РОЗДІЛ 2
РОЗРОБКА ПЕДАГОГІЧНИХ УМОВ НАВЧАННЯ СТУДЕНТІВ УНІВЕРСИТЕТУ ПРОФЕСІЙНО
ОРІЄНТОВАНОГО СПІЛКУВАННЯ ІНОЗЕМНОЮ МОВОЮ
Соціальне замовлення сучасного суспільства орієнтує вищу школу на підготовку
висококваліфікованих фахівців з гарним знанням іноземної мови.
З цього виходить, що викладання іноземної мови у ВНЗ має здійснюватися не
тільки з урахуванням майбутньої виробничої діяльності випускників за профілем
навчального закладу, але й з урахуванням прагматичних аспектів, пов'язаних з
формуванням особистості, здатної вступати в професійне спілкування з носієм
іншої культури, інших традицій, звичаїв, етикету тощо [72; 177].
Вірогідно, що вступ у комунікацію вітчизняного фахівця з іншомовним партнером
можливий при наявності в нього необхідного й достатнього рівня сформованості
іншомовної професійно орієнтованої комунікації в побутових, соціально
орієнтованих і професійних ситуаціях [72].
Викладання іноземної мови у вищій школі розглядається нами як процес навчання
студентів ВНЗ іншомовної професійно орієнтованої комунікації, що здійснюється в
ході реалізації комунікативних і пізнавальних потреб майбутнього фахівця.
Для того, щоб розробити педагогічні умови навчання студентів університету
професійно орієнтованого спілкування іноземною мовою, необхідно, на наш погляд,
визначити мотивацію як педагогічну умову навчання студентів ВНЗ професійно
орієнтованої іншомовної комунікації, а також визначити провідну роль
діалогізації процесу навчання іноземної мови у ВНЗ як педагогічної умови, яка
сприяє формуванню професійно орієнтованої іншомовної компетенції студентів.
У межах процесу діалогізації навчання іноземної мови у вищій школі також
необхідно теоретично обґрунтувати й розробити педагогічну технологію з навчання
студентів університету професійно орієнтованого спілкування іноземною мовою;
експериментально довести ефективність впровадження розроблених педагогічних
умов в практику викладання іноземної мови у ВНЗ.
2.1. Мотивація як педагогічна умова навчання студентів ВНЗ професійно
орієнтованої іншомовної комунікації
Аналіз теоретико-методологічних засад процесу навчання професійно орієнтованої
іншомовної комунікації у ВНЗ як актуальної психолого-педагогічної проблеми [1;
110], зроблений у першому розділі дослідження, виступає, на нашу думку,
достатнім за обсягом і змістом науковим підґрунтям для визначення й розробки
педагогічних умов процесу навчання студентів університету професійно
спрямованого спілкування іноземною мовою.
Разом з тим ураховуємо, що для визначення й розробки педагогічних умов навчання
студентів університету професійно орієнтованого спілкування іноземною мовою,
спирання тільки на аналіз уже існуючих в Україні наукових здобутків у галузі
навчання професійно спрямованої іншомовної комунікації у ВНЗ [1; 6; 52; 57; 78;
103] буде недостатнім без пред’явлення власного концептуального підходу до
проблеми, що досліджується.
При цьому отримані раніше знання повинні стати методологічною основою побудови
такої концепції. Виходячи з цих міркувань, сформулюємо деякі концептуальні
положення, які ми беремо за основу визначення педагогічних умов процесу
навчання іншомовного професійно спрямованого спілкування у вищій школі,
зокрема:
У сучасних умовах розвитку й постійного розширення всебічних міжнародних
контактів іноземна мова стає найважливішим засобом професійної комунікації
фахівців різних профілів, що й спричинило посилення мотивації у вивченні мов
міжнародного спілкування [110].
Іншомовна професійно орієнтована комунікація – процес, у межах якого
забезпечується потенційна здатність комунікантів реалізувати обмін інформацією
іноземною мовою, а також самостійно здійснювати пошук, накопичення й розширення
обсягу професійно значущих знань у процесі природного іншомовного професійно
орієнтованого спілкування із зарубіжними фахівцями [72].
Процес навчання іншомовного професійно орієнтованого спілкування у ВНЗ
розглядається нами як важлива передумова формування іншомовної професійно
спрямованої комунікативної компетенції студентів, яка відбиває зміст, сутність
та специфіку даного процесу.
Іншомовна професійна комунікативна компетенція є особливим видом компетенції,
яка визначається як готовність та здібність до оволодіння предметними,
науковими знаннями в професійному спілкуванні [193].
Формування іншомовної професійної комунікативної компетенції майбутніх фахівців
(студентів) обумовлено соціально-економічними змінами ринкової економіки й
нагальними потребами суспільства до значної трансформації цілей і завдань
професійної освіти й визначається як володіння індивідом необхідною сумою
знань, умінь і навичок, що визначають ступінь сформованості його професійної
діяльності, стилю професійного спілкування та його особистості як носія
визначених цінностей, ідеалів і професійної [170; 193].
Навчання професійно орієнтованого спілкування іноземною мовою у ВНЗ
здійснюється в умовах діяльнісного підходу, що передбачає розвиток
інтелектуальної та творчої активності студентів на основі використання
внутрішнього потенціалу, розкриття потреб, нахилів і здібностей [110].
Навчання професійно орієнтованого спілкування іноземною мовою у ВНЗ
здійснюється в умовах діяльнісного підходу, що передбачає розвиток
інтелектуальної та творчої активності студентів на основі використання
внутрішнього потенціалу, розкриття потреб, нахилів і здібностей [72].
Навчання професійно спрямованого іншомовного спілкування тісно пов’язано з
поняттям професійної мотивації, оскільки мета навчання іншомовної професійно
спрямованої комунікації у ВНЗ мотивована необхідністю вс
- Київ+380960830922