РОЗДІЛ 2
ЗАКОНОМІРНОСТІ Й ОСОБЛИВОСТІ РОЗВИТКУ ЗАЛІЗНИЧНОГО ТРАНСПОРТУ УКРАЇНИ В СУЧАСНИХ УМОВАХ
2.1. Сучасний стан і тенденції розвитку залізниць України
Беручи до уваги всі розглянуті в першому розділі теоретичні основи галузевої економіки та досвід реформування транспортного сектора в умовах господарювання, ми повинні розглянути фактичний стан залізниць, що склався в умовах формування ринкових відносин.
Державний залізничний транспорт займає провідне місце серед інших видів транспортного комплексу, його питома вага в загальному вантажообігу всіх видів транспорту (без урахування трубопровідного) становить 85 %, а в загальному пасажирообороті - 56 %. Відіграючи величезну роль у функціонуванні і розвитку транспортного ринку України, залізничний транспорт є однією з найважливіших галузей виробничої інфраструктури національної економіки, має істотне значення для забезпечення господарських і міжобласних зв'язків, а також для зростання добробуту українського народу.
Це пояснюється всеохопністю залізничного транспорту, його можливостями обслуговувати виробничі галузі господарства і задовольняти потреби населення в перевезеннях незалежно від погоди, практично в усіх кліматичних умовах і в будь-яку пору року. Саме тому, незважаючи на відносно стрімкий розвиток автомобільного, повітряного і водного транспорту, залізничний транспорт залишається основним засобом переміщення вантажів і масових перевезень населення.
Залізничний транспорт є універсальним видом транспорту для перевезень усіх видів вантажів. Він відрізняється високою провізною спроможністю, що робить його особливо ефективним при перевезеннях масових вантажів на великі і середні відстані.
Базуючись на сучасних видах тяги, надійних перевізних спроможностях, могутній рейковій основі, залучивши прогресивні засоби комп'ютеризації і сигналізації, залізничний транспорт, поряд з іншими галузями промислового виробництва, є важливою складовою економічного потенціалу України.
Основною сферою використання залізничного транспорту є масові перевезення вантажів і пасажирів у міжобласному, міжміському і приміському сполученні, при цьому переважають вантажні перевезення, що дають понад 70% доходів. У перевезенні пасажирів залізницями переважає приміське сполучення (47,5 % загального обсягу). Далекі пасажирські перевезення становлять понад 36,7 % пасажирообороту, а міжнародні перевезення - 15,8 %.
Крім того, поряд з вирішенням господарських, економічних і стратегічних задач, залізничний транспорт впливає і на інші сторони життя суспільства, беручи участь у міжобласних зв'язках у сфері культури, соціальних перетворень, у міжнародному туристичному співробітництві, вносячи істотний внесок у науково-технічний прогрес. У ряді регіонів України альтернативи залізницям просто немає.
Слід зазначити, що залізниці, будучи основним видом транспорту України, зв'язуючи між собою економічні райони і галузі виробництва та споживання, мають найважливіше значення для життєдіяльності всієї держави в цілому. Функціонуючи в ринкових відносинах як галузь матеріального виробництва, залізниці забезпечують значні обсяги перевезень. Їхню частку в роботі транспортної системи України видно з табл. 2.1. та рис. 2.1. [151].
Рис. 2.1. Розподіл вантажообороту за видами транспорту у 2002 р.
Таблиця 2.1
Вантажооборот за видами транспорту
Види транспортуРоки1991 1995 1997 1999 млрд
т-кммлрд
т- км% до 1991 млрд
т- км% до 1991 млрд
т- км% до 1991 Річковий10,45,754,85,552,85,653,8Трубопровідний192,2184,996,2184,896,1193,8100,8Авіаційний0,10,0-0,0-0,0-Морський263,6123,146,631,211,814,15,3Автомобільний78,534,543,920,526,118,223,0Залізничний402,3195,848,5160,439,8156,338,8Разом947,154457,442,242,438840,9Частка залізничного транспорту, %
42,5
36
39,9
40,3
Продовження табл. 2.1
2000 2001 2002 млрд
т-км% до 1991 млрд
т-км% до 1991 млрд
т-км% до 1991 Річковий5,956,73,735,54,240,3Трубопровідний187,597,5184,295,8184,295,8Авіаційний0,0-0,0-0,44 разаМорський8,63,210,13,88,83,3Автомобільний19,324,518,523,520,626,2Залізничний172,842,9177,5 44,1193,147,9Разом394,141,6394,041,6411,343,4Частка залізничного транспорту, %
43,8
45,1
47,0
Сучасний залізничний транспорт складається з двох великих підсистем:
1. Залізничний транспорт загального користування - самостійна транспортна галузь, що здійснює комерційні перевезення вантажів і пасажирів, обслуговує всі галузі економіки, всі соціальні групи і верстви населення, керуючись загальними для всієї мережі залізниць України правилами перевезень вантажів і пасажирів.
2. Залізничний транспорт незагального користування, або промисловий транспорт, який виконує, як правило, технологічне переміщення вантажів і перевезення працівників на територіях підприємств (заводів, шахт, рудників, елеваторів), вирішуючи обмежене коло задач. Матеріальною основою підсистеми служать залізничні під'їзні колії промислових підприємств, необхідне устаткування, а часто і власний рухомий склад.
Залізничний транспорт - це багатогалузеве господарство з величезною кількістю різних підприємств.
У складі Державної адміністрації залізничного транспорту України функціонує 6 залізниць - Донецька, Придніпровська, Південна, Південно-Західна, Одеська, Львівська, рух на яких забезпечується двома видами тяги - електровозною, питома вага якої 86,0 % та тепловозною (її частка становить 14,0 %).
Слід зазначити, що розвиток і формування залізниць України як однієї з найбільших транспортних систем Європи відбувалися в часи царської Росії і Радянського Союзу. Серед колишніх союзних республік залізниці України за основними виробничими показниками посідали друге місце після Російської Федерації, а за деякими технічн