Ви є тут

Педагогічні умови інтеграції фундаментальних і професійно орієнтованих дисциплін у підготовці екологів

Автор: 
Білецька Галина Анатоліївна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2004
Артикул:
0404U004068
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ІНТЕГРАЦІЯ ФУНДАМЕНТАЛЬНИХ І ПРОФЕСІЙНО ОРІЄНТОВАНИХ ДИСЦИПЛІН У ПІДГОТОВЦІ
ЕКОЛОГІВ
2.1. Педагогічні умови інтеграції фундаментальних і професійно орієнтованих
дисциплін у підготовці екологів
Сьогодні в навчальних закладах створені широкі можливості для надання
фундаментальної освіти екологам. Використовується матеріальна база і кадровий
потенціал усіх природничо-наукових і соціально-гуманітарних кафедр та
факультетів. Це дозволяє студентам закласти у своїй загальній вищій освіті
фундаментальну наукову основу, опанувати найсучасніші ідеї, методи і методики,
брати участь у роботі наукових шкіл і в практичній природоохоронній діяльності.
Такі фахівці завжди будуть затребувані в багатьох сферах народного
господарства, у навчальних (середніх і вищих) і наукових закладах не лише
рідного міста, сільської місцевості, а й у регіоні та країні в цілому.
У дисциплінах, що передбачені навчальними планами і програмами підготовки
еколога, міститься значний обсяг природничо-математичних, професійно
орієнтованих і гуманітарних знань, систематизація яких і розвиток на
міжпредметній основі з врахуванням психологічних особливостей мислення, пам’яті
й уваги студентів дозволяють сформувати загальний підхід до розгляду картини
світу і виховати усвідомлене прагнення до активної професійної діяльності.
Екологічну освіту студентів у ВНЗ необхідно розглядати у двох аспектах: перший
– підготовка фахівців, що знають концепції, закони екології і місце людини в
природному стані екосистем, і другий аспект – підготовка фахових екологів для
конкретної промисловості технологічної спрямованості. Таке комплексне і
системне навчання студентів вимагає високого ступеня інтегрованості
різнопредметних знань. Значна частина дисциплін за своїм змістом і формою
проведення занять вже є інтегрованими (радіоекологія, біогеохімія,
техноекологія, урбоекологія тощо). Проте, як показали дослідження, частина
предметів залишається слабо пов’язаними з іншими, мають слабку професійну
спрямованість. Особливо це стосується фундаментальних дисциплін.
Екологічна підготовка майбутніх екологів складається з освоєння ними принципів
хімії і фізики, закони яких лежать в основі стійкого розвитку екосистем;
математики й інформатики, уміння використовувати ЕОМ у розв’язуванні практичних
завдань, а також з ряду спеціальних екологічних дисциплін, таких як: екологічна
токсикологія, промислова екологія, екологічна експертиза, моніторинг
навколишнього середовища, екологічне право, моделювання і прогнозування стану
довкілля, основи міжнародної еколого-економічної діяльності та ін.
Основу підготовки екологів складає сукупність знань наук про Землю, структуру і
функціонування біосфери. Фундамент такої освіти закладається
природничо-науковими і математичними дисциплінами: вищою математикою,
інформатикою, фізикою, хімією (неорганічною, органічною, фізколоїдною),
геологією, метеорологією, ґрунтознавством і широким спектром біологічних
дисциплін: біологією, основами біотехнології, основами екологічної
цитогенетики, основами гідробіології тощо. Цикл фундаментальних та професійно
орієнтованих дисциплін налічує 48 пред-метів (табл. 2.1).
З таблиці видно, що всі фундаментальні дисципліни вивчаються за перших три
семестри. Це означає, що знання із фундаментальних наук лягають в основу всіх
професійно орієнтованих дисциплін, які вивчаються пізніше.
Екологічна освіта і формування екологічної свідомості є головним напрямом
підготовки майбутнього еколога. З іншого боку, формування екологічної
свідомості не можливе без міцного фундаменту знань. І головна
Таблиця 2.1.
Розподіл фундаментальних та професійно орієнтованих дисциплін за семестрами
№ п/п
Назва дисципліни
Семестр

7
7
10
Вища математика

Інформатика і системологія

Фізика

Хімія

Біологія

Геологія з основами геоморфології

Метеорологія і кліматологія

Загальна гідрологія

Грунтознавство

10
Топографія з основами картографії

11
Основи загальної екології

12
Обчислювальна техніка і основи програмування

13
Економіка природокористування

14
Екологічна експертиза
*
15
Радіоекологія

16
Управління природо-охоронною діяльністю
*
17
Моніторинг навколишнього середовища

18
Екологічне право

19
Моделювання і прогнозування стану довкілля

20
Ландшафтна екологія

21
Екологія людини і соціоекологія

22
Біогеохімія

23
Техноекологія

24
Методи вимірювання параметрів навколишнього середовища

Продовження табл. 2.1.
8
10
25
Заповідна справа

26
Урбоекологія

27
Нормування антропогенного навантаження на природне середовище

28
Основи екобезпеки територій і акваторій

29
Безпека життєдіяльності

30
Водопостачання

31
Природоохоронне інспектування
*
32
Основи біотехнологій
*
33
Утилізація і рекуперація відходів
*
34
Банки екологічної інформації
*
35
Основи наукових досліджень

36
Основи охорони праці

37
Загальна хімтехнологія

38
Процеси і апарати хімтехнології

39
Фізхімія та колоїдна хімія
*