Ви є тут

Педагогічні умови застосування мультимедійних засобів навчання у підготовці майбутнього вчителя початкових класів

Автор: 
Імбер Вікторія Іванівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2008
Артикул:
0408U002429
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
МЕТОДИКА ЗАСТОСУВАННЯ МУЛЬТИМЕДІЙНИХ ЗАСОБІВ НАВЧАННЯ У ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ

2.1. Педагогічні умови застосування мультимедійних засобів навчання у підготовці майбутніх учителів початкових класів

Мету сучасної освіти В. Сластьонін і В. Каширін вбачають у розвитку тих якостей особистості, які потрібні їй та суспільству для включення в соціально цінну діяльність [178, с.187]. Одним із базових умінь, викликаних потребами сучасного інформаційного суспільства, є володіння знаннями користувача та вміння ефективно використовувати у своїй професійній діяльності комп'ютерну техніку. Сучасна педагогіка розв'язує завдання масового використання мультимедійних технологій, можливостей Internet, комп'ютерних телекомунікацій у загальній, професійній і вищій освіті. Під час розв'язання завдань використання мультимедійних технологій постає необхідність у чіткому окресленні їх ролі в навчанні, розкритті їх потенціалу та впливу на освітній процес.
Установлення раціональних педагогічно обґрунтованих меж застосування мультимедійних засобів навчання на всіх етапах одержання й засвоєння знань суб'єктами навчання сприяє їх успішному впровадженню. Включаючись у навчальний процес, мультимедійні технології впливають на діяльність суб'єктів навчання, на організацію навчальної діяльності, надаючи педагогу нового статусу (організатора, помічника) в навчанні.
За визначенням М. Фіцули, поняття "навчальний процес" охоплює всі компоненти навчання: викладача, використовувані ним засоби й методи навчання, студента, який працює під керівництвом викладача на занятті та самостійно вдома, забезпечення навчального процесу наочністю й технічними засобами [202, с.79]. Мультимедійні засоби навчання як один із компонентів навчання мають відповідати певним вимогам: до змісту мультимедійного продукту, технічного виконання, художнього оформлення та структури. Основна функція педагога в навчальному процесі, організованому із застосуванням мультимедійних засобів, полягає в організації, управлінні пізнавальною діяльністю студентів.
Діяльність педагога як складову двох частин - творчої і технічної - вивчає М. Скаткін. Творча сторона в діяльності педагога пов'язана, насамперед, з формуванням особистості суб'єкта навчання, його ідеалів, переконань, моральних норм і норм поведінки в суспільстві, з його всебічним і гармонійним розвитком. У цій діяльності викладач виступає для студентів своєрідним еталоном, з яким вони порівнюються і кого намагаються наслідувати. Особливість цієї діяльності полягає в тому, що вона проходить значною мірою непомітно, в процесі передавання знань, умінь і навичок. Технічний бік діяльності педагога більшою мірою пов'язаний зі створенням необхідних умов для самостійної роботи суб'єктів навчання, з передаванням навчальної інформації, з контролем [49, с.256]. Відповідно до такого трактування, діяльність педагога в навчальному процесі із застосуванням мультимедійних засобів навчання є суто технічною, що передбачає створення необхідних умов для пізнавальної, творчої, самостійної діяльності суб'єктів навчання.
У структурі будь-якої діяльності чи системи мають міститися певні компоненти. Серед компонентів педагогічної системи дослідники визначають наступні: цілі навчання, зміст навчального матеріалу, засоби навчання, методи роботи педагога й суб'єктів навчання, форми організації процесу навчання, діяльність педагога й суб'єктів навчання [32, с. 56]. Ю. Бабанський серед компонентів педагогічної діяльності й педагогічного процесу називає мету, зміст, форми та методи навчання й виховання, а також результати. Це дає змогу говорити про цільовий, змістовий, операційно-діяльнісний і оціночно-результативний компоненти педагогічного процесу [143, с.30].
Низка педагогів виокремлюють ще стимулювально-мотиваційний і контрольно-регулювальний компоненти процесу навчання. Будучи послідовними та тісно пов'язаними між собою, вони формують процес навчання. Спираючись на ідеї Ю. Бабанського [143], ми зробили спробу схарактеризувати компоненти навчального процесу, що організований із застосуванням мультимедійних засобів навчання:
- цільовий компонент полягає в постановці мети та конкретних завдань вивчення даного навчального матеріалу за допомогою мультимедійних засобів, визначення необхідності їх застосування для даного предмету;
- стимулювально-мотиваційний компонент полягає у створенні таких умов під час вивчення даного предмету із застосуванням мультимедійних ресурсів, які спонукають суб'єктів навчання до активної навчально-пізнавальної діяльності, формують у них позитивну мотивацію до даного виду навчання;
- змістовий компонент охоплює знання, вміння, навички і здібності, якими має оволодіти суб'єкт навчання в процесі роботи з мультимедійним продуктом;
- операційно-діяльнісний компонент відображає методику застосування мультимедійних засобів навчання, полягає у вдалому підборі методів і організаційних форм навчання;
- контрольно-регулювальний компонент полягає в контролі за якістю та кількістю набутих знань суб'єктами навчання з мультимедійних джерел, внесенні необхідних коректив до методики навчання з метою підвищення ефективності процесу навчання;
- оціночно-результативний компонент характеризує форми й вимоги до підсумкового контролю суб'єктів навчання в процесі набуття знань із застосуванням мультимедійних ресурсів, виявлення причин неуспішності та відповідна корекція щодо їх усунення.
Серед цих компонентів визначаємо основні, що характеризують процес навчання із застосуванням засобів мультимедіа тому їм у відповідність можна поставити певні педагогічні умови застосування МЗН (рис. 2.1).

Рис. 2.1. Відповідність педагогічних умов застосування МЗН компонентам педагогічного процесу

Охарактеризуємо визначені педагогічні умови.
1. Мотиваційне забезпечення оволодіння студентами МЗН в умовах створення мультимедійно-навчального середовища. Реалізація цієї умови передбачає створення умов, які спонукають студент