РОЗДІЛ 2
ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ФОРМУВАННЯ В СТАРШИХ ПІДЛІТКІВ ЗДОРОВОГО СПОСОБУ ЖИТТЯ
2.1. Інтегрований підхід до організації уроків фізичної культури як засіб
оптимізації здорового способу життя в учнів 8-9 класів
У дослідженні ми виходили з того, що виховання здорового способу життя старших
підлітків на уроках фізичної культури буде ефективним за таких педагогічних
умов:
- взаємозв’язку в навчально-виховному процесі навчання й учіння, розвитку і
саморозвитку, виховання й самовиховання, педагогічного керівництва та
співпраці;
- адекватності змісту, форм і методів виховання здорового способу життя
засобами фізичної культури базовим потребам старших підлітків;
- стимулювання розвитку самосвідомості, самооцінки, самомотивації і
самовизначення школярів у галузі фізичної культури.
Формуючий етап дослідження здійснювався у такій послідовності:
- вибір експериментальних і контрольних класів;
- розробка методики формуючого етапу дослідження;
- розробка експериментальних матеріалів;
- проведення семінарів для вчителів фізичної культури, класних керівників і
батьків учнів експериментальних класів;
- створення емоційно-мотиваційного налаштування на співпрацю з педагогами,
учнями та їхніми батьками;
- апробація в школах педагогічних умов ефективності виховання здорового
способу життя старших підлітків засобами фізичної культури;
- вивчення й аналіз результатів експериментальної роботи;
- узагальнення результатів формуючого етапу дослідження, розробка методичних
рекомендацій учителям фізичної культури, школярам і батькам.
Експериментальна робота проводилася у Воронізькій ЗШ № 3 І-ІІ ступенів,
Глухівській ЗШ № 6 І-ІІІ ступенів Сумської області, СЗШ № 62 м. Києва, в яких
були підібрані експериментальні та контрольні класи для проведення формуючого
етапу експерименту з постановкою спеціальних завдань та використанням
відповідних методів їх вирішення. Окремі аспекти запропонованої
експериментальної методики перевірялися в СШ «Інтелект» І-ІІІ ступенів м.
Києва, ЗШ № 11 м. Ніжина Чернігівської області. У дослідженні взяли участь 414
старших підлітків, у тому числі 62 учні експериментальних класів. При їх
виборі ми спиралися на вимоги математичної статистики, згідно з якими число
учасників педагогічного експерименту не повинно бути меншим 30 [18]. Виходячи
з цього, до експериментальної і контрольної груп були включені 4 восьмі класи
(2 — експериментальні, 2 — контрольні) з кількістю учнів в експериментальних
класах — 62, в контрольних — 64. Згідно із загальноприйнятими положеннями до
експериментальної групи були віднесені ті класи, учні яких за даними
констатуючого етапу експерименту показали відносно нижчі (порівняно з іншими
класами) результати, що характеризували їхнє ставлення до здорового способу
життя та занять фізичною культурою і спортом. До контрольної групи увійшли
класи, учні яких мали дещо вищі рівні сформованості показників здорового
способу життя.
У процесі виховання здорового способу життя старших підлітків на уроках
фізичної культури ми виходили з необхідності дотримуватися певних принципів, а
саме:
- гуманізації навчально-виховного процесу, що вимагає ставлення до людини як
до найвищої соціальної цінності, подолання відчуженості педагогів і школярів;
- природовідповідності і природодоцільності;
- особистісно зорієнтованого підходу, опори на реальний рівень здорового
способу життя підлітків, урахування їхніх об’єктивних потреб у розвитку своєї
фізичної індивідуальності, різниці в інтелектуальній, емоційно-мотиваційній,
вольовій сферах, особливостей психічного і фізичного розвитку школярів;
- співробітництва, співтворчості і партнерства, що передбачає скоординовану
діяльність усіх зацікавлених сторін;
- опори на позитивне в особистості школяра, на мотивацію досягнення;
- оптимізації, що передбачає вибір таких форм, методів, засобів, які дають
змогу досягти найкращих за даних умов результатів при раціональних затратах
сил, часу тощо.
Особлива увага приділялася створенню умов для самореалізації і самоствердження
кожної особистості, для задоволення і розвитку інтересів і нахилів учнів, для
подальшого розвитку їхніх сутнісних сил.
Зміст експериментальної програми формування в учнів 8-9 класів здорового
способу життя на уроках фізичної культури був спрямований на реалізацію
інтегрованого підходу до їх організації й комплексне використання виховних
можливостей навчальної роботи (див. рис. 2.1). Згідно з цією програмою
формування у старших підлітків основ здорового способу життя розпочиналося
на уроках фізичної культури й продовжувалося у процесі позакласної
фізкультурно-оздоровчої роботи та фізичного самовдосконалення за місцем
проживання.
Методика формування у старших підлітків здорового способу життя на уроках
фізичної культури передбачала проведення в експериментальних класах роботи над
кожним з його компонентів. Розвиток когнітивного компо-ненту передбачав
формування в учнів системи знань про здоров’я та здоровий спосіб життя, роль
фізичної культури в підвищенні резервів організму й забезпечення їх обсягу,
системності та міцності. Робота над емоційно-моти-ваційним компонентом
передбачала створення умов для виявлення старшими
Рис. 2.1. Процес виховання в учнів 8-9 класів здорового способу життя
на уроках фізичної культури
підлітками позитивних емоційних переживань та забезпечення стійкості й
вибірковості емоцій в конкретних видах фізкультурно-оздоровчої роботи та
цілеспрямованості у виконанні вимог здорового способу життя. Цей компонент
розвивався також через формування в учнів мотивів занять фізичними вправами,
спонукання їх до
- Київ+380960830922