Ви є тут

Підготовка майбутнього вчителя музики до організації спільної навчальної діяльності учнів

Автор: 
Борисенко Тамара Георгіївна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2006
Артикул:
0406U000764
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ЕФЕКТИВНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ МУЗИКИ ДО
ОРГАНІЗАЦІЇ
СПІЛЬНОЇ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
2.1. Обґрунтування педагогічних умов ефективної
підготовки майбутнього вчителя музики
до організації спільної діяльності учнів на уроках
Визначені компоненти й показники професійної компетентності майбутніх учителів
музики щодо організації спільної навчальної діяльності учнів дозволили
звернутися до пошуку та обґрунтування педагогічних умов, котрі здатні
забезпечити досягнення такої компетентності в межах їх підготовки у вищому
педагогічному навчальному закладі. Вирішуючи це завдання вважаємо за необхідне
визначити своє розуміння термінів «умова» та «професійна підготовка» фахівців.
Термін «підготовка» широко вживаний на побутовому рівні та в науці. Він
використовується для визначення часу або етапу в житті людини, який
присвячується оволодінню нею певною діяльністю. Сучасні наукові концепції
розглядають професійну підготовку як окремий етап, щабель у загальному процесі
професійного становлення особистості, наступний за професійною орієнтацією. Цей
етап забезпечує особистості набуття сутності базових і спеціальних знань,
навичок та вмінь, практичного досвіду й поведінки, що необхідні для виконання
певної професійної діяльності. Поряд з накопиченням інформації, необхідної для
усвідомлення сутності майбутньої професійної діяльності, засобів її виконання,
в ході професійної підготовки майбутніх фахівців поступово відбувається їх
самоідентифікація й самовизначення як професіоналів. Отже, етап професійної
підготовки вчителя – це час, котрий передує його реальній діяльності в
соціальній ролі фахівця й відбувається як певним чином організований процес.
Завданням цього етапу полягає в озброєнні особистості знаннями, вміннями й
навичками, що необхідні для виконання діяльності в обраній професійній сфері, в
розвитку особистісних якостей, котрі притаманні цій професії.
Термін «умова» належить до найбільш поширених у педагогічних дослідженнях. В
переважній кількості досліджень, що присвячені оптимізації, вдосконаленню,
підвищенню ефективності процесів навчання та виховання або певних якісних
характеристик учнів чи студентів, найчастіше йдеться про педагогічні,
психолого-педагогічні й дидактичні умови. Зазвичай, умови дослідники дефінують
як певні обставини, вимоги, відтворення яких в організації навчального процесу
забезпечує досягнення визначених результатів. Водночас, далеко не всі чинники
або фактори, що сприяють досягненню бажаного результату в навчально-виховному
процесі, можна визначити терміном «умови». Згідно з загальнонауковим,
філософським тлумаченням розгляданого терміна, «умови» – це характеристика того
середовища, обставин, поза якими досліджуваний предмет (явище) не може
існувати, котрі об’єктивно зумовлюють його виникнення й подальший розвиток.
Відтак, у нашому контексті під поняттям «умови» розуміємо найбільш суттєві
характеристики навчального процесу, що об’єктивно детермінують становлення
компетентності майбутніх учителів музики в організації спільної навчальної
діяльності учнів на уроках музики. Для більшої наочності виокремлені
педагогічні умови підготовки майбутніх учителів музики до організації спільної
навчальної діяльності учнів відображено у вигляді схеми (рис. 2.1).
Перша педагогічна умова – формування у майбутніх учителів музики зацікавленого
ставлення до організації спільної навчальної діяльності учнів реалізується за
такими напрямами: стимуляція особистісних мотивів, формування уявлень та
понять, розвиток інтересу та активізація уваги студентів на організації
спільної навчальної діяльності учнів.
Рис. 2.1. Педагогічні умови ефективної підготовки майбутніх учителів музики до
організації спільної навчальної діяльності учнів
Одним із завдань професійної підготовки студентів у вищому навчальному
педагогічному закладі є формування стійкої мотивації на успішність вирішення
виробничих завдань, здатність приводити наявні умови у відповідність до
сучасних вимог, які випливають із мети, змісту навчального процесу та його
власного бачення проблем навчання. Отже, побудова навчального процесу саме за
цим параметром дозволяє розвивати особистісні властивості майбутніх учителів,
які корегують його професійну позицію, поведінку, спрямовують на індивідуальні
досягнення в педагогічній діяльності. Поряд з цим у студентів відбуваються
процеси самоактуалізації, самопізнання та подальшого професійного
самовдосконалення, завдяки яким студент має можливість на практиці задіяти свій
духовний потенціал, використати організацію спільної навчальної діяльності
учнів на уроках музики з метою засвоєння ними дійсності за законами краси.
Формуванню мотивів у учнів під час спільної навчальної діяльності та мотивації
майбутніх учителів до педагогічного спілкування присвячені праці О. Блінової
[28], А. Маркової, А. Матіс [100] та ін. Ми розглядаємо стимулювання
особистісних мотивів майбутніх учителів музики як складову формування їх
зацікавленого ставлення до організації спільної навчальної діяльності учнів, що
визначаємо першою педагогічною умовою ефективної підготовки майбутніх учителів
музики до зазначеної діяльності. Цей процес відбувається при застосуванні таких
методів як імітація організації спільної навчальної діяльності учнів, ділова
гра, аналіз певних форм її втілення тощо.
Формування у студентів уявлень та понять щодо організації спільної навчальної
діяльності учнів на уроці відбувається шляхом організації їх власної спільної
навчальної діяльності на практичних заняттях. При цьому змінюються їх
особистісні мотиви щодо організації даної діяль