РОЗДІЛ 2. ЗАГАЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА ФУНКЦІЙ СУЧАСНОЇ ДЕРЖАВИ, ФОРМ І МЕТОДІВ ЇХ
ЗДІЙСНЕННЯ
2.1. Поняття та ознаки функцій сучасної держави
Дослідження функцій держави на сучасному етапі дає змогу виділити пріоритетні
напрями в її діяльності, структурі, що забезпечують реалізацію соціальних
потреб, а також встановити рівновагу соціальних відносин і сприяти подальшому
розвитку суспільного прогресу.
Питання про функції сучасної держави – це одне з важливих питань не тільки
теорії, а й практики державотворення. Це обумовлено, по-перше, тим, що у
функціях проявляється суть держави, її соціальне призначення [128; С.177].
На сучасному етапі під функціями держави деякі дослідники (А.Венгеров,
О.Мазаєва та інші) пропонують розуміти розглянуті в комплексі предмет і зміст
діяльності держави в конкретних історичних умовах розвитку суспільства та
засоби і способи, що її забезпечують [129; С.164, 130; С.20].
У сучасному державознавстві функції держави розглядаються у комплексі як
предмет і зміст діяльності держави разом із засобами і способами, що їх
забезпечують [131; С.143]
Так, функції держави – це напрямок і зміст діяльності держави, обумовлені
призначенням держави і характером задач, що стоять перед нею. [132; С.1176].
У теорії держави функція означає напрямок, предмет діяльності того або іншого
політико-правового інституту, зміст цієї діяльності, її забезпечення.
На сучасному етапі розвитку вітчизняної теорії держави і права також
зберігається функціональний підхід до діяльної сторони держави, але з одним
істотним уточненням: розширюється і поглиблюється розуміння соціального
призначення держави, відкидається проголошуваний раніше тісний зв'язок між
змінами класових характеристик держави і відповідно її функцій. Цей зв'язок, як
показав історичний досвід, виявився більш багатогранним: на функції держави
впливають не стільки класові характеристики держави, скільки нові умови і
проблеми сучасної життєдіяльності суспільства, існування цивілізації (екологія,
ядерне озброєння, демографічні, сировинні та інші глобальні проблеми). Словом,
і у функціональній характеристиці держави вітчизняна теорія також іде від
попередньої методологічної вульгаризації і догматизації, враховує нові
проблеми, але разом з тим зберігає і те позитивне, що було напрацьовано в цій
області на попередньому етапі. Цінними виявилися насамперед саме поняття
«функція держави», її зміст і значення як однієї з важливих характеристик
діяльної сторони держави [101; С.93-95].
Функції відіграють важливу роль у виконанні державою своєї історичної місії (у
втіленні його соціального призначення), тому що без впливу на ті або інші
суспільні відносини держава не в змозі вирішити задачі, що стоять перед нею, і
досягти відповідних цілей [133; С.13].
Разом з тим значення питання про функції держави обумовлене тим, що функції
визначають її структуру, тобто способи, закономірності організації елементів
держави як складної соціальної системи. Тому що структура будь-якої системи
(біологічної, технічної або соціальної) визначається її функціями. Безвідносно
до функцій узагалі не можна сказати що-небудь про ефективність і доцільність
структури якого-небудь об'єкта [134; С.62-63].
Як вважає В.Є. Чіркин, держава діє в тих цілях, для здійснення яких вона
виникла. Основні напрямки її діяльності прийнято називати функціями держави. У
функціях держави реалізується державна воля, влада держави, її діяльність [135;
С.100].
Л.А. Морозова запропонувала трактування функцій держави не тільки як напрямків
її діяльності, але і як механізму впливу на суспільні процеси, посилаючись на
те, що, виконуючи визначені функції в тих або інших сферах життя суспільства,
держава одночасно, за допомогою проведених реформ, різного роду перетворень,
правового регулювання соціальних зв'язків впливає на стан суспільних процесів
[136; С.98].
Уявляється, що включення механізму державного впливу на розвиток суспільних
процесів у поняття функцій держави не зовсім справедливо, тому що тим самим
робиться спроба звести функції держави в цілому до діяльності її механізму, а
також підмінити функціонування держави різними способами правового впливу, хоча
в науці існує таке самостійне поняття, як правові форми здійснення функцій
держави [120; С. 215-216].
Взагалі правильний підхід при аналізі функцій будь-якої держави полягає в тому,
що при встановленні її функцій необхідно виявляти не всі напрямки її
діяльності, а тільки такі з них, без яких дана держава на даному історичному
етапі або на всьому протязі свого розвитку обійтися не може [137; С.146].
Функціям держави притаманна низка ознак.
1. Вони є соціально значущими напрямками її внутрішньої або зовнішньої
діяльності. Функціями визнаються такі напрямки діяльності, які мають своїм
об'єктом широке коло схожих суспільних відносин в окремих сферах соціального
життя (політика, економіка, культура, соціальна сфера, екологія та ін.); є
комплексними за своїм змістом і структурою; являють собою один із вирішальних
напрямків впливу держави на суспільні відносини всередині країни або за її
межами; здійснюються всіма або багатьма ланками державного апарату.
2. У функціях держави знаходить своє вираження і конкретизацію її історична
сутність і соціальне призначення. Зміна сутності й соціального призначення
закономірно відбиваються на змісті її діяльності, оскільки функції є найбільш
«чутливими» до сутнісних змін [115; С. 69].
3. У функціях держави різних типів проявляються та об'єктивізуються притаманні
їм особливості й закономірності розвитку, динаміка соціально-економічних,
політичних і духовних перетворень у житті суспільства [138; С.61].
4. Функції держ
- Київ+380960830922