Ви є тут

Використання логістичних систем в управлінні підприємством

Автор: 
Карп Ірина Миколаївна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2006
Артикул:
0406U003960
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
АНАЛІЗ ЛОГІСТИЧНИХ СИСТЕМ УПРАВЛІННЯ ПОТОКОВИМИ ПРОЦЕСАМИ НА ПІДПРИЄМСТВАХ
2. 1. Оцінка стану управління підприємством у контексті логістичного підходу
Використання та функціонування логістичних систем матеріальних та інформаційних
потоків, теоретичні аспекти яких були розглянуті в І розділі даної роботи,
передусім вимагає проведення аналізу та оцінки сучасного стану й основних
методик управління ним на основі логістичного підходу. З цією метою у даному
параграфі нами проведено анкетний аналіз організаційно - управлінсько -
економічного стану підприємств України таких як ТзОВ НВП “Геліос” (м. Львів),
ВАТ “Любомльський механічний завод” (м. Любомль, Волинська область), ВАТ
“Рівненський завод тракторних агрегатів” (м. Рівне), ХК “АвтоКраз” (м.
Кременчук, Полтавська область), ВАТ “Херсонські комбайни” (м. Херсон), а також
на базі таких підприємств Тернопільщини, як ВАТ ТРЗ “Оріон”, СП “Ватра –
Шредер” та корпорація “Ватра” із її структурними підрозділами. Хоча
досліджувані нами підприємства випускають не субституційну продукцію, однак
схожість технологічних процесів дає підстави стверджувати, що логістичні потоки
однаковою мірою проходять на усіх підприємствах. Також їх можна розглядати як
потенційних конкурентів.
З метою дослідження сукупності логістичних операцій, які виконуються у процесі
матеріально-технічного постачання і збуту продукції, а також витрат на них нами
було проведене соціологічне опитування працівників вище описаних вітчизняних
підприємств по таких питаннях:
якими є види розподілу продукції;
яка організація збуту продукції;
які застосовуєте методи збуту продукції;
які діють канали збуту;
яким є функціональний розподіл обов’язків по збуту продукції;
як проводиться рекламна діяльність;
якими оцінюєте логістичні витрати.
Метою опитування було обізнаність працівників підприємств щодо використання та
ефективного функціонування сучасних мікрологістичних систем управління
матеріальними та інформаційними потоками.
Структура анкетного опитування представлена у додатку Ж. Основну увагу в даному
питанні ми зосередили на збутовій, рекламній діяльності підприємств, а також на
питанні визначення логістичних витрат. У наступних питаннях проаналізуємо інші,
логістичні операції, які здійснюються на підприємствах, і які є об’єктами
нашого дослідження.
Проаналізувавши відповіді на загальні запитання запропонованої анкети бачимо,
що серед досліджуваних підприємств 25% є виробниками засобів виробництва, а
решта - виробниками предметів широкого вжитку промислового характеру.
Для підприємств машинобудівної та приладобудівної галузей характерною є
різноманітність розмірів, організаційно-правового статусу і форм
господарювання. Хоча специфіка і складність технологічних процесів обумовлює
існування у цій галузі великих підприємств. На рис. 2.1 та 2.2 проілюструємо
згідно дослідження структуру підприємств за розмірами та типами виробництва.

Рис. 2.1. Структура підприємств Рис. 2.2 Структура підприємств за розрами за
розмірами за типами виробництва
Середовище функціонування підприємств у машинобудівній та приладобудівній
галузях характеризується високим ступенем конкуренції: 65,5% з досліджуваних
підприємств відзначають, що на ринку функціонує кілька конкурентів, які
виготовляють аналогічну продукцію; близько 25% мають декілька десятків
конкурентів і близько 12% відзначають, що конкурентів на ринку є дуже багато.
Виходячи із виду діяльності підприємств, розмірів підприємства і типу
виробництва слід зазначити, що номенклатура споживаних матеріально-технічних
ресурсів є досить широкою (рис.2. 3).
Рис. 2. 3. Кількість номенклатурних одиниць споживаних
матеріально - технічних ресурсів
Стосовно іншого “кінця” логістичного ланцюга – розподілу готової продукції, то
слід відзначити, що у результаті анкетного опитування підприємств нами можуть
бути зроблені деякі узагальнення і висновки тільки щодо канального розподілу,
тобто оцінки сукупності фірм, окремих осіб, які приймають на себе або передають
комусь іншому право власності на конкретний товар на всьому шляху його
просування від виробника до споживача.
У результаті дослідження нами встановлено, що більшість підприємств-
респондентів використовують інтенсивний і селективний види розподілу
продук-ції. Перший вид передбачає участь у розподілі продукції якомога більшої
чисельності збутових організацій, причому кожна забезпечується запасами готової
продукції у необхідному обсязі. Другий вид розподілу передбачає встановлення на
певній території не оптимального, але й не мінімального числа збутових
організацій, забезпечених запасами готової продукції.
Інтенсивний та селективний види розподілу продукції використовують, в
основному, підприємства середнього і малого бізнесу.
Інтенсивний вид розподілу використовується підприємствами, які виробляють
товари широкого вжитку, у тому числі фірмові товари. До таких підприємств серед
досліджуваних слід віднести ТзОВ “Ватра-Світлоприлад” (м. Тернопіль), ТОВ НВП
“Геліос” (м. Львів). Такий розподіл продукції передбачає формування широкої
мережі різноманітних посередників - дистриб’юторів з неповним циклом
обслуговування, торгових агентів. Такі посередники займаються збутом продукції
невеликими промисловими партіями чисельного асортименту і діють за принципом
“купив – забирай”, тобто без виконання послуг виробничого і сервісного
характеру.
Для виробників предметів широкого вжитку такий вид розподілу є досить
ефективним, оскільки забезпечує збільшення обсягів реалізації через достатньо
розгалужену збутову мережу. Проте дистрибютори з неповним циклом обслуговування
не мають власних площ для скл