Ви є тут

Реформування структури власників підприємств чорної металургії України

Автор: 
Луппол Олена Михайлівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2006
Артикул:
0406U000253
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
АНАЛІЗ ПРАКТИКИ РЕФОРМУВАННЯ СТРУКТУРИ
ВЛАСНИКІВ ПІДПРИЄМСТВ В УКРАЇНІ
2.1. Порівняльна ефективність форм державного регулювання процесів ринкової
трансформації економіки
Підвищення ефективності економіки є виключно важливим завданням, як за своєю
суттю, так і по складності рішення, що вимагає використання комплексних
підходів. Особливу актуальність воно набуло в перехідний до ринку період, в
процесі реформування економіки, ставши по суті критерієм успішності
здійснюваних державою реформ. Реальна модель економіки базується на симбіозі
ринкового і державного механізмів регулювання. Причому роль останнього особливо
зростає при регулюванні перехідних процесів.
У країнах СНД стрімко йде процес перетворення держави з єдиного виробника
товарів і послуг в інститут, що регулює економіку, фінансує виробництво товарів
суспільного призначення і здійснює соціальний захист громадян. У зв'язку з цим
виникає необхідність оцінити ефективність форм державного регулювання
трансформаційних процесів. Це, по-перше, дасть можливість визначити, чи
ефективні дії держави у напрямі створення, запуску і підтримки ринкових
механізмів регулювання економіки, а по-друге, дозволить виявити резерви
підвищення ефективності регулятивних функцій держави.
Для отримання шуканої оцінки була розроблена модель лонгітюдних даних із
фіксованими ефектами (2.1) на основі обробки панельних даних по країнах СНД за
1992 - 2004 рр.:
(2.1)
де - значення залежної змінної для - ої країни СНД в - й період часу (; );
- фіксований в часі ефект, спостережуваний в - ій країні СНД;
- значення - х пояснюючих змінних для - ої країни СНД в - й період часу ();
- вектор невідомих параметрів в припущенні, що ефект від динаміки - ої змінної
однаковий для всіх країн і всіх періодів часу;
- випадкове збурення.
Збір, аналіз і, особливо, обробка панельних даних є дуже трудомістким процесом,
оскільки припускає проведення спостережень за одними й тими ж об'єктами
протягом тривалого періоду часу і використання особливих моделей і методів
оцінювання. Разом з тим саме економічне дослідження панельних даних дає
унікальну можливість проаналізувати стан об'єктів до і після якої-небудь події,
відстежити зміну стану цих об'єктів в процесі здійснення динамічних
коригувань.
Обробка панельних даних у ході дослідження здійснювалася за допомогою
економетричного пакету Eviews 3.1. Аналіз панельних даних на основі оцінювання
моделі з фіксованими ефектами дозволяє виявити і проаналізувати ефективність
форм державного регулювання перехідних процесів на рівні кожної конкретної
країни СНД. При цьому вплив специфічних для конкретної країни чинників
фіксується індивідуальним значенням константи . У той же час оцінки параметрів
є однаковими для всіх країн і всіх періодів часу.
Побудова моделі (2.1) здійснювалася на основі зіставлення масштабів і
інтенсивності державного регулювання трансформаційних процесів в конкретній
країні СНД із показником економічного зростання цієї країни. Таким показником
був вибраний рівень ВВП на душу населення в дол. США (за даними [38, с.19,
с.25, с.33, с.41, с.47, с.55, с.63, с.71, с.77, с.83, с.89, с.97]), що
характеризує рівень добробуту громадян цієї країни і відображає досягнення
кінцевої мети діяльності будь-якої держави - підвищення рівня життя населення.
Разом з тим використання даного показника сприяє усуненню проблеми
гетероскедастичності, пов'язаної з тим, що крупні держави мають і значно більші
обсяги ВВП.
Для характеристики форм державного регулювання трансформаційних процесів за
основу були взяті експертні оцінки ЄБРР щодо ступеня наближення економічних
умов господарювання в конкретній країні до ринкових, які спостерігались в
промислово розвинених країнах (оцінки експертів узяті з [38, табл.1, с.7,
с.18-19, с.24-25, с.32-33, с.40-41, с.46-47, с.54-55, с.62-63, с.70-71,
с.76-77, с.82-83, с.88-89, с.96-97] і наведені в Додатку Д). В процесі переходу
від адміністративно-командних умов господарювання до ринкових держава здійснює
регулювання економіки за наступними напрямами: реформування підприємств;
реформування ринків і торгівлі; реформування фінансових організацій;
реформування інфраструктури.
Реформування підприємств у перехідному періоді характеризується ступенем їх
переходу до недержавної форми власності, а також пристосуванням їх виробничих
процесів і структур управління до потреб ринку. Для оцінки регулюючих функцій
держави в цьому напрямі в дослідження були введені наступні пояснюючі змінні:
PKP - масштаби приватизації крупних підприємств, PMP - масштаби приватизації
малих підприємств, REFPR - рівень скорочення дотацій на виробництво, введення
ефективних процедур банкрутства, раціональної практики корпоративного
управління.
Хід державного реформування ринків і торгівлі був охарактеризований ступенем
вивільнення цін (VCEN), лібералізацією зовнішньоторговельного режиму і доступу
до вільноконвертованої валюти (LІBT), ефективністю антимонопольної політики
держави (KONK).
Рівень державного реформування фінансових організацій був оцінений показниками:
REFB - рівнем розвитку і реформування банківських організацій, який
характеризується наявністю двохярусної банківської системи, ступенем
лібералізації процентних ставок і кредитування та наближенням законів і норм
регулювання банківського сектора до міжнародних стандартів; REFNB - рівнем
створення й розвитку фондових ринків і небанківських фінансових структур.
Діяльність держави в процесі реформування інфраструктури оцінювалася показником
ІNFR, який узагальнив ступінь