Ви є тут

Методика і організація контролю в бюджетних установах.

Автор: 
Любенко Андрій Миколайович
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2002
Артикул:
0402U002979
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
МЕТОДИКА ДЕРЖАВНОГО КОНТРОЛЮ

2.1.Методика проведення ревізій та перевірок в установах бюджетної сфери

Якість контролю за витрачанням бюджетних коштів у значній мірі визначається правильним вибором методів і використанням в процесі ревізій найбільш дієвих методик.
Перш за все необхідно відмітити, що питання ревізій та перевірок в бюджетній сфері у спеціальній та науковій літературі, на нашу думку, недостатньо досліджені. Лише в навчальному посібнику за авторством В.І.Крисюка, М.М.Каленського, О.В.Юрченка "Ревізія і контроль в установах і організаціях бюджетної сфери" [68] висвітлено окремі положення методики ревізій та перевірок установ і організацій бюджетної сфери.
Основними завданнями ревізії бюджетних установ, до яких входять заклади освіти, охорони здоров'я та культури є контроль за економним і цільовим витрачанням бюджетних коштів та матеріальних цінностей, їх збереженням, попередженням фактів безгосподарності та марнотратства. Для цього перевіряється правильність проведення розрахунків до кошторисів та використання асигнованих з бюджету коштів, достовірність облікових і звітних даних, стан справ із збереження грошових коштів і матеріальних цінностей, дотримання законності та суворого режиму економії у витрачанні грошових коштів і матеріальних цінностей, ефективність затрат на поточний та капітальний ремонти, придбання обладнання і інвентарю, правильність нарахування та виплати заробітної плати тощо.
На нашу думку, ревізія бюджетної установи складається з таких етапів: початковий; дослідження об'єктів контролю; завершальний.
Початковий етап передбачає організацію і планування ревізії. На етапі дослідження проводиться безпосередньо ревізія або тематична перевірка об'єктів контролю. На завершальному етапі проводиться оформлення результатів ревізії (перевірки) та вживаються заходи щодо усунення виявлених недоліків і порушень.
Організація та планування проведення ревізії є одним із етапів підготовки до проведення даного виду контролю, що забезпечує високу якість і дотримання строків його проведення. Необхідною умовою якості проведення ревізії є опрацювання постанов Уряду, інструктивних та законодавчих актів, розпоряджень органів державної виконавчої влади, що мають відношення до діяльності установ бюджетної сфери.
Процес організації ревізії, як правило, розподіляється на такі підетапи: ознайомлення з матеріалами попередніх ревізій, складання програми і робочого плану ревізії; проведення ревізії (суто ревізійні дії); оформлення матеріалів і складання акта ревізії; внесення пропозицій щодо усунення недоліків та відшкодування збитків; наступний контроль за їх виконанням.
Етап організації та планування ревізії (початковий) передбачає розробку програми ревізії, яка затверджується керівником відповідного КРП і повинна охоплювати всі основні питання фінансово-господарської діяльності бюджетної установи. На основі затвердженої програми ревізії складається робочий план її проведення з визначенням конкретних завдань, виконавців, термінів виконання. Зазначений план підписується керівником ревізійної групи за погодженням з керівником відповідного структурного підрозділу ДКРС (керівником комплексної ревізії виконання відповідного бюджету). При необхідності, в період ревізії до робочого плану вносяться зміни та доповнення.
До початку ревізії необхідно отримати інформацію про додаткове виділення установі, що ревізується, фінансування із місцевого бюджету за розпорядженнями відповідного органу державної виконавчої влади, рішеннями органів місцевого самоврядування. Важливим об'єктом контролю є спонсорська допомога у вигляді грошових внесків та матеріальних цінностей.
Перед початком ревізії керівнику установи або особі, що виконує його обов'язки, пред'являються посвідчення членів ревізійної групи на право її проведення.
Керівник ревізійної групи повинен ознайомитись із структурою та розподілом обов'язків між працівниками бухгалтерії установи, діючим порядком документообороту, системою механізації й автоматизації обліку, бухгалтерською звітністю, матеріалами перевірок інших контролюючих органів, проведених в періоді, що підлягає ревізії. Після цього уточняються ділянки роботи для кожного члена ревізійної групи з дотриманням такої послідовності, яка б виключала можливість повторної перевірки одних і тих же документів і питань.
Запропоновані правила початку ревізії бюджетної установи зображено на рис.2.1.
На етапі дослідження бюджетних установ ревізором здійснюється ревізія або тематична перевірка таких об'єктів контролю: касові, банківські, розрахункові та інші операції; витрати на утримання установи та ін. Об'єкти та застосування методичних прийомів ревізії на прикладі установ освіти та охорони здоров'я наведено в таблиці 2.1. При цьому необхідно відмітити, що кожен з наведених вибіркових прийомів контролю, при умові виявлення суттєвих фінансових порушень або зловживань по об'єктах контролю, в обов'язковому порядку буде замінений на суцільний.
Ревізія кас та касових операцій - одна з найвідповідальніших ділянок документальної ревізії.
На початку ревізії, на вимогу ревізора, відповідно до ст.15 Закону України "Про державну контрольно-ревізійну службу в Україні" [127] керівником установи видається наказ про створення інвентаризаційної комісії з числа працівників адміністрації, за участю матеріально відповідальних осіб.
Перш ніж розпочати ревізію касових операцій, ревізор встановлює коло посадових осіб, які мають право підписувати касові документи. В ході ревізії з'ясовується, чи не покладались обов'язки касира на працівників бухгалтерії, які користуються правом підпису касових документів, чи відповідає приміщення каси нормальним умовам роботи, чи забезпечено охорону каси і збереження готівки. Перевірити наявність договору касира про повну матеріальну відповідальність.
Касир повинен скласти звіт про касові операції на день ревізії і дати розписку, що всі прибуткові і