Ви є тут

Становлення статусу дітей у групі на етапі переходу від старшого дошкільного до молодшого шкільного віку.

Автор: 
Пасічніченко Анжела Василівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2003
Артикул:
0403U001513
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ПОРІВНЯЛЬНИЙ АНАЛІЗ СТРУКТУРНО-ДИНАМІЧНИХ, ОСОБИСТІСНИХ ТА ДІЯЛЬНІСНИХ АСПЕКТІВ
ФОРМУВАННЯ СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНОГО СТАТУСУ ДИТИНИ У ГРУПАХ РОВЕСНИКІВ СТАРШОГО
ДОШКІЛЬНОГО ТА МОЛОДШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ
2.1 Методичні засоби, хід і процедура констатуючого експерименту
Для проведення першого етапу експерименту (констатуючого) на основі аналізу
відповідних досліджень (Л.В.Артемова, М.Й.Боришевський, О.В.Ки-ричук,
М.Й.Лісіна, Я.Л.Коломинський, Т.О.Рєпіна та інші ) була дібрана і спеціально
адаптована низка методів, які, у залежності від того, на вирішення яких завдань
вони спрямовані, умовно можна поділити на такі:
1.Спостерігання за характером стихійного спілкування та взаємодією з
ровесниками окремих дітей у звичайних умовах ( у різних видах діяльності), з
метою вивчення системи взаємозв’язків між ними.
2.Застосування модифікованого варіанту соціометричної методики для дошкільників
та школярів 1-х класів (“Вибір у дії”) та соціометричної бесіди, яка
проводиться з кожною дитиною індивідуально і використовується для вивчення
існуючих між дітьми відносин.
3.Проведення аутосоціометричного експерименту (розробленого Я.Л.Коломинським)
та аутосоціометричної бесіди з метою вивчення особливостей усвідомлення дитиною
свого СПС у групі ровесників та орієнтації у становищі інших.
4.Аналіз особливостей ціннісних орієнтацій дітей старшого дошкільного та
молодшого шкільного віку та їх уявлень про якості, які мають особливу цінність
у міжособистісних взаєминах (з’ясовувалися за допомогою бесіди “Знайомство з
групою”, аналізу характеристик дітей).
5.Бесіда з педагогами з метою вивчення особливостей орієнтації педагога в
особистих якостях кожного члена групи та оцінці його статусу, загальної оцінки
статусної структури груп.
Далі подаємо характеристику кожного методу, що буде використаний на першому
етапі експерименту, окремо.
Спостерігання за поведінкою дітей у різних видах діяльності має проводитися з
метою отримання інформації, необхідної для вивчення системи взаємин, що існують
у реальному спілкуванні дітей. За кожною дитиною планується здійснити по 3-4
спостереження. Отримані дані допоможуть охарактеризувати основні риси поведінки
кожної дитини, визначити загальну атмосферу у групі. Протоколи будуть
заповнюватися на кожну дитину у вигляді схеми, де фіксуються види діяльності,
характер проявів поведінки дітей (позитивні прояви та ті, що свідчать про
труднощі у спілкуванні). До позитивних проявів ми відносимо такі:
- дитина виявляє солідарність, підтримує інших, заохочує;
- дає поради, висловлює думки, одночасно враховує думку інших, прислухається до
бажань інших;
- почуває себе вільно серед ровесників, виявляє задоволення;
- пояснює, повторює, дає інформацію;
- просить повторити, пояснити;
- бере активну участь у розподілі ролей, іграшок, матеріалів;
- розмовляє з ровесниками спокійно, ввічливо.
До проявів, що свідчать про труднощі у взаєминах, ми відносимо такі:
- дитина принижує інших, захищає і утверджує себе, не рахуючись з іншими;
- виявляє дратівливість, нетерпеливість;
- пасивна при розподілі ролей, іграшок, матеріалів;
- груба, нестримна у спілкуванні.
Соціометрична методика “Вибір у дії” (розроблена Я.Л.Коломинським) дає
можливість з’ясувати шляхом фіксації існуючих у групі вибіркових взаємин між
дітьми становище кожної дитини у групі, ступінь її авторитетності серед
ровесників, ступінь вираженості симпатії до неї на основі оцінки ставлення до
неї інших дітей групи, її соціометричний статус. Як зазначає Я.Л.Коломинський,
“соціометричний статус – це один із основних факторів становища особистості в
підсистемі особистих взаємин, який характеризується рівнем емоційної
преференції даного індивіда в порівнянні з іншими членами групи” [36,с.131].
Процедура застосування методики полягає у тому, що дитині пропонується
подарувати по секрету трьом дітям (за своїм бажанням) подарунки. Ситуація
експерименту “Вибір у дії” у нашому дослідженні виступатиме як реальна. Ми
припускаємо, що результати стануть достовірнішими у зв’язку з тим, що дитині
цікаво не тільки привітати ровесника, а й подарувати подарунок, який
подобається і самому дарувальнику. Експериментальним матеріалом стануть художні
листівки. Після здійснення вибору дитині буде запропоновано обґрунтувати його.
У протоколі фіксуватимуться:
1) імена дітей, яким піддослідний віддав свій І, ІІ, ІІІ вибір;
2) обґрунтування вибору.
Як зазначається в літературі (наприклад, Т.О.Рєпіна [93], Я.Л.Коломинський
[37]), на результати дослідження, особливо в експериментах з дітьми дошкільного
віку, впливає те, до якої міри досліджуваний приймає задачу. Тому в нашому
експерименті великого значення буде надано тому, щоб викликати у дитини
позитивне ставлення до експериментальної задачі. Приймається до уваги, що сама
експериментальна задача для маленької дитини є конфліктною (подарувати іншому
те, що подобається тобі самому). Для того, щоб полегшити дитині прийняття цієї
задачі, у нашому експерименті будуть використані спеціальні прийоми.
Велику увагу в даному експерименті слід приділити попередженню виникнення
можливого негативного ефекту. Оскільки у кожній групі є діти, які не
користуються симпатією ровесників, і деякі з них уже усвідомлюють та емоційно
переживають своє становище серед однолітків, ситуація, коли інші діти групи
отримають подарунки, а вони – ні, може спричинитися у них до зайвої травми, ще
більше поглибити їх реакцію на свою негараздність. Тому нашим завданням є й те,
щоб, виявивши дітей, які не отримають подарунків, покласти і їм подарунки.
Разом з тим дуже велика кількість подарунків може негативно вплинути на деяких
авторитетних дітей групи, у цьому випадку кількість листівок, отр