РОЗДІЛ 2. Педагогічні умови підготовки майбутніх учителів початкових класів до
використання сучасної англомовної дитячої літератури у навчально-виховному
процесі
2.1. Критеріальні характеристики готовності майбутніх учителів початкових
класів до використання сучасної англомовної дитячої літератури у
навчально-виховному процесі
Метою нашого дослідження було вивчення стану проблеми використання сучасної
дитячої англомовної літератури у навчально-виховному процесі, пошуки шляхів її
вирішення за допомогою адекватних методів дослідження. Методи дослідження в
педагогіці – прийоми, процедури й операції емпіричного та теоретичного пізнання
і вивчення явищ педагогічної дійсності. В нашому дослідженні були застосовані
такі методи: опитування, інтерв'ювання, анкетування, тестування, бесіда, аналіз
конспектів занять, спостереження, моделювання педагогічних ситуацій та
експеримент. При цьому, експеримент ми розглядаємо як науково поставлений
дослід у галузі навчальної і виховної роботи, спостереження досліджуваного
педагогічного явища в спеціально створених та контрольованих умовах. [30: 112]
Метою констатуючого експерименту було вивчення стану проблеми та визначення
рівнів готовності майбутніх учителів початкових класів до використання дитячої
англомовної літератури у навчально-виховному процесі.
Експериментом було охоплено 976 осіб: студенти, які навчалися на ІІІ, V курсах
Полтавського і Вінницького державних педагогічних університетів (спеціальностей
“Початкові класи та хореографія”, “Початкові класи та психологія”, “Початкові
класи та образотворче мистецтво”, “Початкові класи та іноземна мова” ),
учителів середніх шкіл № 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 14, 16, 17, 19, 20, 23,
26, 27, 29, 30, 31, 34 та авторської школи “Чарівний світ” м. Полтави, 23
бібліотекарі, викладачі вищіх навчальних закладів. Констатуючий експеримент
складався з двох етапів:
І етап – виявлення кола читацьких інтересів студентів, учителів початкових
класів.
ІІ етап – виявлення рівнів готовності учителів початкових класів до
використання сучасної дитячої англомовної літератури.
На першому етапі констатуючого експерименту вирішувалися такі завдання:
а) визначити, чи цікавляться студенти дитячою літературою;
в) з'ясувати, чи прагнуть читати дитячу англомовну літературу в оригіналі;
с) виявити, чи систематично читають дитячу літературу.
На другому етапі експерименту здійснювалася діагностика рівнів готовності
учителів початкових класів до використання сучасної дитячої англомовної
літератури. На цьому етапі ставилися завдання: визначити критерії, показники і
рівні готовності учителів початкових класів до використання сучасної дитячої
англомовної літератури в навчально-виховному процесі. З метою реалізації
завдань першого етапу констатуючого експерименту проводилось пілотажне
опитування, інтерв'ювання вчителів початкових класів, бібліотекарів, викладачів
вищих навчальних закладів та студентів старших курсів психолого-педагогічного
факультету зі спеціальностей: “Початкові класи та хореографія”, “Початкові
класи та психологія”, “Початкові класи та образотворче мистецтво”, “Початкові
класи та іноземна мова”(див. Дод.А). Опитування проводилось у письмовій формі
за розробленими нами питаннями. Усього було одержано 966 відповідей. Аналіз
результатів анкетування студентів, бібліотекарів і вчителів початкових класів
показав, що з приводу читацьких інтересів голоси опитуваних поділились на три
групи. Перша група (24 %) відповіла, що вони цікавляться дитячою літературою
взагалі, мають бажання читати дитячу англомовну літературу в оригіналі, читають
дитячу літературу систематично. Але їм не вистачає знань про сучасні твори для
дітей, написані англійською мовою, та умінь реалізувати навчально-виховний
потенціал дитячої англомовної літератури на практиці. Респонденти цієї групи
вказували на необхідність оволодіння методикою вивчення дитячої іноземної
літератури. Друга група опитаних (38 %) відводила дитячій літературі другорядну
роль у навчально-виховному процесі, вважаючи, що учням абсолютно вистачає
самостійно прочитаної англомовної літератури або переглянутих кіно та
відеоверсій відомих дитячих книжок. Респонденти цієї групи не цікавляться
дитячою літературою взагалі, не прагнуть читати її в оригіналі. Третя група
опитаних (38 %) зайняла нейтральну позицію, не зовсім розуміючи, про що йде
мова. В цілому вони були не проти читання дитячої англомовної літератури та
використання її у навчально-виховному процесі, але водночас вважали, що
навчання іноземній мові може успішно відбуватись і без неї. Стосовно
результатів анкетування студентів на предмет доцільності використання дитячої
англомовної літератури, то переважна більшість опитаних (71 %) висловилась
позитивно стосовно проведення спецкурсу. Четверта група (29 %) у принципі
допускали можливість використання дитячої англомовної літератури , але
наголошувала на тому, що використовувати її необхідно тільки у школах із
поглибленим вивченням іноземної мови. Спеціально розроблена система тестування
студентів дала можливість виявити, чи знають вони за допомогою яких конкретних
методів можна реалізувати педагогічний потенціал дитячої англомовної літератури
у навчально-виховному процесі. Окрема група студентів (45 %) позитивно
висловилась про можливість на практиці реалізувати педагогічний потенціал
дитячої англомовної літератури у навчально-виховному процесі, але лише 1 % з
них назвали певні навчальні посібники. 34 % не змогли назвати шляхи реалізації
педагогічного потенціалу дитячої англомовної літератури, хоча при цьому
зазначили, що хотіли б володіти педагогічними техноло
- Київ+380960830922