РОЗДІЛ 2.
АНАЛІЗ СТАНУ І МАРКЕТИНГОВИХ МОЖЛИВОСТЕЙ ПІДПРИЄМСТВ НА РИНКУ М’ЯСОПРОДУКТІВ
ДОНЕЦЬКОГО РЕГІОНУ
2.1. Моніторинг маркетингового середовища підприємств
Маркетингове середовище складається зі сфер, в яких підприємство повинно шукати
для себе нові можливості й стежити за виникненням потенційних загроз [64, 92,
138]. Воно містить у собі всі чинники, що позначаються на здатності
підприємства встановлювати і підтримувати контакти із цільовим ринком.
З урахуванням специфіки ринку м'ясопродуктів дослідження маркетингового
середовища проведемо для трьох його складових: виробники сировини, перероблюючі
підприємства і торговельна мережа [110, с. 26-27, 117, с.14-19,].
Виробництвом м'ясної сировини в Донецькій області займаються
сільськогосподарські підприємства і власні підсобні господарства. Динаміку
виробництва основних видів м'ясної сировини зображено на рис. 2.1. [13, с.
58].
Рис. 2.1. Динаміка поголів'я худоби у всіх категоріях господарств Донецької
області (1990 = 100%)
Зменшення поголів'я худоби стало результатом погіршення техніко-технологічного
відтворення у сільському господарстві Донецького регіону, основними складовими
якого найчастіше називаються нестача кормів, відсутність коштів на утримання,
застій у роботі із селекції та гібридизації.
Протягом усього аналізованого періоду знижувалася й середня маса здаваної на
промислову переробку худоби. Якщо у 1990 р. по великій рогатій худобі вона
становила 342 кг, то у 2003 р. - знизилася до 160,2 кг, що склало 45%. Даний
фактор вплинув, насамперед, на зменшення загальних обсягів виробництва м'яса в
області (рис. 2.2) [13, с. 61, 117, 119].
Рис.2.2. Динаміка виробництва м'яса в живій і забійній вазі
Як видно на рисунку зменшення кількості худоби й середньої маси привело до
значного зниження обсягів виробництва м'яса як у живій, так і у забійній вазі,
і, крім того, худоба таких низьких вагових категорій не може бути гарною
сировиною для продажу та переробки.
Катастрофічне становище в сільському господарстві вплинуло на формування
маркетингового середовища підприємств, що працюють на цьому ринку. Як видно з
табл. 2.1, ситуація на ринку тваринницької продукції характеризується в
основному негативними характеристиками. Серед них можна виділити: спад обсягів
виробництва й реалізації м'яса, відсутність коштів для розвитку, диспаритет
цін, відсутність державної підтримки, непрестижність праці, інвестиційна
непривабливість галузі та ін.
Кількість ризиків значно більше можливостей, і ймовірність їхнього настання
досить висока.
Статистика переміщення худоби від сільськогосподарських виробників до
споживачів і переробників відсутня, однак проведені дослідження свідчать, що
практично дві третини худоби реалізується безпосередньо в господарствах
численним посередникам, для яких доставка або перепродаж придбаної худоби є
значним доходом.
Наявність численних підприємницьких суб'єктів у ланцюзі переміщення худоби від
виробника до споживача за відсутності централізованих ринків і прозорих торгів
створює передумови для цінового хаосу на шкоду інтересам виробників.
На рис. 2.3 представлена схема співвідношення стихійних і відкритих каналів
реалізації худоби у Донецькому регіоні.[123, с. 212-215]
Рис. 2.3. Схема співвідношення відкритих і стихійних каналів реалізації худоби
у Донецькому регіоні
Системний підхід, що характерний для маркетингу, полягає у тому, що при аналізі
діяльності підприємства розглядають мікро- і макросередовище в тісній
сукупності й взаємозв'язку, у всій їхній повноті, тому що неуважність до
будь-якого з елементів того або іншого середовища здатна призвести до серйозної
невдачі на ринку.
Дослідження показали, що ситуація у сільському господарстві стала причиною дуже
низької привабливості галузі виробництва м'ясної сировини (табл. 2.2)
Таблиця 2.2
Розрахунок привабливості роботи на сировинному ринку
м'ясопродуктів у Донецькому регіоні
Критерії привабливості
Ранг
Ваги
Оцінка
Зважений бал
Обсяг галузі
0,07
0,21
Темпи зростання
0,14
0,14
Прибутковість
0,25
0,25
Капіталоємність
0,11
0,11
Стабільність
0,21
0,21
Інтенсивність конкуренції
0,18
0,9
Державна підтримка
0,04
0,04
Усього
28
1,00
1,86
Із таблиці видно, що привабливість сільськогосподарської виробничої діяльності
на ринку м'ясопродуктів дуже низька. Причому, з точки зору експертів, найбільш
важливими є прибутковість галузі й державна підтримка виробника. Перше цілком
зрозуміло, оскільки одержання прибутку завжди є основною метою маркетингової
діяльності підприємств. А от важливість державної підтримки викликана високим
ступенем ризику даного сектора виробництва.
Підтримка держави надається агропромисловому комплексу у всіх країнах світу
[61, 143, 102]. На ринку м'ясопродуктів поки це тільки підтримка на словах.
Крім того, позиція держави відносно імпорту м'ясної сировини призводить до
демпінгу цін і сприяє збитковості тваринництва. Так у 2003 р. збитки виробників
м'яса свиней склали 15,8%, вівців - 57,7%.
На відміну від сільського господарства переробка сировини і виробництво
м'ясопродуктів є стабільним і прибутковим (рис.2.4) [13, с.23 – 24].
Рис. 2.4. Виробництво м'ясопродуктів підприємствами Донецької області за 2000 -
2003 рр.
На ринку м'ясопродуктів у Донецькому регіоні працює 27 підприємств, в їхньому
середовищі вишикувалася тверда ієрархія. На наш погляд, раціонально розділити
виробників м'ясопродуктів на три групи залежно від обсягів вироблюваної
продукції:
ТОВ «Агроторг-3» (ТМ «Смачного), «Відродження» - понад 50 т на місяць.
Підприємства с