Ви є тут

Формування економічної культури студентів промислово-економічного коледжу в професійній підготовці

Автор: 
Тандир Лариса Володимирівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2009
Артикул:
3409U002544
129 грн
Додати в кошик

Вміст

змістом і методами його реалізації.
Основна суперечність виявлена в результаті організації методичного забезпечення роботи в системі неперервної професійної освіти "школа-коледж-ВНЗ ІІІ-ІV" у процесі реалізації інтегрованих програм.
Виявлені причини і суперечності, ретроспективний досвід педагогічної діяльності автора стали підставою для розробки авторської програми. Вона побудована на матеріалі вітчизняної і зарубіжної літератури (статей, монографій і підручників) з сучасних напрямів вивчення менеджменту. Теоретичний матеріал адаптований для студентів коледжу, а саме, молодших спеціалістів. Запропонована програма враховує знання, отримані студентами при вивченні загальноосвітніх дисциплін, дисциплін природничо-математичного циклу та інших, згідно з навчальним планом.
При розробці курсу менеджменту передбачалося, що він забезпечить функції процесу навчання: освітньо-спрямовуючу - на формування знань, умінь і навичок, досвіду творчої діяльності; розвиваюча функція буде реалізуватися в неперервному розвитку творчого потенціалу особистості: розвитку мови, мислення, емоційно-вольової і потребнісно-мотиваційної царин; виховна функція даного курсу полягає в тому, що формується економічна культура студента коледжу в рамках професійної.
У процесі формування змісту курсу менеджменту ми керувалися принципами побудови змісту і критеріями добору навчального матеріалу: технологічної готовності; ціннісного відношення; творчої активності; інтегративних видів культури; професійного мислення; професійного самовдосконалення.
Структура викладу матеріалу прийнята спіралеподібна. Теми аудиторних занять і форми організації діяльності студентів обрані відповідно до мети курсу.
Досягнення поставленої мети і реалізація завдань забезпечується шляхом модульної, поєднання лекційно-практичної і семінарської форм навчання.
Особистісно-орієнтована технологія навчання, прийнята нами, реалізується через лекційно-семінарську форму за допомогою роботи в групах за єдиним завданням; вчить виконанню логічних схем бази знань, що сьогодні є важливим і актуальним.
Матеріал курсу організований у вигляді блоків (модулів). Найбільш виражена технологія модульного навчання характеризується його цілеспрямованістю. При цьому мета навчання може бути представлена через види і способи професійної діяльності. Модульна технологія дає чітке розмежування на: цілепокладаючий; методичний; завершальний; контрольний блоки.
Методи проведення занять пропоновані з врахуванням міждисциплінарних і внутрішньодисциплінарних зв'язків: евристичний, проблемно-пошуковий, розвиваючий.
Для оцінки діяльності студентів використовується поточний контроль знань, проведення семінарських, практичних занять і ОКР, підсумковий контроль-залік з роботою над рефератом. Ця система є неперервним контролем засвоєння знань згідно з вимогами державного освітнього стандарту до рівня підготовки молодшого спеціаліста з економіки підприємства:
У процесі вивчення курсу студент повинен:
мати уявлення:
- про економічну ситуацію;
знати:
- процес прийняття і реалізації управлінських рішень;
- сутність і характерні риси менеджменту;
- форми ділового спілкування в колективі;
- інформаційне забезпечення менеджменту;
уміти:
- визначати потреби в трудових ресурсах на підприємстві;
- оцінювати результати діяльності кадрів;
- підтримувати імідж ділової людини;
- здійснювати реалізацію стратегічного плану організацій.
Побудова курсу відповідає навчальному планові і враховує специфіку професійно-орієнтованих дисциплін курсу. Програма курсу і методичні рекомендації з її реалізації розраховані на годин, у тому числі:
- лекційних,
- практично-семінарських занять,
- самостійної роботи.
Форма підсумкового контролю - залік із захистом реферату.
Тематичний план навчальної дисципліни
Найменування
розділів і тимМаксимальне навчальне навантаження на студента
Кількість аудиторних годин за денної форми навчанняСамостій
на робота студента
всьоголекціїпракт.-семінар. заняттяВступ
Розділ 1. Суть і характерні риси сучасного менеджменту
1. Сутність менеджменту
1. Сучасні концепції менеджменту
Розділ 2. Організації й інтеграційні процеси
2. Внутрішнє середовище організації
2. Зовнішнє середовище в бізнесі
2. Структура організації
2. Комунікації
2. Прийняття рішень
2. Моделі і методи прийняття рішень
Розділ 3. Функції управління
3. Стратегічне управління
3. Планування та реалізаціїя стратегії
3. Організація взаємодії і повноважень
3. Побудова організацій
3. Мотивація
3. Контроль
3. Управління: Влада і особистий вплив
3. Лідерство: стиль, ситуація та ефективність
3. Управління конфліктами, змінами та стресами
Розділ 4. Менеджмент і самоменеджмент у професійній діяльності. Професійна культура керівника 4. Етика й етикет менеджера
4. Соціально-психологічні аспекти менеджменту
4. Ведення переговорів
4. Публічні виступи
4. Ділова кореспонденція
ВСЬОГО:
Зміст навчальної дисципліни
Вступ
Завдання менеджменту в сучасному бізнесі.
Розділ 1. Сутність і характерні риси сучасного менеджменту
Тема 1. Сутність менеджменту
Поняття менеджменту, його зміст і загальна термінологія. Менеджмент як керівництво підлеглими в межах організації, манера спілкування з людьми.
