РОЗДІЛ 2
КЛАСИФІКАЦІЯ ФОНОВИХ ЗНАНЬ ЯК СТРУКТУРНОГО ЕЛЕМЕНТА ШКІЛЬНОГО ПРЕДМЕТА
“ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА”
2.1. Фонові знання як структурний елемент шкільного предмета
“Зарубіжна література”
У контексті нашого дисертаційного дослідження, розглядаючи поняття
“література як навчальний предмет”, необхідно вказати на його відмінність від
поняття “література як мистецтво слова”.
Це зумовлено в першу чергу існуванням двох полярних думок у методиці
викладання літератури, які зводяться до бінарної опозиції: “література -
підручник життя” і “література - мистецтво слова”. При цьому в позиції
“література - підручник життя” головна роль відводиться пізнавально-виховній
функції, естетична сутність художнього твору ігнорується, а натомість
пропонується розглядати його як відображення певних етичних сентенцій [див.
65].
Як кожне мистецтво, література - це пізнання і творчість. Література на
естетичній основі втілює суспільну свідомість, виражає багатогранність
людського буття у художніх образах. Предметом мистецтва є світ людей,
різноманіття людських стосунків з реальністю, дійсністю з погляду людини.
“Однак саме у мистецтві слова (і це є специфічним) людина як носій духовності
стає прямим об`єктом відтворення і осягнення, головною точкою прикладення
художніх сил. Якісна своєрідність предмету літератури була помічена ще
Аристотелем, який вважав, що фабули поетичних творів пов`язані з думками,
характерами і вчинками людей” [94, т. 12, с. 1517-1524].
Проте сучасна літературознавча наука дає дещо інше визначення літератури як
мистецтва слова, зокрема стосовно відтворення й осягнення об`єктивної
реальності у художньому творі. “Безперечно, література пов`язана з суспільним
життям, але вона не є його прямим відображенням. Цей зв`язок опосередковується
громадською й індивідуальною свідомістю, психологією й ідеологією, існуючими
ментально-емоційними структурами, всім комплексом духовної культури. Наявна
дійсність, її процеси й колізії, її виклики породжують певні реакції
суспільства чи суспільних груп, певні умонастрої, структури свідомості й
емоційні комплекси, які й знаходять вираження в художній творчості. Художні
структури не є адекватами явищ і процесів суспільного життя, тим більше не є
їх прямими дзеркальними відображеннями” [35, с. 9].
“Нам нині важко долати багато стереотипів, – писав Р. Піхманець. – Передусім
той, буцімто художня література обов`язково повинна реалістично-правдиво
відтворювати життя і буцімто в красному письменстві домінуючим є зміст. Та чи
не найбільшим нашим упередженням є те, ніби література обов`язково повинна
виконувати якусь суспільно-політичну чи громадську роль. Може, та не це є її
прямим і безпосереднім завданням” [45, с. 8].
Кожний художній твір є актом духовно-емоційного спілкування між людьми і
водночас новим предметом, новим явищем, “зробленим”, створеним людиною, а
також тим, що вона осягнула, відкрила. “Ці функції - спілкування, творення і
пізнання - однаковою мірою притаманні усім формам художньої дійсності, для
кожного із видів мистецтва характерне домінування тієї чи іншої функції” [45,
с. 8].
В акті духовно-емоційного спілкування “мистецтво... сповідує найприродніший
плюралізм, тобто... поєднує непоєднане, зіставляє незіставне, перекидає,
намагаючись захопити буття зненацька, містки через невідоме. І створює тим
самим образ оточуючого нас світу - єдиний, не зведений до якогось знаменника і
тим самим осяжний у всій своїй непереборній незрозумілості” [94, т. 12, с.
1517-1524].
Кожний художній твір є водночас і чимось “зробленим”, створеним - новим
предметом, новим явищем, пережитим людиною-творцем. І функція творення, і
функція пізнання завжди притаманні художній дійсності і через них
проявляється перша функція спілкування. Можна говорити тільки про відносну
перевагу тієї чи іншої функції.
В архітектурній споруді явно переважає начало творення, у літературному есе -
начало пізнання, і есе являє собою не просто підсумок вивчення, а дещо нове,
оформлене само собою, структурно значиме ціле.
Проте кожний із видів мистецтва має притаманні тільки йому особливості. Так,
“на відміну від інших видів мистецтва (живопису, скульптури, музики, танцю
тощо), які володіють безпосередньо предметно-чуттєвою формою, створеною з
якогось матеріального об`єкту (фарба, камінь), або дією (рух тіла, звучання
струни), література створює свою форму зі слів, з мови, яка маючи матеріальне
втілення (у звуках і опосередковано в буквах), дійсно осягається не в
чуттєвому сприйнятті, а в інтелектуальному розумінні” [94, т. 12, с.
1517-1524].
Необхідно також зазначити, що література являє собою вид мистецтва, якому
найбільш доступні багатомірне та історичне у широкому значенні слова
осмислення дійсності і створення іншобуття, сприйняття і зображення його як
процесу.
Так, у рамках одного твору образотворчого мистецтва неможливо передати,
наприклад, початковий стан зображуваного явища, його розвиток, його
результати, а також декілька подій, що відбулися в різних місцях, але зв`язані
внутрішнім причиновим зв`язком. Література ж широко володіє цією можливістю.
“Література яскравіше показує різні сторони і різноманітний стан людського
характеру. Лессінг у “Лаокооні” наводить приклад з Венерою і вказує, що у
скульптурі складно зобразити розгнівану Венеру, тому що в образі
розгніваної жінки люди не впізнають богиню кохання” [195, с. 448-453].
Багатопланове зображення людини у процесі її розвитку дозволяє літературі
всебічно передати естетичні ідеали дано
- Київ+380960830922