РОЗДІЛ 2. ДОСЛІДНО-ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНА РОБОТА З ФОРМУВАННЯ ТВОРЧОЇ АКТИВНОСТІ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ ЗАСОБАМИ УКРАЇНСЬКОЇ НАРОДНОЇ ІГРАШКИ...............................................................................................
872.1. Стан сформованості творчої активності учнів молодшого шкільного віку..............................................................................
872.2.Педагогічні умови і методика формування творчої активності молодших школярів засобами української народної іграшки..........
110 2.3. Хід і результати формуючого експерименту...............................141 Висновки до другого розділу...............................................................177ЗАГАЛЬНІ ВИСНОВКИ.....................................................................................179СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ............................................................182ДОДАТКИ............................................................................................................208
ВСТУП
Актуальність дослідження. Проблеми перебудови нашого суспільства нерозривно пов'язані з вирішенням завдань формування творчої особистості. Адже саме така особистість є справжнім творцем історії, оскільки весь шлях, який пройдено людством, - це безперервний процес творіння. Творчість дає людині можливість актуалізувати свої потреби, інтереси, здібності, знаходити форми прояву індивідуальної активності. Творче самовираження сприяє усвідомленню особистісної ваги, емоційному розкріпаченню, зростанню впевненості у собі. У зв'язку з цим все більшої теоретичної і практичної значущості набуває залучення учнів до творчої діяльності, створення необхідних умов для формування творчої активності школярів.
Проблема творчої активності завжди була у полі зору вчених. Різні аспекти творчості розглядали В. Дружинін, Я. Пономарьов, І. Семенов; психологічні основи творчої активності вивчали Д. Богоявленська, Л. Виготський, П. Гальперін, Д. Ельконін, В. Крутецький, Г. Костюк, В. Мерлін, Н. Тализіна та ін.; педагогічний аспект зазначеної проблеми досліджували Л. Аристова, В. Андрєєв, Ю. Бабанський, М. Данилов, Б. Коротяєв, І. Лернер, Л. Мамот, В. Паламарчук, О. Савченко, М. Скаткин, Т. Шамова, Г. Щукін та ін. Дослідниками сформульовано основні умови формування творчої активності (Н. Вишнякова, Л. Івахненко, В. Лозова Ю. Нєженцев, С. Сисоєва); виявлено специфіку впливу різних засобів естетичного виховання на розвиток творчої активності молодших школярів (Л. Гуляєва, В. Кузін, А. Щербо); визначено особливості прояву творчої активності старших дошкільнят та молодших школярів у різних видах діяльності: ігровій - Ю. Косенко; трудовій - В. Сьомін, В. Тименко; образотворчій - С. Діденко, В. Кардашов.
Важливе місце у системі засобів формування творчої активності учнів посідає народне мистецтво, яке унікальним чином інтегрує у собі побутові, мистецькі, педагогічні традиції (Н. Вишнякова, Є. Горунович, С. Діденко, О. Ковальов, С. Коновець та ін.). Своєрідним різновидом українського народного мистецтва є іграшка, що якнайкраще підтверджує нерозривність становлення окремої людини і людства.
Аналіз педагогічних досліджень свідчить, що українській народній іграшці відведено важливе місце у виховному процесі сучасних дитячих дошкільних закладів (Л. Артемова, О. Батухтіна, А. Грабовська, Е. Горунович, А. Грибовська, Г. Вишнева, Р. Калістру, Л. Калуська, Л. Сірченко та ін.). Однак поза спеціальною увагою залишилися теоретичні і методичні аспекти використання української народної іграшки у педагогіці початкової школи, хоча сучасній науці відомо, що твори народного мистецтва впливають на розвиток пізнавальної, емоційної сфер особистості, її творчих здібностей, сприяють активізації творчо-продуктивної діяльності.
Соціальна та педагогічна значущість проблеми формування творчої активності підростаючого покоління, її недостатня теоретична та методична розробленість зумовили вибір теми дисертаційного дослідження: "Формування творчої активності молодших школярів засобами української народної іграшки".
Зв'язок роботи з науковими програмами, планами, темами. Дослідження входить до плану науково-дослідної роботи лабораторії естетичного виховання інституту проблем виховання АПН України і виконане у контексті Державної національної програми "Освіта" ("Україна XXIстоліття).
Об'єкт дослідження - процес творчого розвитку учнів початкових
класів.
Предмет дослідження - педагогічні умови формування творчої активності молодших школярів на уроках і у позакласній роботі з образотворчого мистецтва та художньої праці.
Мета дослідження - розробити, теоретично обґрунтувати та експериментально перевірити методику формування творчої активності учнів початкових класів засобами української народної іграшки.
В основу дослідження було покладено гіпотезу про те, що ефективність формування творчої активності молодших школярів підвищиться завдяки включенню дітей у різні види творчої діяльності та організації оптимальних педагогічних умов опанування ними української народної іграшки як естетичного об'єкта.
Об'єкт, предмет, мета і гіпотеза дослідження зумовили необхідність розв'язання таких завдань:
* вивчити теоретичний аспект формування творчої активності учнів початкових класів;
* розкрити педагогічні можливості української народної іграшки як засобу, що сприяє ефективному формуванню творчої активності молодших школярів;
* визначити критерії, показники і рівні сформованості творчої активності учнів молодшого шкільного віку засобами української народної іграшки;
* виявити педагогічні умови, що сприятимуть оптимізації формування досліджуваного феномена;
* науково обґрунтувати та експериментально перевірити методику формування творчої активності молодших школярів.
У дисертаційному дослідженні використовувалися методи, які відповідали природі явища, що вивчалося, і були адекватні поставленим завданням: аналіз, порівняння та