Економічні категорії: менеджмент, менеджер, мікроекономіка, макроекономіка, бізнес, бізнесмен, підприємництво, підприємець, фірма. Рівні менеджменту: коротка характеристика.
Тема 1. Сучасні концепції менеджменту
Історичний розвиток передумов сучасного менеджменту. Основні школи управління; теорії; інструменти управління. Соціальна відповідальність менеджменту.
Практичні заняття
Розділ 2. Організації та інтеграційні процеси
Тема 2. Внутрішнє середовище організації
Формальні і неформальні організації. Загальні характеристики організацій. Мікросередовище менеджменту (внутрішні змінні організації ).
Тема 2. Зовнішнє середовище в бізнесі
Значення і характеристики зовнішнього середовища. Середовище прямого і непрямого впливу.Чиники, що визначають макросередовище організації.
Тема 2. Структура організації
Спеціалізований поділ праці. Обсяг управління.
Тема 2. Комунікації в менеджменті
Процес комунікацій: міжособистісний; організаційний. Комунікаційний процес. Канали та засоби комунікацій. Культурологічний аспект взаємин в обміні інформацією як вербального, так і невербального порядку.
Тема 2. Прийняття рішень
Суть та характерні особливості управлінських рішень, програмовані та непрограмовані рішення. Процес прийняття рішень. Раціональне вирішення проблем. Організаційні рішення.
Тема 2. Моделі і методи прийняття рішень
Моделювання. Теорія ігор. Модель управління запасами. Економічний аналіз. Методи прогнозування.
Практичні заняття
Розділ 3. Функції управління
Тема 3. Стратегічне управління
Суть, зміст та структура процесу управління. Характерні риси та типи
процесів управління. Стратегічні альтернативи. Розподіл ресурсів, усвідомлення організаційних стратегій.
Тема 3. Планування реалізації стратегії
Постановка мети діяльності (формулювання стратегії). Короткострокові і довгострокові плани, їхній взаємозв'язок. Управління реалізацією стратегічного плану і контроль за його виконанням.
Тема 3. Організація взаємодії і повноважень
Зміст організаційної функції в менеджменті. Делегування, відповідальність та повноваження. Межі повноважень. Влада і повноваження.
Тема 3. Побудова організацій
Поняття оргацізаційної структури управління виробництвом та фактори, що її визначають. Типи бюрократичних та адаптивних структур управління виробництвом. Вибір структури. Інтеграція структури.
Тема 3. Мотивація
Зміст і еволюція поняття "мотивація". Теорії мотивації і їх застосування в менеджменті. Мотивація і компенсація.
Тема 3. Контроль
Сутність і зміст контролю. Види контролю, інформаційні системи в плануванні і контролі. Контроль та аудит.
Тема 3. Управління: Влада і особистий вплив
Форми влади і вплив. Баланс влади; управління, влада і партнерство. Влада, вплив, лідер.
Тема 3. Лідерство: стиль, ситуація й ефективність
Природа та визначення керівництва і лідерства. Огляд теорій лідерства. Ситуаційні підходи до ефективного лідерства.
Тема 3. Управління конфліктами, змінами і стресами
Природа і типи конфлікту. Причини конфлікту. Модель організації конфлікту. Поняття конфлікту і стресу. Типи конфліктів. Управління конфліктною ситуацією. Стилі вирішення конфліктів. Природа і сутність стресу, його причини. Методи зниження рівня стресу.
Практичні заняття
Розділ 4. Менеджмент і самоменеджмент у професійній діяльності. Професійна культура керівника
Тема 4. Етика й етикет менеджера
Менеджер на підприємстві. Якості сучасного менеджера. Етичний кодекс керівника. Імідж і етикет.
Тема 4. Соціально-психологічні аспекти менеджменту
Психологія індивідуальної і колективної праці. Управління діяльністю особистості і групи.
Тема 4. Ведення переговорів
Критерій ефективності процесу переговорів. Методи ведення переговорів.
Тема 4. Публічні виступи
Особливості усного мовлення, методи її підготовки, форма і техніка виступів.
Тема 4. Ділова кореспонденція
Види управлінської документації. Правила написання ділових листів. Правила і вимоги до обробки вхідної і вихідної документації. Трудові угоди. Культурологічний аспект взаємин при обміні інформацією як вербального, так і невербального характеру.
Практичні заняття
Перелік практичних занять
1. Вирішення практичних завдань за темою заняття. Робота в міні-групах
з вирішенням виробничих ситуацій.
1. Сутність і характерні риси сучасного менеджменту;
1. Сучасні концепції менеджменту.
2. Робота з тест-питаннями.
2. Середовище прямого і непрямого впливу на організацію (виробничі ситуації).
2. Комунікативні процеси в організації.
2. Моделі і методи прийняття рішень.
3. Управління конфліктною ситуацією. Природа стресу.
4. Поняття етикету, організація ділових контактів. Оцінка можливостей (тест). Ділове спілкування (виробничі ситуації).
4. Проведення диспутів, дискусій. Обговорення індивідуальних виступів.
Самостійна робота студента
- робота з конспектом, навчальною, спеціальною і довідковою літературою;
- ознайомлення з новими ключовими поняттями;
- виконання практичних ситуаційних завдань (задач) за темами занять;
- підготовка до семінарів;
- підготовка до ОКР;
- підготовка і написання реферату;
- підготовка до заліку.
Контролюючі матеріали
1. Зразкова тематика рефератів.
2. Теми рекомендованих студентських доповідей.
3. Теми завдань на класифікацію конфліктів.
4. Теми завдань дослідницького характеру.
5. Теми для самостійного вивчення.
6. Підсумковий тест за курсом менеджменту.
Література