Ви є тут

Формування інформаційної культури студентів коледжів технічного профілю

Автор: 
Романишина Оксана Ярославівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2007
Артикул:
0407U003874
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
Технологія формування інформаційної культури у студентів коледжів технічного
профілю
2.1. Загальна характеристика технології формування інформаційної культури
студентів коледжу технічного профілю
Удосконалення навчального процесу може здійснюватися тільки як інноваційний
процес: заміна застарілих і неефективних методів, прийомів і засобів новими і
більш ефективними, використання інших ідей, технологій.
Формування інформаційної культури студентів коледжів ґрунтується на визначеній
базі, яка повинна включати:
банк педагогічних технологій, інформаційну базу їхніх концепцій;
критерії вибору педагогічних технологій;
механізми включення (розробки, використання, впровадження, засвоєння,
інноваційної педагогічної технології в реальний навчально-виховний процес)
[109].
У наукових працях існує декілька визначень терміну педагогічна технологія. Ми
обрали ті, які найбільше відповідають предмету дослідження.За визначенням
В.П.Безпалька педагогічна технологія – це змістова техніка реалізації
навчального процесу [24]. У працях В.М.Монахова педагогічна технологія
визначається як продумана у всіх деталях модель спільної педагогічної
діяльності з проектування, організації і проведення навчального процесу з
безумовним забезпеченням комфортних умов для учнів і вчителя [134]. За баченням
М.В.Кларіна педагогічна технологія означає системну сукупність і порядок
функціонування всіх особистісних, інструментальних і методологічних засобів,
які використовуються для досягнення педагогічних цілей. [100].
У цих визначеннях вбачаємо спільній підхід, який полягає в сукупності методів,
засобів і прийомів процесу навчання; відмінністю є різна визначальна основа
(від реалізації навчального процесу до моделі спільної діяльності студента і
викладача).
Поняття “педагогічна технологія” представлено декількома напрямками:
1) науковим: педагогічні технології – це частина педагогічної науки, що вивчає
і розробляє цілі, зміст та методи навчання, проектує педагогічні процеси;
2) процесуально-описовим: опис (алгоритм) процесу, сукупність цілей, змісту,
методів і засобів для досягнення планованих результатів навчання;
3) процесуально-діючим: здійснення технологічного (педагогічного) процесу,
функціонування всіх особистісних, інструментальних і методологічних
педагогічних засобів [169].
У ході дослідження ми визначили, що з метою формування інформаційної культури
студентів коледжів технічного профілю необхідно проводити навчальний процес за
технологією, яка ґрунтується на особливостях навчального процесу у коледжах
такого типу. Ця технологія враховує формування елементів інформаційної
культури: актуалізації попереднього досвіду індивіду, формування мотиваційних
чинників, знань, умінь і навичок володіння інформаційними технологіями.
Проектування технології формування інформаційної культури студента коледжу у
процесі навчання основам комп’ютерних дисциплін передбачає максимальне
врахування дидактичних принципів як до процесу навчання, так і до його
результатів [24; 76].
За баченням Г.К.Селевка [169], поняття “педагогічна технологія” в освітній
практиці вживається на трьох рівнях:
1) загальнопедагогічний. Технологія характеризує цілісний освітній процес у
даному регіоні, навчальному закладі, на визначеному ступені навчання;
2) частковометодичний (предметний) рівень. Частковопредметна педагогічна
технологія вживається в значенні “часткова методика”;
3) локальний (модульний) рівень. Локальна технологія – це технологія окремих
частин навчально-виховного процесу, вирішення часткових дидактичних і виховних
задач.
Аналіз основних типів технологій, поданий Т.Назаровою [39, 18-21], взятий нами
за основу створення баз технологій для вибору авторської. Ці типи дослідниця
подала у вигляді схеми, що показано на рис. 2.1.

Рис. 2.1. Ієрархія і взаємозв’язок понять “технологія” в педагогіці за
Т.Назаровою
Вибір і подальше проектування педагогічної технології в дослідженні
представлені такими етапами:
1. Обґрунтування концептуальних засад педагогічної технології формування
інформаційної культури.
2. Впровадження інноваційних форм навчального процесу (модульно-рейтингова
технологія і метод проектів).
3. Застосування певних педагогічних умов, які забезпечують дієвість
педагогічної технології.
4. Обґрунтування критеріїв і показників результативності процесу [109].
Мотивування концептуальних засад педагогічної технології формування
інформаційної культури студентів коледжів включає:
– діагностичне цілепокладання; аналіз майбутньої діяльності тих, кого навчають;
ціль навчання, характер задач, особливості вікової групи тих, кого навчають;
– вибір адекватної цілям і умовам конкретної педагогічної технології, її
концепції, гіпотези;
– визначення змісту навчання в межах окремої освітньої галузі, виділення
модулів, навчальних елементів, логічна схема їхнього вивчення (навчальні плани
і програми в модульному рішенні);
– варіант результату навчального процесу в межах конкретної галузі розвитку
[109; 166].
Аналіз структури технологічного процесу показує, що підвищення його
ефективності у процесі навчання студентів коледжу можна одержати за рахунок:
– оптимальної структури змісту навчальної інформації, запропонованої студентам;
– врахування особливостей інформаційної культури техніків-програмістів;
– ефективного керування й організації самостійної пізнавальної діяльності
студентів;
– використання можливостей індивідуальних самокерованих процесів, опанування
інформації студентами та вміння нею оперувати;
– організації ефективного контролю за засвоєнням інформації (зворотні
зв’язки).
Викорис