Ви є тут

Маркетинг у залученні іноземних інвестицій

Автор: 
Грамотнєв Віталій Едуардович
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2005
Артикул:
3405U000485
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ДОСЛІДЖЕННЯ ТА ОЦІНКА ПРОЦЕСІВ ЗАЛУЧЕННЯ ІНОЗЕМНИХ ІНВЕСТИЦІЙ
2.1. Застосування маркетингу для залучення іноземних інвестицій закордоном
Для перемоги у конкурентній боротьбі між державами світу за іноземні інвестиції
ними все більш активно застосовуються маркетингові механізми.
Відповідно до наших переконань, серед держав світу передусім слід звернути
увагу на досвід такої діяльності в Польщі.
По-перше, через те, що ця держава за більшістю географічних, природних,
демографічних і, певною мірою, економічних параметрів відносно порівняна з
Україною.
По-друге, оскільки на сьогодні ця держава є одним з лідерів за обсягом
залучених іноземних інвестицій у Східній Європі.
Так, на сьогодні в економіку Польщі надійшло понад 55 млрд. дол. США прямих
іноземних інвестицій, що у 8 разів більше, ніж в Україну [74, с. 329].
Аналізуючи причини такого динамічного залучення іноземних інвестицій до Польщі
слід звернути увагу на те, що Польща може запропонувати іноземному інвестору
відносно безпечний і ліберальний інвестиційний клімат.
Йдеться про те, що інвестиції у цій державі захищені від нелегальної
експропріації; місцева валюта вільно обмінюється на будь-яку тверду валюту в
місцевих банках; прибуток може бути конвертований і репатрійований; закордонні
інвестори можуть купувати будівлі і земельні ділянки (у більшості випадків
після одержання згоди Міністерства внутрішніх справ).
У 1991 році в Польщі був прийнятий Закон про іноземні інвестиції, що визначає
типи підприємств, у які можна інвестувати, умови репатріації прибутку і
заробітків іноземних фахівців, податкові пільги для іноземних інвесторів, а
також забезпечує правовий захист іноземних інвестицій у Польщі [75, с. 86].
Закон усунув обмеження, що раніше існували, на вивіз прибутку, на розмір
інвестиції (зокрема, положення про мінімальний розмір) і більшість вимог щодо
узгодження з різними інстанціями, що існували раніше.
Подальша лібералізація умов інвестування в Польщі відбулася у березні 1996 року
у зв'язку з вступом цієї держави до Організації Економічного Співробітництва і
Розвитку.
Після цього іноземним інвесторам дали змогу без спеціального дозволу
реєструвати компанії чи придбавати частки (акції) у діючих польських
підприємствах.
Необхідність в отриманні такого дозволу виникає лише у випадку, якщо у
статутному фонді польського підприємства, акції якого бажає придбати інвестор,
є певна частка державної власності.
Спеціальний дозвіл інвестору потрібен також, якщо він збирається займатися
банківською чи страховою діяльністю. Так, іноземні банки можуть діяти на
території Польщі лише з дозволу Національного банку Польщі і Міністерства
фінансів [76, с. 391].
Закон про іноземні інвестиції від 1991 року гарантує виплату компенсації
іноземним інвесторам у розмірі їхньої фінансової участі, у випадку
націоналізації чи експропріації їхніх активів. До того ж Польща уклала договори
про захист інвестицій із рядом країн, включаючи Францію, Німеччину, Нідерланди,
Швецію, Великобританію і США, що може бути додатковою гарантією для іноземних
інвесторів.
Водночас після вступу Польщі до Організації Економічного Співробітництва і
Розвитку у ній були суттєво лібералізовані умови придбання землі та нерухомості
іноземними громадянами.
Так, іноземні громадяни одержали можливість придбання власності без дозволу МВС
при покупці житла; при покупці нерухомості, за умови, що іноземний громадянин
проживав у Польщі щонайменше п'ять років; при покупці нерухомості, якщо
іноземний громадянин є чоловіком (дружиною) польського громадянина, проживає на
території Польщі як мінімум протягом двох років і власність є їхньою спільною
власністю; а також при покупці земельної ділянки площею до 0,4 гектари в
міській зоні для використання в статутних цілях [77, с. 59].
Слід підкреслити, що зазначений Закон пропонує небагато видів фінансових пільг
для іноземних інвесторів, хоча у деяких регіонах з особливо складними
соціальними проблемами можливе одержання податкових пільг.
Так, термін дії індивідуальних податкових пільг скінчився наприкінці 1993 року.
Замість них для деяких видів інвестицій була введена система прискореної
амортизації. Як правило, обсяги пільг змінюються залежно від місця розташування
об'єкта інвестицій у Польщі.
У районах з високим рівнем безробіття пільг більше. Правила, відповідно до яких
можуть бути надані пільги, досить складні. Наприклад, рішення про надання пільг
може бути скасоване у випадку, якщо підприємству будуть пред'явлені різні
штрафи на суму, що перевищує встановлений ліміт штрафів у поточному році [78,
с. 291]. Це означає, що підприємству приходиться постійно триматися в курсі
змін відповідних правил, щоб не піддатися небезпеці виявитися раптово
позбавленим податкових привілеїв. Підприємство звільняється від сплати мита на
імпорт товарів, що є внеском у статутний капітал, за умови, що власність на ці
товари не переходить на іншу юридичну особу протягом трьох років після рішення
про звільнення від митних платежів.
Підприємства, створені відповідно до Закону про іноземні інвестиції 1998 року,
продовжують користатися звільненням від сплати мита на устаткування, придбане
за кордоном протягом перших трьох років діяльності. Відповідно до Закону про
податок на додану вартість, ПДВ сплачений на вартість імпортованих основних
засобів, які є внеском у статутний капітал, як правило, можна компенсувати.
Втім, на нашу думку, ні сприятливий інвестиційний клімат, ні надання інвесторам
певного обсягу податкових пільг не пояснює лідерства Польщі у залученні
іноземних інвестицій. Оскільки у сусідніх державах наявні порівняно аналогічні
умови, однак обсяг інвестицій у декіл