РОЗДІЛ 2
ДОСЛІДЖЕННЯ ПРАКТИКИ МАРКЕТИНГОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ В ПІДПРИЄМСТВАХ КОКСОХІМІЧНОЇ ПРОМИСЛОВОСТІ
2.1. Вплив маркетингового середовища на формування стратегій підприємств
Ф. Котлер визначає маркетингове середовище як "сукупність діючих за межами компанії суб'єктів і сил, що впливають на розвиток і підтримку службами маркетингу вигідних взаємин з цільовими клієнтами" [43, 150]. У рамках маркетингового середовища виділяють макро- і мікросередовище.
"Маркетингове мікросередовище - частина середовища, у якому фірма безпосередньо функціонує в процесі маркетингової діяльності. До складових мікросередовища відносять: безпосередньо фірму, постачальників, маркетингових посередників, споживачів, конкурентів, громадськість" [46, 21].
На промислових ринках маркетингове мікросередовище впливає на підприємства внаслідок того, що взаємодія здійснюється за багатьма напрямами. Дана ситуація виникає тому, що промисловий ринок регіону як правило, формується за рахунок утворення єдиного технологічного ланцюга (рис.2.1), що і розглядається Бондаренком І.В. і Дубницьким В.І. Але слід звернути увагу на деяку неточність зв'язків усередині цього ланцюга, що характеризує послідовність самого процесу. У схемі 2.1 зазначається, що коксохімічні заводи Донбасу разом із шахтами є рівноправними і рівноланковими підприємствами в технологічному ланцюзі, тоді як коксохімічні підприємства є споживачами вугілля, і тому посідають проміжне місце в промисловому комплексі Донбасу. Отже, існуюча модель маркетингової взаємодії в умовах географічної концентрації підприємств промислового ринку Донбасу потребує коректування.
Рис. 2.1. Модель маркетингової взаємодії в умовах географічної
концентрації підприємств (промисловий ринок Донбасу) [18, 333]
Також, Бондаренко І.В. і Дубницький В.І. у своїй моделі не показують прямих і зворотних зв'язків у моделі взаємодії, тоді як для промислового ринку важливі взаємини між підприємствами єдиного технологічного ланцюга, тому що вони формують систему бізнес-взаємодії в коксохімічній галузі. У рамках цього можна запропонувати модель бізнес-взаємодії елементів маркетингового мікросередовища промислового ринку (рис. 2.2.).
Особливістю мікросередовища коксохімічної галузі є те, що практично всі складові пов'язані в єдиний безупинний технологічний процес, що робить систему бізнес-взаємодії життєво важливою для підприємств галузі.
Рис. 2.2. Модель бізнес - взаємодії елементів маркетингового мікросередовища підприємств коксохімічної промисловості
Для визначення впливу мікросередовища на підприємство необхідно розглянути його складові (безпосередньо коксохімічні підприємства доцільно розглянути в рамках формування галузі в цілому, тим самим реалізуючи системний підхід).
Основою стабільності функціонування коксохімічних підприємств є, з одного боку, постачальники, а з іншого боку, - споживачі.
Постачальниками основної сировини виступають вуглевидобувні і вуглезбагачувальні підприємства. Унаслідок цього виробництво коксу буде залежати від двох факторів: обсягу видобутку вугілля і відповідності технологічним вимогам коксування.
Однак, видобуток вугілля виявляється фактором, що забезпечує необхідний обсяг виробництва коксу. У рамках цього необхідно провести аналіз видобутку вугілля (табл. 2.1, 2.2).
Таблиця 2.1
Видобуток палива, млн.т*
Рік
Вугілля, всього У тому числі
кам'яногоІз загального видобутку вугілля - видобуток відкритим способоммлн.т.ланцюгові темпи зростання, %млн.т.ланцюгові темпи зростання, %млн.т.ланцюгові темпи зростання, %194083,8-83,3--195078,093,0876,491,70,5-1955126,0161,5116,3152,60,360,01960172,1136,6160,1137,92,2333,31965194,3112,9183,2114,43,9177,31970207,1106,6196,2107,14,4112,81975215,7104,15203,0103,64,5102,31980197,191,4188,292,64,9108,91985189,095,9180,595,73,775,51990164,887,2155,586,13,286,5199583,850,881,552,24,0125,0199670,584,168,985,20,615,0199776,9109,175,5108,60,350,0199877,2100,475,8100,40,3100,0199981,8105,980,6105,30,266,6200081,099,0279,999,80,2100200183,9103,682,9103,80,2100 * Джерело: Статистичний щорічник України за 2001 рік. - С.121
Досліджуючи динаміку видобутку палива за період 1940 - 2001 рр., слід відзначити, що максимальний темп зростання видобутку припадає на 1955 р. (161,5%), після чого спостерігається стійке зниження темпів росту, а з 1975 р. характерне падіння видобутку вугілля, яке на 1995 р. досягає свого найменшого значення і становить 50,8% від обсягу видобутку 1994 р. Загалом обсяг видобутку вугілля у 1995 р. дорівнював обсягу видобутку у 1940 році, проте падіння обсягів видобутку, що затяглося, припинилось нарешті у 1997 р., а поступове зростання призвело до того, що видобуток вугілля у 2001 р. досяг рівня 1940 р., а темп зростання становив у середньому 2-3%.
Аналізуючи дані табл. 2.1, варто відзначити, що у 1997 році було подолано різкий спад видобутку вугілля, тому обсяг видобутку має тенденцію до росту. Втім, рівень видобутку вугілля у 2001 р. приблизно відповідає рівню видобутку у 1950 р. Враховуючи той факт, що чисельність коксових батарей порівняно з 1950 р. зросла, робимо висновок, що потужність коксового виробництва використовується не на повну потужність.
Таблиця 2.2
Випуск готового вугілля за видами, млн.т*
Рік Готове
вугілляУ тому числіготове звичайне вугілляпродукти збагаченняз них концентрат кам'яновугільниймлн.ттемп росту, %млн.ттемп росту, %млн.ттемп росту, %млн.ттемп росту, %199657,0-29,6-27,4-21,3-199758,6102,829,198,329,5107,723,7111,3199859,5101,530,3104,129,298,923,498,7199962,8105,532,5107,330,3103,824,0102,6200062,499,430,393,232,1105,