлений термін надходження коштів не дотримується і якщо регламентовано умовами договору цим же записом проводити нарахування пені. Якщо ж оплата за послугу зовсім не надходить та умови договору не виконуються, то суму у цьому випадку необхідно сторнувати. При надходженні коштів за навчання на спеціальний реєстраційний рахунок навчального закладу у відділенні Державного казначейства України на підставі виписки із спеціального реєстраційного рахунку в обліку проводиться запис за дебетом субрахунку 323 "Спеціальні реєстраційні рахунки для обліку спеціальних коштів" і кредитом субрахунку 364 "Розрахунки з іншими дебіторами". При цьому по руху грошових коштів спеціального фонду складається меморіальний ордер № 3 форма № 382 (бюджет) "Накопичувана відомість руху грошових коштів спеціального фонду в органах Державного казначейства України" [27] .
Плата за навчання відповідно чинного законодавства може надходити до каси, на поточний рахунок у банку або на спеціальний реєстраційний рахунок у відділенні Державного казначейства України.
- Київ+380960830922