РОЗДІЛ 2
ЗМІСТ І ТЕХНОЛОГІЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ СОЦІАЛЬНИХ ПРАЦІВНИКІВ ДО РОБОТИ З БІЖЕНЦЯМИ У США І КАНАДІ
2.1. Підготовка соціальних працівників до роботи з біженцями на рівні університетських програм бакалаврату
У Канаді існує 34 програми соціальної роботи, які відображають інтереси різноманітних народностей. Велика кількість програм спрямована на корінне населення, у той час як інші підкреслюють важливість культурного різноманіття та надання послуг іммігрантам та біженцям, що відповідне потребам певної спільноти, у якій надаються послуги. В усіх університетських програмах у Канаді пропонують дисципліни із основним акцентом на культуральній сензитивності [395, c. 35-47]
Усі штати США та округ Колумбія мають вимоги до ліцензування, зарахування на програму, вимоги до отримання диплома та до використання звання у межах кваліфікації. Хоча стандарти ліцензування варіюють залежно від штату, все більша кількість штатів зосереджують значну увагу на комунікативних навичках, професійній етиці та сензитивності до питань культури та її різноманіття [356].
За програмами на ступінь бакалавра соціальної роботи (Bachelor of Social Work) здійснюють підготовку випускників безпосередньо до посад у сфері послуг, таких, як спеціаліст у роботі з "випадком" (case worker) чи у роботі з групами (group worker). Вони містять курси з практичної соціальної роботи, політики у державі соціального добробуту, поведінки людини та соціального оточення, методів соціального дослідження, цінностей та етики соціальної роботи, роботи із клієнтурою різноманітних культур, утвердження соціальної та економічної справедливості, роботи з населенням "групи ризику" та інші. Для прикладу розглянемо програму на ступінь бакалавра наук у соціальній роботі/соціальному добробуті університету Вашингтона (Washington University) (табл. 2.1; 2.2). Рада з Освіти у Галузі Соціальної Роботи акредитує програму на ступінь бакалавра наук, яка укладається згідно із затвердженими нею стандартами. Наприклад, університет Вашингтона вимагає 180 загальних кредитів, що містять приблизно 67 кредитів для диплома на ступінь бакалавра наук. У навчальному плані на програму бакалавра наук дано огляд дворічного курсу навчання. Упродовж першого і другого років навчання майбутні студенти програми бакалаврату повинні виконати якнайбільше вимог до загального рівня освіти. У них передбачено мовленнєві навички (твір з англійської мови та іноземна мова); логічне мислення та навички письма; певні сфери знань. Існує чотири курси, необхідні як передумова для зарахування на програму бакалавра із мінімальною оцінкою: психологія 101, вступ до соціології, економіка 100, 200 чи 201 і біологія 100, 100, 118, 161 чи генетика 261. Студентам рекомендують прослухати статистику перед тим, як вступати на програму із соціального добробуту. Студенти також можуть прослухати дисципліну із кодом SWf 200 перед тим, як подавати заявку на програму бакалавра наук. Два завершальні роки навчання складаються із курсів, які читають у певній послідовності. Вони являють собою: виклад історії соціального добробуту, політика і послуги, поведінка людини і соціальне середовище, практика у сфері соціального добробуту, дослідження у сфері соціального добробуту і культурне різноманіття. Ці академічні курси сприяють підготовці студентів до отримання практичного досвіду упродовж останнього року навчання (480 годин надання соціальних послуг під супервізією інструктора практики, якого затверджено школою).
Загальна характеристика програми професійної освіти. Серед головних цілей програми на ступінь бакалавра університету Вашингтона є підготувати соціальних працівників до загальної практики у мультикультурному контексті, що ґрунтується на знаннях і вміннях розуміти і вирішувати складні соціальні проблеми, зважаючи на цінності професійної соціальної роботи.
Зокрема, серед обов'язкових дисциплін, які пропонуються в межах програми на ступінь бакалавра наук у соціальній роботі/соціальному добробуті університету Вашингтона, вважаємо за необхідне звернути увагу на SOC WF 404 "Культурне різноманіття і соціальна справедливість" (Cultural Diversity and Justice). Цей курс дає студентам базові знання, необхідні для загальної практики у галузі соціальної роботи, спрямованої на категорії населення, які перебувають у пригніченому становищі. Студенти мають можливість: дослідити свої власні цінності, переконання та поведінку і те, як все це може вплинути на їх майбутню практику з людьми, які є несхожими на інших; деякі критичні аспекти щодо раси, класу, статі, особливих потреб та інших факторів, які впливають на функціонування людини у суспільстві. Важливим підсумком вивчення курсу є розуміння того, як соціальні працівники можуть використати знання про несхожі групи для побудови зв'язків та розвитку ефективних трудових відносин.
Серед елективних курсів виділяється SOC WF 495 "Практика "наснаження" біженців" (Empowerment Practice with Refugees). Для вивчення пропонують процеси, що характеризують переїзд жінок, дітей, підлітків та сімей у межах країни свого походження і для переселення у США, в тому числі:
а) огляд історичних подій і процесів, що спричинили масове переміщення людей;
б) окремі напрями політики і програми служб для надання допомоги біженцям;
в) поняття травми, адаптації та інтеграції після репатріації чи переселення біженців.
У межах курсу також вивчають процеси втручання щодо переміщених жінок, дітей, підлітків і сімей у різноманітних спільнотах та програми агентств, які спрямовані на: а) взаємодопомогу, психосоціальну підтримку, гендерні та сімейні питання, розвиток позитивних якостей молоді та мобілізацію громади; б) активні підходи до розробки програм та проведення етнографічного інтерв'ю; в) важливість мультикультурального розуміння у практиці соціальної роботи. В основі цього курсу розглядають низку підходів "наснаження", які використовують у практиці соціальної роботи в домашніх умовах, у школі, агентстві та спільноті. Приклади "випадків", які ан
- Київ+380960830922