Ви є тут

Науково-методичні основи забезпечення розвитку транскордонного співробітництва

Автор: 
Терещенко Тетяна Василівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2005
Артикул:
0405U002051
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ II. МЕТОДИЧНІ ЗАСАДИ ОЦІНКИ ТА РОЗВИТКУ ТРАНСКОРДОННОГО СПІВРОБІТНИЦТВА
В УКРАЇНІ
2.1 Узагальнення досвіду функціонування єврорегіонів за участю України
Останнім часом участь прикордонних регіонів нашої держави у єврорегіональних
об`єднаннях активізується. Донедавна лише 6 областей, які прилягають до
західного та південно-західного кордону нашої держави (Волинська, Львівська,
Закарпатська, Івано-Франківська, Чернівецька, Одеська), входили до складу ЄР
“Буг”, “Карпатський”, “Нижній Дунай”, “Верхній Прут”. Позитивний досвід
функціонування цих єврорегіонів сприяв розширенню географії ТКС. Зокрема, 29
квітня 2003 р. були підписані документи про створення ЄР “Дніпро” (Чернігівська
область України, Гомельська область Республіки Білорусь, Брянська область
Російської Федерації), 12 грудня 2003 року – ЄР “Слобожанщина” (Харківська
область України та Бєлгородська область Білорусі) (табл.2.1, рис. 2.1). У
поточному часі триває робота над проектами єврорегіонів “Дністер” (Вінницька,
Одеська області України та прикордонні області Республіки Молдова), “Сян”
(Львівська область України та Підкарпатське воєводство Республіки Польща), а
також вирішується питання про включення Миколаївської області до складу ЄР
“Померанія” (землі Мекленбург-Предпомеранія, Бранденбург Німеччини та гміна
Західне Помор`я Польщі).
З досвіду зарубіжних країн та спеціальної літератури відомо, що ТКС сприяє
інтенсифікації зовнішньоторговельного обороту, розвитку спільного
підприємництва, стимулює транзитні перевезення, забезпечує зростання
економічної активності у регіоні, а також розбудову соціальної, інформаційної,
транспортної, прикордонної інфраструктури, підтримує наукову і культурну
співпрацю, охорону довкілля тощо.
Таблиця 2.1
Загальна інформація про єврорегіони за участю прикордонних
адміністративно-територіальних одиниць України
Назва єврорегіону
Дата створення
Учасники
Площа, тис.км2 (всього/ у т.ч. регіонів України)
Населення, млн.чол.
(всього/ у т.ч. регіонів України)
Карпатський
14.02.93 р.
Україна (Закарпатська, Івано-Франківська, Львівська, Чернівецька області);
Польща (Кросно, Жешув Перемишль, Тарнув), Словаччина (райони Бардіїв, Кошице,
Гуменне, I-IV околиці, Пряшів, Межилаборце, Міхаловце, Сабінов, Сніна,
Собранце, Стопков, Свидник, Требішов, Вранов), Угорщина (округи
Боршод-Абауй-Земплин, Гайду-Бігар, Гевеш, Йас-Надькун-Солнок,
Саболч-Сатмар-Берег та міста Мішкольц, Дебрецен, Егер, Ніредьгаза), Румунія
(повіти Сату-Маре, Марамурeш, Бігор, Салай, Ботошани)
141,5
(56,6)
15,0
(6,2)
Буг
25.09.95 р.
Україна (Волинська область, Сокальський і Жовківський райони Львівської
області), Польща (Люблінське воєводство), Білорусь (Брестська область)
78,0
(23,1)
5,0
(1,27)
Верхній Прут
22.09.00 р.
Україна (Чернівецька область, Івано-Франківська область), Молдова (Бриченський,
Єдинецький, Фалештський, Глоденський, Окницький і Ришканський райони), Румунія
(Ботошанський, Сучавський повіти)
(22,0)
(2,3)
Нижній Дунай
14.08.98 р.
Україна (Одеська область), Молдова (райони Вулканешти, Кагул, Кантемір),
Румунія (повіти Бреїла, Галац, Тульча)
53,3
(33,3)
4,0
(2,5)
Дніпро
29.04.03 р.
Україна (Чернігівська область), Білорусь (Гомельська область), Російська
Федерація (Брянська область)
107,0
(31,9)
5,0
(1,2)
Слобожанщина
07.12.03 р.
Україна (Харківська область), Росія (Бєлгородська область)
58,5
(31,4)
4,4
(2,9)
Примітка: складено автором.
Оскільки здійснити комплексний аналіз діяльності названих ЄР у поточному часі
практично неможливо (більш детальне обґрунтування у пар.2.2), ми, оперуючи
даними, отриманими від місцевих органів виконавчої влади, визначимо місце лише
окремих проектів, програм, заходів і дій у розвитку регіонів у різних сферах
транскордонного співробітництва та сформулюємо ключові проблеми, які стримують
розвиток транскордонної діяльності за участю нашої держави.
З метою створення умов для успішної реалізації базових завдань єврорегіонів
(сприяння економічним зв`язкам, розвитку соціальної, інформаційної,
транспортної, прикордонної інфраструктури, стимулювання наукового і культурного
співробітництва, охорона навколишнього середовища), при їх створенні формується
багаторівневе нормативно-правове підґрунтя. Зокрема, укладаються угоди на
двосторонньому та/або багатосторонньому рівні з наступних питань:
режим і спрощений порядок перетину державного кордону, відкриття та
модернізація пунктів пропуску, співробітництва та взаємодопомоги з
прикордонних, митних питань;
забезпечення торговельно-економічного співробітництва, взаємне визнання прав
власності;
проведення ефективно діючої інвестиційної політики з заохочення та взаємного
захисту інвестицій;
співробітництво у галузі культури, науки і освіти;
сприяння контактам між окремими фізичними особами тощо.
Функції з управління, координації та безпосередньої реалізації проектів і
програм транскордонного співробітництва у межах єврорегіонів зазвичай
розподіляються аналогічно до “типових” західноєвропейських схем /параграф 1.4/
(рис. 2.2). Зважаючи на це, обмеженість фінансових, кадрових та інших ресурсів
для забезпечення систем управління ТКС, а також з метою найбільш ефективної їх
організації намагаються уникати формування паралельних інституцій, покладаючи
виконання ряду функцій управління та контролю на уповноважених осіб або
структурні підрозділи органів місцевого самоврядування чи місцевих органів
виконавчої влади [90].
РАДА ЄВРОРЕГІОНУ
Компетенція: прийняття статуту єврорегіону та внесення змін до нього;
обговорення та затвердження спільних проектів та програм