РОЗДІЛ 2
МЕТОДИКА ВИКОРИСТАННЯ ПРОПЕДЕВТИКИ АСТРОНОМІЧНИХ ЗНАНЬ ПРИ НАВЧАННІ ФІЗИКИ
УЧНІВ ЗАГАЛЬНООСВІТНЬОЇ ШКОЛИ
2.1. Формування елементів астрономічних знань у навчанні фізиці учнів
загальноосвітньої школі
Вивчаючи астрономію у випускному класі, учні зустрічаються практично з усіма
фізичними поняттями, які використовуються при вивченні руху у гравітаційному та
магнітному полях, описі фізичного стану речовини на основі
молекулярно-кінетичної теорії, процесів випромінювання та його взаємодії з
речовиною, засіб передачі теплоти, розпаду та синтезу атомних ядер. Завдання
вчителя полягає в тому, щоб якомога ширше використовувати ці знання для
розкриття фізичної суті явищ, які вивчаються в астрономії.
Зв’язок астрономії з фізикою дуже важливий: без зв’язку з фізикою, без опори на
знання, які учні одержують в курсі фізики, неможливо розраховувати на глибокі
та міцні знання з астрономії.
Цей зв’язок відображається у шкільному викладанні перш за все в тому, що
нерідко одні й ті ж питання розглядаються в курсах обох шкільних предметів
(«Пояснення сонячних та місячних затемнень», «Всесвітнє тяжіння», «Штучні
супутники Землі та космічні ракети», «Телескопи», «Спектральний аналіз» тощо).
Найбільш важкі для учнів питання та теми курсу фізики (вага та маса, обертовий
рух, всесвітнє тяжіння, геометрична і фізична оптика, будова атомів і ядер)
значно ефективніше засвоюються учнями, якщо при викладанні відповідного
матеріалу вчитель вміло використовує астрономічні відомості. У свою чергу це
дає можливість підготувати учнів до цілісного сприймання астрономічного
матеріалу. Вивчення фізичної природи небесних тіл у курсі астрономії є логічно
необхідним завершенням формування фізичних понять у середній школі.
Ми пропонуємо введення астрономічних понять на уроках фізики здійснювати за
наступними напрямками:
Познайомити учнів з елементами астрономічних знань при вивченні природознавства
та географії.
Протягом усього курсу фізики вчитель повинен, де це можливо, ілюструвати
матеріал, який вивчається, прикладами з астрономії.
Вивчення низки питань курсу фізики пов’язати з астрономічними спостереженнями.
При вивченні курсу астрономії використовувати одержані учнями знання з фізики.
Такий підхід не вимагає перегляду навчальних програм, він побудований на
впровадженні методичних рекомендацій для вчителів, які викладають природничі
дисципліни, особливо фізику. Це допоможе звернути увагу на астрономічний
матеріал і побудувати одну змістовну лінію з астрономії, яка візьме свій
початок у початковій школі, суцільно пройде через весь природничий цикл і
завершиться узагальнюючим курсом астрономії у випускному класі (XI або XII).
Такий підхід відрізняється від інтегрованих курсів і повністю узгоджується з
навчальними програмами та підручникам, які запропоновані Міністерством освіти
як основні для вивчення фізики у загальноосвітній школі. Астрономічні
спостереження рекомендується проводити за рахунок екскурсій та практики у
літній період.
При відборі астрономічного матеріалу для пропедевтичного курсу фізики, на думку
А. Румянцева, необхідно керуватися наступними положеннями:
Важливість астрономічного матеріалу для формування в учнів наукової картини
світу та наукового світогляду.
Доступність астрономічного матеріалу розумінню учнів із урахуванням їх вікових
можливостей.
Необхідність включення астрономічного матеріалу, який не тільки органічно
пов’язаний з темою уроку з фізики, а також сприяє кращому розумінню фізичних
законів.
Проаналізуємо зміст проекту «Державних стандартів базової та повної середньої
освіти» з точки зору тих знань, які учні повинні одержати з фізики і яким
астрономічним матеріалом їх доцільно доповнити.
Таблиця 2.1.
Зв’язок між змістом фізичної та астрономічної освіти
Зміст освіти (фізика)
Астрономічна тематика, яку пропонується використовувати на уроках фізики
Основна школа
Рух по колу
Рух планет навколо Сонця, рух супутників навколо планет (розв’язування задач)
Земне тяжіння
Рух Місяця та штучних супутників Землі , рух планет навколо Сонця та супутників
навколо планет (розв’язування задач), визначення мас (розв’язування задач)
Тиск
Атмосферний тиск на різних висотах. Наявність та властивості атмосфер на інших
планетах. Вплив атмосферного тиску на погоду
Прямолінійне поширення світла
Пояснення явищ сонячних та місячних затемнень
Відбивання світла
Явище відбивання сонячних променів від поверхні планет і супутників.
Спостереження Місяця, планет та їх супутників
Заломлення світла
Заломлення світла при проходженні крізь атмосферу Землі. Труднощі спостереження
небесних об’єктів крізь земну атмосферу.
Теплообмін. Тепловий баланс
Атмосфери планет. Парниковий ефект. Внутрішня будова зір.
Експериментальні та теоретичні методи наукового пізнання
Експериментальні та теоретичні методи наукового пізнання в астрономії.
Досягнення у вивченні космосу
Спостереження
Спостереження зоряного неба, Місяця, планет, їх супутників, сонячних і місячних
затемнень та проявів сонячної активності
Дослідження
Дослідження космосу за допомогою наземних оптичних та радіотелескопів,
космічного телескопу Хаббла та космічних апаратів.
Зміст освіти (фізика)
Астрономічна тематика, яку пропонується використовувати на уроках фізики
Старша школа
Молекулярно-кінетична теорія будови речовини.
Внутрішня будова зір та стан гравітаційної рівноваги
Агрегатні стани речовини
Внутрішня будова планет, комети, хвости комет
Насичена і ненасичена пара
Визначення відносної вологості повітря (лабораторна робота)
Електромагнітне поле
Поняття про магнітні поля Землі і Сонця. Вплив сонячної активності на
навколоземний простір і біо
- Київ+380960830922