РОЗДІЛ 2
системомиследіяльнісна парадигма проектування адаптивної (ефективної)
ментальної моделі дорослих
2.1. Проектування адаптивної ментальної моделі у людей середнього віку
Доведено, що кризовий стан проявляється шляхом зменшення ефективності
функціонування суб’єкта в оточуючому соціальному середовищі; рольовими
дисфункціями; стійким (від двох тижнів) дистимічним настроєм; тривогою,
напруженістю, роздратованістю; чітко вираженим «незнанням» або негативним,
тривожним очікуванням майбутнього; психосоматичними проявами тощо. Причиною
таких станів визначено порушення у професійній діяльності, різкі ситуативні
зміни у важливих життєвих складових (професійна діяльність, сімейні стосунки,
взаємодія, стан здоров’я).
Ментальна модель є відповідальною за відносини кожної конкретної людини і
людства загалом з навколишнім середовищем. Принципові зміни у цих стосунках
можуть статися лише за умови рефлексивного перегляду позиції особистості,
усвідомлення власного впливу, тобто дрейфу локусу контролю з зовнішнього на
внутрішній. Реалізація цих змін можлива як в разі кризового стану,
змодельованого або природного, чи впровадження у систему виховання положень
«екологічності» стосунків людини зі світом поряд з інформацією про специфіку
діяльності ментальної моделі.
Ментальні моделі – це стійкі інтелектуальні ознаки особистості, однак вони
змінюються в онтогенезі, в кризових ситуаціях, тощо. Серйозне перетворення
ментальних моделей фахівці тлумачать як ознаку особистісного зростання [150,
212, 215].
Пізнавальний процес починається від самого народження дитини. Від першого дня
її оточують мислеформи, які вона вбирає, як губка, від батьків, оточення та
робить самостійні висновки, спираючись на власний життєвий досвід, який щодня
стає дедалі багатшим [1, 26, 51, 107].
Виділяють мікро- та макроситуації. Мікроситуації – це ситуації, що постійно
повторюються, вони досить незначні, щоб їх помічати, проте вони мають значний
вплив на формування особистості: звідси з’являються звички, характер тощо. Тут
доречна приказка: вода камінь точить.
Макроситуації – це ситуації, що мали значний вплив на людину. Вони можуть бути
як позитивні, так і негативні. Наприклад, одруження, смерть близької людини,
зміна роботи тощо. Переживаючи якусь макроситуацію людина робить якийсь
висновок, яким потім впливає на її життя. Зазвичай це відбувається неосмислено.
У той момент, коли було виведено таку ментальну модель, саме вона була
найефективніша для цієї особистості, але вона може не працювати в іншій
ситуації.
У такому випадку на допомогу може прийти тренінг, мета якого – виявлення та
пошук доречнішої та гнучкішої ментальної моделі. Але тренінг це лише
інструментарій, потрібно глибоко розуміти об’єкт змін, об’єкт- суб’єктну
позицію людини, фактори, що спричиняют вплив, та формат впливу. Перед розглядом
психологічних аспектів ментальних моделей слід детально розібратися у структурі
змін та стабільності середнього віку, – що коїться з дорослою людиною у різних
сферах її життя? Віковий проміжок має свої характеристики, відмінні у кожної
конкретної особистості лише у границях індивідуального перебігу життя.
Розглянемо базові положення про обраний нами у психологічному дослідженні вік,
зміни та набутки, важливі новоутворення та регресивні стані у таблиці 2.1
(модифіковано за Крайгом [80]), але пам’ятатимемо, що перебіг етапів різний для
кожної конкретної людини. Для зручності та науковості висновків звузимо
досліджувану групу у віці: від 35 до 45 років.
Таблиця 2.1
Зміни та можливості середнього віку
Сфера
Зміни/Можливості
Покликання. Примітки
Фізичні можливості
Сенсорика. Зір загалом не погіршується, слух певною мірою погіршується, частіше
у чоловіків, нюх та больова чутливість знижується.
Рухові навички незначно погіршуються. Якщо є досвід певної рухової активності –
на тому ж рівні. Нові навички здобуваються з більшими зусиллями.
Час реакції незначно збільшується.
Певне зниження можливостей починається саме в середньому віці
Морфо-функціональні зміни
Уповільнення функції нервової системи. Хребет втрачає гнучкість та стискається.
Збільшується частина підшкірного жиру у певних ділянках тіла. Знижується
кількість перекачуваної серцем крові 8 %/десятиріччя. Починається клімактерій
(широкий комплекс фізико-емоціональних симптомів, пов’язаний зі вгасанням
діяльності статевих залоз – стосується і чоловіків, і жінок)
Продовж. табл. 2.1
Сексуальність
Зміни відбулись лише у випадках змін у стані здоров’я, зміни у родинних та
особистих стосунках.
Спостерігаються зміни у сприйнятті цієї функції – акцент на емоційну сферу.
У чоловіків зростає схвильованість з приводу сексуальних стосунків та
незадоволеність ними.
Здоров’я
Чоловіки та жінки
Поширені розлади у людей середнього віку (35-60) пов’язані з наступними
(ранжовано):
Кумулятивний ефект
Розлади на 100 000 людей
чоловіки
жінки
серцево-судинні захворювання
314
122
Онкологічні захворювання
306
245
нещасні випадки
42
15
хвороби мозку, печінки, легенів
33-29
26-22
СНІД
28
до 3
Самогубства
23
Діабет
23
10
Пневмонія, артрити
13
Когнітивні можливості
Незначне зниження швидкості засвоєння нового матеріалу.
Підвищується вибірковість у навчанні (вивчають лише то, що вважають потрібним)
Причиною наявності адаптивної ментальної моделі, чи, навпаки, кризових станів
можуть стати порушення у професійній діяльності, різкі, часом негативні зміни у
важливих для цього періоду подіях (професійна діяльність, сімейні стосунки,
особистісні конфлікти, стан здоров’я), невизначеність або негативний прогноз
майбутнього. Але дуже часто це є лише наслідка
- Київ+380960830922