Ви є тут

Удосконалення механізму планування виробничої програми малих підприємств в умовах невизначеності середовища господарювання

Автор: 
Романюк Наталя Миколаївна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2005
Артикул:
0405U003329
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2

ОБҐРУНТУВАННЯ ЕКОНОМІЧНОГО МЕХАНІЗМУ ПЛАНУВАННЯ ВИРОБНИЧОЇ ПРОГРАМИ МАЛИХ ПІДПРИЄМСТВ

Успіх підприємницької діяльності залежить від раціонального планування та використовування ресурсів, які є в наявності у підприємства: трудових, матеріальних, фінансових та інвестиційних [111]. Для цього, а також для узгодження різних видів діяльності існує апарат управління підприємством, який забезпечує планування, організацію та мотивацію, контроль та регулювання виробничих процесів. Планування передбачає визначення цілей і задач управління виробництвом, а також шляхів реалізації планів для досягнення поставленої мети [112]. Виконання поставленої задачі неможливе без злагодженої роботи всього колективу. З цією метою необхідно створити структуру управління, яка б змогла не тільки забезпечити оптимальні умови для діяльності підприємства, але й спрямовувати та координувати її у вибраному напряму. Таким чином, основною задачею апарату управління є організація злагодженої діяльності працівників всього підприємства за допомогою мотивації праці. Процес контролю і регулювання полягає у оцінки рівня виконання завдань, виявлення відхилень, недоліків та причин їх виникнення з метою уникнення повторення помилок та мінімізації витрат шляхом розроблення і впровадження відповідних заходів [113]. Крім того, в умовах жорсткої конкурентної боротьби та науково-технічного прогресу, однією з основних вимог до структури управління підприємства є вміння швидко реагувати на зміни, що відбуваються в економіці.
Останніми роками в Україні спостерігається зростання підприємницької активності. Саме малі підприємства відіграють значну роль у створенні конкурентного ринкового середовища за рахунок своєї гнучкості та мобільності. Незважаючи на важливе значення малого бізнесу для розвитку національної економіки, слід сказати, що при централізовано-плановій економіці віддавалася перевага крупним державним підприємствам. Це здійснило значний вплив на особливості малого бізнесу в Україні. Сучасні керівники малих підприємств, які виникли внаслідок масової реорганізації державних компаній, повільно реагують на зміни ринкового середовища і не мають досвіду роботи у сфері малого бізнесу. Структури управління малих підприємств є дублікатами структур управління попередніх компаній та не відповідають сучасним вимогам ринку. Отже, визначена ситуація свідчить про необхідність аналізу, удосконалювання та створювання організаційних структур, які б відповідали новим умовам функціонування підприємств.

2.1. Аналіз та узагальнення принципів побудови організаційних структур
управління суб'єктів малого підприємництва

Специфічні особливості господарської діяльності підприємств повинні відбиватися в їх структурах управління, які мають забезпечувати вирішення питань як стратегічного, так і оперативного характеру. Для досягнення мети організаційні структури зобов'язані задовольняти наступним вимогам [114]:
* швидко реагувати на зміни зовнішнього і внутрішнього середовища;
* своєчасно забезпечувати якісною та достовірною інформацією осіб, що приймають рішення;
* ухвалювати рішення оперативних і стратегічних задач за найкоротший термін;
* виявляти потенційні проблеми, корегувати та переглядати майбутні плани виробництва.
З метою складання рекомендацій щодо удосконалення структури управління ДГП "Гермес-Парфюм", проаналізуємо існуючі структури управління деяких малих підприємств, виходячи з їх відповідності перерахованим вище вимогам.
Аналіз виконано на прикладі декількох українських підприємств, які є однаковими за організаційно-правовою формою існування та відрізняються сферами бізнесу. Техніко-економічні показники діяльності цих підприємств приблизно однакові, що надає можливість проведення порівнювального аналізу ефективності існуючих управлінських структур. З табл. 2.1 витікає, що підприємства не мають суттєвої розбіжності за кількістю працюючого персоналу (28...37 осіб.). Таким чином, за цим показником та сферою діяльності вони можуть бути віднесені до категорії малих [29].
Таблиця 2.1
Вибіркова характеристика підприємств, які задіяні
в аналізі управлінських структур
ПідприємствоСфера діяльностіКількість
робітників, чол.ПромхіммонтажРемонт та монтаж ліній
комунікацій30МагмаЛиття чавуна29ГазкотлоспецмонтажналадкаРемонт та наладка котлів34ПролісокВиробництво та реалізація майонезу32Виробничий центр СГКТваринництво, рослинництво, вирощування овочів та квітів, рибне господарство37Цех керамічних виробів ВАТ "Орджонікідзевський гірничо-збагачувальний комбінат"Керамічні вироби28
На підставі рис. 2.1, необхідність управління поточною виробничо-господарською діяльністю товариства з обмеженою відповідальністю "Промхіммонтаж" обумовлює достатньо нескладну організаційну структуру. Наявність директора, бухгалтера, технолога, заступника директора з виробництва, начальника відділу постачання, та лінійних зв'язків між ними визначають лінійно-функціональний тип структури управління цього підприємства з притаманними йому перевагами та недоліками. Схожу структуру управління мають ТОВ "Газкотлоспецмонтажналадка" (рис. 2.2) та ТОВ "Магма" (рис. 2.3).

Перевагами структур управління всіх малих підприємств, до яких належать й вищезгадані товариства, як правило, є простота, прозорість побудови та зрозумілість підлеглості співробітників. Відносно невеликий потік внутрішньої інформації, у порівнянні з крупними підприємствами, дає змогу надавати апарату управління достовірнішу інформацію у відносно недовгі терміни, і, таким чином, забезпечувати надійніше функціонування та низькі витрати при побудові й утриманні системи управління.
Проте дуже часто керівники формують висновки на підставі недостовірних даних, що, насамперед, стосується виробничих витрат. Тому в структурі управління підприємства потрібен бути фахівець, який зможе проаналізувати інформацію щодо витрат та вибрати потрібний метод їх калькуляції. Сумнівна та невчасна інформація ускладню