Ви є тут

Становлення змісту шкільної початкової мате-матичної освіти в Україні (60–і роки ХІХ – 30–і роки ХХ ст.)

Автор: 
Міськова Наталія Миколаївна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2006
Артикул:
0406U000178
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
підґрунтя ТА ВІДОБРАЖЕННЯ ЗМІСТУ ШКІЛЬНОЇ ПОЧАТКОВОЇ МАТЕМАТИЧНОЇ ОСВІТИ В
УКРАЇНІ (60-і рр. ХІХ – 30-і рр. ХХ
ст.).....................................................
63
2.1.
Соціально-політичне, економічне та культурологічне підґрунтя розвитку змісту
початкової математичної освіти в Україні (60-і рр. ХІХ – 30-і рр. ХХ
ст.)........................................
63
2.2.
Аналіз навчальних планів і програм з математики для початкової
школи...........................................................................
112
2.3.
Підручники з математики для початкової школи........................
137
Висновки до другого
розділу.........................................................
171
ВИСНОВКИ........................................................................................................
176
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ
ДЖЕРЕЛ........................................................
181
ДОДАТКИ............................................................................................................
198
ВСТУП
Актуальність і доцільність дослідження. Аналіз нормативних документів свідчить,
що зміст навчання математики у загальноосвітніх навчальних закладах України,
який складався десятиліттями, забезпечує високий рівень математичної підготовки
учнів, що є запорукою отримання ними високоякісної фахової підготовки. Водночас
зміни в науці, техніці й виробництві періодично висувають нові вимоги до
математичної підготовки фахівців, що спонукає до модернізації змісту загальної
математичної освіти. Разом з тим розвитку шкільної математичної освіти
притаманні внутрішні тенденції, зумовлені досягненнями психолого-педагогічної
науки щодо критеріїв і технологій формування змісту загальної математики.
З’ясування тенденцій змін у змісті шкільної математичної освіти, а також
закономірностей, що впливають на суспільні зміни у науково-технічній і
виробничій сферах, може слугувати певним базисом у модернізації змісту
загальноосвітньої математичної підготовки, а тому є актуальним як з
теоретичної, так і практичної точки зору. Щоб простежити зазначені вище
тенденції і закономірності, можна вибрати для аналізу зміст математики
будь-якої ланки загальної освіти. При цьому слід очікувати, що зазначені
характеристики у своєму перебігу для кожної з ланок дещо відрізнятимуться.
Водночас найрельєфніше вони виявляються у змісті математики початкової школи,
якщо його розглядати на тлі політичних подій та техніко-технологічного розвитку
України останньої третини ХІХ – першої третини ХХ ст. До того ж, саме ця
частина змісту математичної підготовки зазначеного періоду є найбільш придатною
для наукового аналізу.
Зрештою, одним із джерел відродження і розбудови національної системи освіти є
результати історико-педагогічного аналізу її становлення і розвитку. В історії
освіти України, як і в історії України, збереглось ще багато білих плям, які
потрібно заповнити матеріалами об’єктивних досліджень. Особливий інтерес
становить вивчення історії освіти України, зокрема розвитку змісту початкової
математичної освіти в 60-і рр. ХІХ – 30-і рр. ХХ ст.
Стан наукової розробки проблеми. Історіографія наукових досліджень проблем
змісту початкової математичної освіти і її розвитку засвідчує їх важливість на
всіх історичних етапах. Водночас аналіз наукових джерел кінця ХІХ – початку ХХ
ст. свідчить про розмаїття педагогічних поглядів і позицій стосовно зазначеної
проблеми.
Науковий інтерес і сьогодні викликають праці Д.Багалія, М.Возняка, Б.Грінченка,
І.Карбулицького, А.Лотоцького, Г.Максимовича, В.Фармаковського, В.Чарнолуського
та ін., які не тільки висвітлювали ті чи інші педагогічні явища, а й ставили
перед педагогічною громадськістю питання перспективи розвитку національної
школи та педагогічної науки. У часи розбудови української державності
створюється нова українська школа, біля теоретико-практичних витоків якої
стояли В.Винниченко, М.Грушевський, І.Огієнко, С.Петлюра, С.Русова, Я.Чепіга,
С.Черкасенко та ін. У 20 – 30-х роках ХХ століття розвиток української школи
був пов’язаний з науково-практичною діяльністю таких педагогів, як Г.Ващенко,
Г.Гринько, О.Залужний, Г.Іваниця, Т.Лубенець, О.Музиченко, С.Русова,
М.Скрипник, І.Соколянський, С.Черкасенко, О.Шумський, Я.Чепіга та ін.
Розвиток педагогічної думки Закарпаття кінця ХІХ – початку ХХ ст. пов’язаний з
науково-педагогічною діяльністю Л.Ацела, І.Бідермана, Ф.Галаса, А.Годінка,
Д.Корніша. Проблемам українського шкільництва Галичини кінця ХІХ – початку ХХ
ст. присвячені наукові розвідки І.Боберського, І.Брика, В.Гнатюка, Н.Даниша,
В.Доманицького, Ф.Колесса, І.Крип’якевича, В.Левицького, К.Лучаківського,
С.Сірополка, С.Томашівського, І.Франка та ін.
Вивчення процесу розвитку початкової освіти розпочалось ще у 60-х роках ХІХ ст.
Багато уваги приділив вивченню проблеми розвитку початкової народної школи
М.Корф. Перше узагальнювальне статистичне дослідження розвитку початкових шкіл
було виконане Ф.Ольденбургом. Цінними є праці М.Чехова та В.Щерби, в яких
уперше зроблено спробу об’єктивного й неупередженого аналізу основних етапів
розвитку початкової освіти. Особлива увага в дореволюційній історіографії
приділяла вивченню народної школи в земських губерніях України. Фундаментальною
є чотиритомна праця Б.Веселовського “История земств за 40 лет” (1909 р.).
Основні традиції та етапи розвитку церковнопарафіяльних шкіл було описано
С.Рачинським (1883 р.), М.Весселем (1891 р.), П.Смирновим (1899 р.) та ін.
У післяреволюційні роки з’явились праці Є.Мединського, М.Чехова. Новим яв