Розділ 2 Методика використання КОМП'ЮТЕРНо-орієнтованих засобів навчання у
шкільних курсах фізичної географії 90
2.1. Теоретико-методична підготовка вчителів географії до застосування
комп'ютерних технологій навчання 90
2.2. Психолого-педагогічні умови налагодження співпраці та співтворчості
суб'єктів навчального процесу з географії при використанні
комп'ютерно-орієнтованих засобів 101
2.3. Підвищення ефективності навчально-виховного процесу з географії засобами
комп'ютеризації 122
2.4. Експериментальна перевірка ефективності застосування комп'ютерної
навчальної програми у процесі вивчення фізичної географії у загальноосвітній
школі 143
2.5. Методичні рекомендації для вчителів географії з проблеми використання
комп'ютерної навчальної програми на прикладі вивчення рельєфу 164
Висновки до розділу 2 204
Висновки 206
Список використаних джерел 209
Додатки 227
Вступ
Актуальність дослідження. Періоди оновлення суспільства завжди впливають на
перебудову світогляду людей, їхнє духовне життя в цілому. Розвиток українського
суспільства на основі принципово нових економічних, політичних і соціальних
факторів, орієнтація суспільного механізму на ринкові відносини призвели до
суперечності між традиційною системою навчання й вимогами інформатизованого
суспільства.
З метою формування повноцінного інформатизованого суспільства Верховною Радою
України був прийнятий закон "Про національну програму інформатизації", в якому
наголошувалося на тому, що молодь нашої країни необхідно навчити сприймати,
аналізувати велику кількість інформації та знаходити раціональне розв’язання
проблем, що виникають у різних галузях суспільного життя. Необхідною рисою
сучасного суспільства є освіта, яка також повинна розвиватися у цьому
напрямку.
Складовою частиною інформатизації освіти є комп'ютеризація як організаційний
процес, спрямований на впровадження комп'ютерно-орієнтованих засобів навчання
(комп'ютерні підручники, комп'ютерні навчальні програми, бази даних, електронні
карти, інформація в мережі Internet тощо).
Географія за свою багатовікову історію накопичила велику кількість інформації,
має розгалуження на нові галузі наук, що можна усвідомити тільки завдяки
цілісній системі інформаційних знань, які надають можливість узагальнити досвід
людства, набутий тисячоліттями. Упровадження в навчальний процес з географії
сучасних інформаційних, зокрема комп'ютерно-орієнтованих технологій, відкриває
нові шляхи і дає широкі можливості для подальшої диференціації навчання,
всебічної активізації творчих, пошукових, особистісно-орієнтованих,
комунікативних форм навчання, підвищення його ефективності, мобільності й
відповідності запитам практики.
Вміння орієнтуватися у інформаційному просторі залежить від особистісних
якостей індивіда, тому необхідно звертати увагу на особистісну складову
комп'ютеризації процесу навчання географії.
Аналіз досліджень українських вчених І. Д. Беха, І. А. Зязюна, О. Л. Кононко,
О.Я. Савченко засвідчив, що сучасна педагогічна наука і шкільна практика
зосереджена на створенні особистісно-орієнтованих технологій навчання та
виховання у сучасній школі. У дослідженнях В. В. Давидова, Е. І. Машбіца,
Н. Ф. Тализіної подається психолого-педагогічне обґрунтування впливу
використання комп'ютерів на навчальний процес. Видам діяльності у процесі
комп'ютерного навчання присвячені роботи В. Д. Алексєєва, М. П. Брусенцова,
В.П. Волинського, В. Н. Комліченко. Питаннями комп'ютеризації шкільної
географічної освіти в Україні займаються Л. І. Зеленська, В.П.Корнєєв,
С. Г. Кобернік, Р. Р. Коваленко, О. Я. Скуратович, О.М. Топузов. Частина творчо
працюючих вчителів самостійно розробляють окремі комп'ютерні уроки та блоки
контролю, складають фотопрезентації.
Напрацювання цих науковців та шкільної практики дають можливість використати їх
досвід, узагальнивши і переосмисливши його, компетентно підійти до наукового
обґрунтування дидактичних основ розробки комп'ютерних навчальних програм з
географії, їх застосування з метою підвищення ефективності навчально-виховного
процесу із урахуванням складових особистісно-орієнтованого навчання, а саме
індивідуалізації та диференціації, розвитку творчої особистості, співпраці та
співтворчості учасників навчального процесу.
Концептуальний підхід у педагогіці до розв'язання проблеми впровадження
комп’ютерно-орієнтованих засобів у процес навчання фізичної географії
передбачає:
- визначення місця комп'ютерних навчальних програм у системі загальної
географічної освіти, а саме їх вплив на зміст та структуру навчального
матеріалу;
- обґрунтування загальнодидактичних вимог до створення комп'ютерних навчальних
програм з географії, вимоги до інтерфейсу програми, способу ведення діалогу "ПК
– учень" тощо;
- визначення психолого-педагогічних умов налагодження співпраці та
співтворчості суб'єктів навчального процесу з географії завдяки застосуванню
комп'ютерної навчальної програми;
- формування таких компонентів освіти, як знання, уміння і навички, досвід
творчої діяльності, досвід емоційно-ціннісного ставлення до оточуючого
середовища;
- дослідження проблеми з позиції загальної теорії розвитку особистості учня,
формування емоційно-ціннісних орієнтацій під впливом змісту комп'ютерних
навчальних програм з географії, які є основною рисою пізнавальної діяльності
учнів, її мотивації;
- формування особистості учня шляхом пізнання навколишньої дійсності,
усвідомлення основних фізико-географічних закономірностей тощо;
У сучасних роботах з методики викладання географії зазначена проблема набуває
все більшої актуальності. А
- Київ+380960830922