Ви є тут

Професійно-педагогічна підготовка майбутніх учителів на основі застосування інноваційних технологій.

Автор: 
БОГДАНОВА Інна Михайлівна
Тип роботи: 
Дис. докт. наук
Рік: 
2003
Артикул:
0503U000095
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
АКТУАЛЬНІ АСПЕКТИ ПРОЦЕСУ ОНОВЛЕННЯ ПРОФЕСІЙНО-ПЕДАГОГІЧНОЇ ПІДГОТОВКИ ВЧИТЕЛЯ
2.1. Модель оновлення професійно-педагогічної підготовки майбутніх учителів
Керуючись вищерозглянутими орієнтирами щодо напрямів реформування
професійно-педагогічної підготовки, необхідно створити модель, яка була б
підґрунтям для її оновлення. Проектування такої моделі повинно забезпечити
комплексне вирішення проблем особистісно зорієнтованої та практико
зорієнтованої професійно-педагогічної підготовки за схемою: оновлення цілей
підготовки, її змісту, структури, технології, організації та управління.
Оптимальне поєднання цих параметрів передбачає емпіричний,
системно-структурний, ситуативно-процесуальний та аналітико-прогностичний
підхід до його здійснення.
Аналіз даних параметрів, проведений в першому розділі, дає змогу констатувати
відповідні зміни, що відбулися, а саме: в парадигмальному аспекті,-
поліфукціональність його вираження; в змістовому, - запровадження нових
навчальних дисциплін; в структурному, - створення нових навчальних закладів; в
технологічному, - застосування інноваційних технологій навчання; в
організаційно - управлінському, - здійснення нових дидактичних процесів.
Розробка моделі оновлення професійно-педагогічної підготовки вчителя передбачає
конструювання системи, що забезпечує вирішення проблем, пов’язаних з
проектуванням її можливостей, з феноменом випередженого відтворення
об’єктивного ходу подій, реалізованого завдяки постановки цілей, з
прогнозуванням, орієнтованим на певні результати та з моделюванням об’єкту, що
відображає всі значущі аспекти майбутньої діяльності. Отже, запропоновані
орієнтири для побудови моделі спричиняють до розгляду цілого комплексу
технологічних процесів, пов’язаних з її проектуванням, цілетворенням,
прогнозуванням та моделюванням. Реалізація моделі в практичній діяльності дає
підставу для розгляду відповідної технології оновлення підготовки. Відтак,
побудова моделі оновлення підготовки передбачає створення відповідної
технології для її реалізації.
Модель оновлення професійно-педагогічної підготовки майбутніх учителів
відтворює систему науково-методичного забезпечення до складу якої увійшли такі
компоненти:
концептуальний - методологічні положення щодо процесу оновлення;
змістовно-структурний - теоретичне обгрунтування цього процесу;
технологічний - обгрунтування технологій оновлення підготовки;
організаційно-дидактичний - модель модульного дидактичного процесу.
Реалізацію запропонованої моделі забезпечить відповідна інноваційна технологія,
яка умовно названа “технологія оновлення професійно-педагогічної підготовки
майбутнього вчителя” або коротко “технологія оновлення підготовки вчителя”.
Таким чином, метою процесу оновлення професійно-педагогічної підготовки
майбутніх учителів є збагачення його системою наукового та методичного
забезпечення, побудованого на основі ідей демократизації та гуманізації в
розбудові національної системи освіти та педагогічних відносин з опорою на
культурно-історичний, духовний та передовий педагогічний досвід як українського
народу, так і народів світу. Завданням цього процесу є реалізація відповідної
інноваційної “технології оновлення підготовки вчителя”.
Для вирішення проблем, пов'язаних з реалізацією моделі як системи
науково-методичного забезпечення процесу оновлення професійно-педагогічної
підготовки майбутнього вчителя необхідно розв'язати наступні завдання:
1)обгрунтувати теоретико - методологічні орієнтири процесу оновлення;
2)виявити ведучі тенденції і принципи оновлення професійно-педагогічної
підготовки майбутніх учителів;
3) визначити зміст та структуру процесу оновлення;
4) розробити шляхи реалізації моделі оновлення;
визначити перспективи подальшого процесу оновлення професійно-педагогічної
підготовки майбутніх учителів.
Розв’язання поставлених завдань вимагає певної особистісно зорієнтованої та
практико зорієнтованої діяльності, основні положення якої відображені в
відповідній моделі оновлення підготовки вчителя.
I. Теоретико - методологічні орієнтири моделі.
Методологічну основу моделі оновлення професійно-педагогічної підготовки
становлять загальні підходи: емпіричний, системно-структурний,
ситуативно-процесуальний та аналітико-прогностичний.
Емпіричний підхід передбачає оновлення процесу професійно-педагогічної
підготовки на базі набутого власного досвіду і методів спостережень та
удосконалюваних проб, з урахуванням знань з педагогіки, психології, соціології,
педагогічної психології, філософії, культурології, історії тощо.
Ситуативно-процесуальний підхід полягає в тому, що на підставі вивчення різних
ситуацій в процесі оновлення, можна визначити загальні і закономірні
особливості, пояснити на їх основі суперечності, що виникають, передбачити його
розвиток. Процес, в такому разі, розглядається як послідовність педагогічних
ситуацій, в яких є змінне і незмінне. Використовуються методи спостереження,
аналізу і синтезу ситуації , аналогія і перенос, узагальнення і конкретизація,
систематизація даних, щоб дати найповніший опис ситуацій та закономірностей
оновлюючих процесів.
Системно-структурний підхід передбачає створення процесу оновлення в цілому
шляхом побудови його теорії та технології з метою виділення основних
компонентів, зв'язків та взаємозв'язків між ними. Для виявлення закономірностей
процесу вивчаються незмінні взаємозв'язки між інваріантними компонентами.
Основними методами вивчення є аналітико-синтетичний, систематизації та
структуризації, узагальнення та конкретизації, індукці