Ви є тут

Психологічні передумови розвитку молодшого школяра як суб'єкта учіння

Автор: 
Ханецька Наталя Вікторівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2005
Артикул:
0405U004838
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2. ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ РІВНІВ СУБ'ЄКТНОСТІ УЧІННЯ МОЛОДШОГО ШКОЛЯРА

2.1. Методика дослідження суб'єктності учіння молодших школярів

В цьому розділі описуються основні результати дослідження здійсненого з метою з'ясувати рівень сформованості основних якостей суб'єкта учіння, а саме: пошукової активності, самостійності, ініціативності; а також дослідити наявність зв'язку між рівнем розвитку цих якостей і успішністю навчання.
Досліджувані - учні двох третіх класів школи №7 міста Хмельницького (усього 56 учнів).
Матеріал дослідження. Для встановлення рівня сформованості пошукової активності, самостійності та ініціативності застосовувалися сім задач. З метою усунення впливу навчального досвіду задачі будувалися на матеріалі, не пов'язаному безпосередньо з предметним змістом навчального матеріалу. Задачі, які підбирались нами, були спрямовані на те, щоб дати можливість учням саме виявити пошукову активність, самостійність та ініціативність.
Комплект діагностичних задач №1.
1. Учню вручають карточку з літерами і пропонують скласти якомога більше осмислених речень із трьох слів, які починаються літерами С, К і П. За кожне осмислене речення дається один бал. Час виконання 8 хвилин. Підраховуються отримані бали, які є показником продуктивності при операціях із символічним матеріалом, і порівнюються із середніми значеннями.
2. Визначить кількість прямокутників, які намальовані на рисунку:

3. Визначить, на які групи можна розподілити ці слова так, щоб до кожної з групи входили однакові у певному відношенні предмети: стіл, шафа, холодильник, крісло, телевізор, радіоприймач, газова плита.
4. В кожному рядочку написано п'ять слів, із яких чотири треба об'єднати в одну групу і дати їй назву, а одне слово до цієї групи не належить. Це "зайве" слово треба знайти і виключити.
- яблуня, груша, тополя, абрикоса, слива.
5. На бланку надаються групи слів, їх треба назвати однією назвою:
- молоток, долото, викрутка, рубанок, обценьки - це
6. Уважно прочитайте приклади. В них зліва написана перша пара слів, які знаходяться у певному зв'язку між собою (наприклад: ліс/дерева). Справа - одне слово над рискою (наприклад бібліотека) і п'ять слів під рискою (наприклад: сад, двір, місто, театр, книжки). Треба вибрати і підкреслити одне слово із п'яти під рискою, яке пов'язане з словом над рискою (бібліотека) точно так, як це зроблено в першій парі слів (ліс/дерева).
вчитель лікар
- =
учень хворі, палата, термометр, серце
7. Поданий нижче ряд чисел складений в певному порядку, за певною закономірністю. Завдання полягає в тому, щоб знайти цю закономірність і відповідно до неї продовжити числовий рядок, наприклад: 26,28,30.32,34 - кожне наступне число на 2 більше за попереднє. Отже, закономірно продовжити ряд так: 36,38,40 і т.д. Продовжити числовий ряд достатньо двома числами.
- 3,6,9,12,15,18 - продовжити числовий ряд.

Комплект діагностичних задач №2.
1. Учню вручають карточку з літерами і пропонують скласти якомога більше осмислених речень із трьох слів, які починаються літерами Д, М, і Т.

2. Визначить кількість трикутників, які намальовані на рисунку:

3. Визначить на які групи можна розподілити ці слова так, щоб до кожної з групи входили однакові у певному відношенні предмети: трамвай, метро, тролейбус, автобус, літак, велосипед, мотоцикл.
4. В кожному рядочку написано п'ять слів, із яких чотири треба об'єднати в одну групу і дати їй назву, а одне слово до цієї групи не належить. Це "зайве" слово треба знайти і виключити.
- річка, озеро, море, міст, болото.
5. На бланку надаються групи слів, їх треба назвати однією назвою:
- виделка, тарілка, ложка, ніж, чашка - це
6. Уважно прочитайте приклади. В них зліва написана перша пара слів, які знаходяться у певному зв'язку між собою (наприклад: город/морква). Справа - одне слово над рискою (наприклад садок), і п'ять слів під рискою (наприклад: паркан, яблуня, криниця, лавочка, квіти). Треба вибрати і підкреслити одне слово із п'яти під рискою, яке пов'язане з словом над рискою (садок) точно так, як це зроблено в першій парі слів (город/морква).
темний мокрий
- =
світлий сонячний, слизький, сухий, теплий, холодний
7. Поданий нижче рядок чисел складений в певному порядку, за якоюсь закономірністю. Завдання полягає в тому, щоб знайти цю закономірність і відповідно до неї продовжити числовий ряд достатньо двома числами.
- 10,15,20,25,30 - продовжити числовий ряд.

Оскільки одним із завдань дослідження було з'ясування впливу рівня сформованості пошукової активності, самостійності та ініціативності на навчальну успішність, для з'ясування останньої було розроблено систему критеріальних задач. Вона включала шість задач. Три з цих задач були за своєю структурою аналогічні тим, що учні розв'язують у процесі навчання. Інші були дещо відмінними.

Комплект критеріальних задач для визначення рівня навчальної успішності.
1. Завдання: розв'яжіть задачу.
- У змаганнях брало участь 43 спортсмени. Із них 19 спортсменів зайняли перші призові місця, а 12 спортсменів - другі призові місця. Скільки спортсменів не одержали перемоги у змаганнях?
2. Завдання: розв'яжіть задачу.
- У яхт-клубі заходилося 36 човнів, після плавання повернулось ще 28 човнів, а 17 човнів відправились на змагання. Скільки човнів знаходиться у яхт-клубі?
3. Завдання: розв'яжіть задачу.
- До магазину на початку дня привезли товар: 26 кілограмів цукерок та 42 кілограми печива. До кінця дня товару стало менше в два рази. Скільки кілограмів товару залишилося ввечері в магазині?
4. Завдання: прочитайте п'ять задач, і визначить дві з