Ви є тут

Система впливу на масову політичну свідомість: державно-управлінський аспект

Автор: 
Карпа Марта Іванівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2006
Артикул:
0406U005252
129 грн
Додати в кошик

Вміст

Розділ 2
СТРУКТУРА СИСТЕМИ ВПЛИВУ
НА МАСОВУ ПОЛІТИЧНУ СВІДОМІСТЬ
2.1. Система впливу на масову політичну свідомість в контексті державного
управління
Вітчизняна наука не приділяє достатньо уваги комплексному науковому вивченню
проблематики управління масовою політичною свідомістю як однієї із складових
сфер соціальної та політичної інженерій. Як наслідок сформований фрагментарний
підхід до вивчення даного питання, проблематика зводиться до часткових аспектів
(ведення передвиборчої компанії, розробка ПР-програм) або до контролю над
використанням окремих методів впливу (цензура та ін.). Також не створено
методологічного забезпечення для системної постановки та вирішення проблем
соціальної інженерії, що розглядає у нерозривному зв'язку проблеми управління
масовою політичною свідомістю. Можна стверджувати, що вітчизняна наука не
зустрічалась ще з такими складними міждисциплінарними проблемами. Мова йде про
розробку нових високих гуманітарних технологій.
У вузькому розумінні систему впливу на масову політичну свідомість можна
вважати структурним елементом системи управління, яку слід трактувати як
складову системи соціальної та політичної інженерії. Адже процеси управління
передбачають формування та використання певного інструментарію впливу. Система
управління масовою політичною свідомістю - це складна система взаємозв'язків
керуючої підсистеми та керованої підсистеми (масової політичної свідомості) з
використанням свідомого впливу задля досягнення певних результатів (зміни
політичних установок, укріплення політичних цінностей та ін). Феномен
управління масовою політичною свідомістю настільки щільно переплетений з іншими
формами суспільної свідомості, що виокремлюється „в чистому вигляді" тільки на
рівні теоретичного аналізу. Але ця обставина не спростовує потребу у детальному
дослідженні цього феномена, а лише вказує на необхідність врахування системи
його зв'язків, у контексті яких він існує.
Дослідження системи управління масовою політичною свідомістю передбачає поділ
системи на елементи, прослідковування їх взаємозв'язків, динаміки; визначення
ознак, цілей та функцій системи, вивчення її поведінки. Аналіз системи
управління масовою політичною свідомістю проводиться на основі принципів:
системності, еволюційності, цілісності, структурування, декомпозиції. У системі
управління масова політична свідомість як системна категорія належить до
об'єкта управління. У такому випадку масова політична свідомість розглядається
як пасивний об'єкт впливів, які здійснює керуюча підсистема (суб'єкт) та
підсистема зовнішнього середовища. Процеси у такій системі проходять на основі
імперативної стратегії, основні функції якої зосереджуються на контролі
поведінки та установок маси, їх корекції та спрямування у тому чи іншому
напрямку.
Дослідження системи управління масовою політичною свідомістю як явища у
політичній сфері суспільства базується на таких методологічних принципах:
- принцип міждисциплінарного підходу до вивчення системи;
- принцип структурно-функціональної та динамічної єдності;
- причинно-наслідковий принцип;
- принцип багаторівневості.
Принцип міждисциплінарного підходу випливає з суті системного підходу та вказує
на поліпредметність таких процесів як взаємозв'язки у системі, як система
впливів на масову політичну свідомість. Створення концептуальної основи для
вивчення складного за своєю суттю явища управління масовою політичною
свідомістю потребує злиття всіх інформаційних потоків про дане явище. Науковцям
слід систематизувати основні методи, прийоми, способи дослідження даного явища
у різних наукових дисциплінах, застосування котрих можуть дати найбільш
розгорнуте уявлення щодо предмету даного дослідження.
Систему управління масовою політичною свідомістю можна охарактеризувати як
ситуативну, динамічну, тобто таку, яка не діє постійно, а виникає за потребою
її суб'єкта. Динаміку системи управління масовою політичною свідомістю
пояснюють такі фактори як наприклад, постійна зміна потреб суб'єкта щодо
внутрішньої політики, зміна політичних курсів держави, кризові явища,
наднаціональні явища, що мають міжнародний характер.
За принципом структурно-функціональної та динамічної єдності динамічність
породжується функціями системи управління масовою політичною свідомістю,
основні з яких такі:
прогностична (вивчення взаємозв'язків у системі дозволяє прогнозувати масову
політичну поведінку, корегувати громадську думку);
регулятивно-управлінська (директивна, контрольна);
систематизуюча;
консультативна;
експресивна.
Допоміжні функції системи управління масовою політичною свідомістю: політична
соціалізація (залучення організацій, груп до політичної діяльності); сприяння
висловленню волі народу; сприяння розвитку політичних та правових норм у
відповідності до реальної ситуації у суспільстві; регулювання режиму
соціально-політичної діяльності у суспільстві; сприяння встановленню певної
поведінки та діяльності політичних інституцій, яка відповідала б суспільним
інтересам та стабілізувала суспільні відносини.
Опис системи управління масовою політичною свідомістю за причинно-наслідковим
принципом сприяє проведенню прогностичних оцінок розвитку системи, оскільки
враховує мотиваційну основу поведінки. Принцип причинності дає змогу виявити
взаємозв'язки між структурними елементами системи управління у логічній
послідовності. Умови (політичні, економічні, соціальні та ін.), в котрих
функціонує система управління масовою політичною свідомістю, є постійно
змінними, тому зафіксовані причинно-наслідкові взаємозв'язки не можуть бути
ідентичними у кожній конкретній ситуації. Вивченн