РОЗДІЛ II
Система застосування філософських джерел у процесі вивчення зарубіжної літератури...............................................................................................96
2.1 Теоретичні основи системи застосування філософських джерел у процесі вивчення зарубіжної літератури.................................................................................96
2.2. Організація експериментально-дослідного навчання....................................114
2.2.1. Методика вивчення впливу філософської думки на хід розвитку літературного процесу.....................................................................114
2.2.2. Методи та прийоми дослідження впливу філософських джерел на творчість письменника та зміст і форму художніх творів........................140
2.2.3. Специфіка аналізу філософської проблематики художніх творів.......158
2.3. Аналіз результатів формувального експерименту........................................178
Висновки до другого розділу .....................................................................188
ВИСНОВКИ..........................................................................................190
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ......................................................194
ДОДАТКИ.............................................................................................220
ВСТУП
Завданням середньої загальної освіти в Україні є виховання всебічно розвиненої людини, здатної творчо і критично мислити, зі сформованим гуманістичним світоглядом та власною життєвою позицією. Значну роль у розв'язанні поставленого завдання відведено шкільному предмету "Зарубіжна література".
Художній твір є певною формою буття. Читач, сприймаючи текст, аналізуючи філософські ідеї і проблеми, порушені в ньому, пізнає себе, формує світогляд, своє буття. Твори, які вивчаються на уроках зарубіжної літератури, покликані через художній світ допомогти духовному розвитку учнів, збагатити їх внутрішній світ.
Вчені-методисти та вчителі-практики на сторінках фахових періодичних видань та наукових конференціях неодноразово піднімали питання про специфічну особливість творів зарубіжної літератури, які вивчаються в старших класах, пов'язану з їх філософською насиченістю. Ця особливість зумовлює виникнення певних труднощів у процесі вивчення багатьох програмних творів. Вчителі зазначають, що старшокласникам не завжди вдається збагнути авторську позицію письменника, адже вони не розуміються на тому, які філософські теорії вплинули на формування світогляду автора. Учням інколи важко зрозуміти художній твір, розкрити, які філософські проблеми порушує письменник, і віднайти в тексті шляхи їх вирішення без уявлення про філософські теорії, концепції, ідеї, покладені в його основу.
Використання філософських джерел у процесі вивчення зарубіжної літератури у старших класах є ефективним способом для розв'язання зазначеної проблеми. Адже глибоке розуміння, а значить, - і аналіз художнього твору - безпосередньо залежать від того, чи осмислили учні філософські ідеї, які стали підґрунтям художніх творів, світогляду письменника, його авторської позиції.
Окрім того, загальновизнаним у психології [5; 144; 149; 214] є твердження про те, що надзвичайно важливим для формування особистості старшокласника, його духовного розвитку є залучення знань з філософії на уроках літератури, увага до філософських питань, порушених у художніх творах. Учені підкреслюють [5; 144; 148; 149; 214], що ґрунтовне вивчення художніх творів, розгляд вічних проблем буття, відтворених письменником, можуть стати стимулом для формування власних відповідей на них, вироблення життєвої позиції.
Як зазначає літературознавець і методист, один з авторів програми з зарубіжної літератури Б. Шалагінов, досліджуючи проблему методологічних підходів до викладання зарубіжної літератури, настав час замислитися над предметом "Філософія" як одного з найнеобхідніших при підготовці вчителів зарубіжної літератури. Учений вважає, що деякі вчителі уникають філософії, не усвідомлюючи її значення у суспільстві і в житті окремого індивіда, а це призводить до нерозуміння художньої літератури, яка є філософськи насиченою. "Певна річ, література - не філософія, і не слід перетворювати уроки літератури на уроки філософії. Та не забуваймо: одне з завдань літературного виховання не в тому, щоб знайти порятунок у літературному творі, як у "царстві веселої гри і відомості", а щоб мати у ньому душевну опору в складній життєвій боротьбі, щоб навчитися, кажучи словами Пауля Тілліха, "мужності бути". Тобто щоб перейняти чийсь духовний досвід, чиюсь філософію буття" [294, с. 6].
Саме тому, актуальність дослідження зумовлюється потребами самого життя. Оскільки, по-перше, застосування філософських джерел у процесі вивчення зарубіжної літератури в 9-11 класах допоможе учням краще зрозуміти хід розвитку світового літературного процесу, взаємозв'язок художньої літератури й філософії, заглибитися у філософське підґрунтя та проблематику художнього твору, осягнути авторську позицію письменника. По-друге, це сприятиме духовному розвитку учнів, вихованню інтелектуально-розвиненого майбутнього покоління, здатного до критичного і творчого мислення.
Окремі аспекти досліджуваної проблеми розглядали видатні вчені як минулого, так і сучасності. У наукових розвідках філософів: Демокрита [169], Епікура [169], Платона [220], Аристотеля [8], Сенеки [249], М. Монтеня [181], К. Саковича [213], Г. Сковороди [252-253], Дж. Локка [161-163], Ж.-Ж. Руссо [243-244], І. Канта [125-132], Г.В.Ф. Гегеля [48-52], І.Ф. Гербарта [54], Г. Спенсера [260], С. К'єркегора [152], К. Ясперса [309], Ж.П. Сартра [248] та інших досліджувалось питання важливості залучення учнів до знань з філософії як до джерела мудрості і необхідності застосовувати філософські джерела при розгляді філософського начала художньої літератури.
Літературоз