Ви є тут

Економічна ефективність роботи різних видів транспорту в умовах міжнародних транспортних коридорів

Автор: 
Кутах Юлія Олександрівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2004
Артикул:
3404U003323
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ЗАГАЛЬНИЙ СТАН ОСНОВНИХ ЕЛЕМЕНТІВ ІНФРАСТРУКТУРИ МТК, ЯКІ ВПЛИВАЮТЬ НА ЕКОНОМІЧНУ ЕФЕКТИВНІСТЬ РІЗНИХ ВИДІВ ТРАНСПОРТУ
2.1. Вплив конкуруючих переваг різних видів транспорту на їхню економічну ефективність

Україна, яка має розвиті транспортні системи усіх видів транспорту, у євроазіатському транспортному просторі займає одне з ключових місць. По оцінках англійського інституту Rendall Україна має самий високий коефіцієнт транзитности серед країн Центральної і Східної Європи, що дорівнює 2,7. ТДК України, що поєднує всі шість видів транспорту (залізничний, автомобільний, морський, річковий, авіаційний і трубопровідний) - це розвита система транспортного сполучення між населеними пунктами й об'єктами народно-господарського призначення для всього євроазіатського континенту, забезпечуючи процеси виробництва, сфери матеріального обміну, споживання і звертання.
Залізничний транспорт займає ведуче місце в транспортній системі України, насамперед, через відповідність головних магістралей їхньої спрямованості основним транспортно-економічним зв'язкам, а також техніко-економічним перевагам над іншими видами транспорту. На території України розташовані шість залізниць : Донецька, Південна, Придніпровська, Південно-Західна, Одеська і Львівська. Найважливішими залізничними магістралями є: Київ - Фастів - Козятин - Здолбунів - Львів; Козятин - Жмеринка - Одеса; Київ - Конотоп - Шостка; Київ - Полтава - Харків - Дебальцеве; Фастів - Сміла - Дніпропетровськ; Кривий Ріг - Дніпропетровськ - Донецьк; Харків - Дніпропетровськ - Запоріжжя - Сімферополь - Севастополь; Львів - Мукачеве - Чоп.
Загальна експлуатаційна довжина шляхів сполучення за станом на 01.01.1993 [13] складала 22,8 тис. км, з яких 8,4 тис. км електрифіковані, що складало 37% загальної довжини. Частка двоколійних і багатоколійних ділянок складала 33% експлуатаційної довжини. Загальна розгорнута довжина залізниць України майже 51 тис. км. Щільність залізничних колій на 1000 км2 складає 38 км, третина експлуатаційної довжини електрифікована, і на ній виконується більш 66% усього вантажообігу залізничного транспорту [ 14 ].

Таблиця 2.1
Довжина шляхів сполучення (тисяч кілометрів)
1980
1990
1995
1996
1997
1998
1999
2000
123456789Залізничних колій загального користування22,622,822,822,822,722,622,522,3Річкові судноплавні шляхи загального користування4,94,03,73,23,03.02,42,4Автомобільні шляхи загального користування163,2167,8172,3172,6172,4168,5168,7169,5 - з них із твердим покриттям133,7157,2163,3163,9164,1162,6163,0163,8Довжина річкових причалів з гарантованими глибинами тис. пог. м3,2З,13,01,51,41,41,01,0у відсотках до загальної довжини6570814747474142
Довжина механізованих річкових причалів загального користування пог. км10,010,911,611,415,516,116,1119,11у відсотках до загальної довжини6471646570626470
Продовження табл. 2.1
123456789Довжина механізованих морських причалів пог. км18,828,8130,4131,01у відсотках до загальної довжини41687470Довжина автомобільних шляхів загального користування з твердим покриттям, що мають:Цементобетонні та асфальтобетонні покриття тис. км30,849,054,655,455,956,256,757,5у відсотках до загальної довжини доріг із твердим покриттям233133343435353,5чорне гравійне і чорне шосе тис. км48,065,871,671,671,471,171,1.71,1у відсотках до загальної довжини доріг із твердим покриттям36424444434444431 З урахуванням причалів промислових підприємств
Основними вантажонапруженими напрямками вантажних перевезень є: Дебальцеве - Валуйки; Дебальцеве - Сінельнікове - Дніпропетровськ - Кривий Ріг; Іловайськ - Волноваха - Запоріжжя - Кривий Ріг; Кривий Ріг - Фастів - Київ - Львів; Харків - Запоріжжя - Сімферополь, а також залізничні напрямки до морських портів: Харків - Кременчук - Одеса; Харків - Дніпропетровськ - Херсон; Київ - Одеса; Харків - Донецьк - Маріуполь, і до західних границь: Київ - Львів - Чоп. Автоблокуванням обладанано більш 60% довжини залізничних ліній.
Європейські стандарти і правила експлуатації залізниць, будівельні норми вимагають від споруджень і пристроїв залізниць, забезпечення пропуску потягів з максимально установленою швидкістю: пасажирських - 140 км/г і вантажних 90 км/г. Одночасно на ділянках магістралей, що входять у НМ залізничних МТК маються криві малих радіусів, що не гарантують безпеку руху поїздів на таких швидкостях. Загальна кількість таких кривих колій з радіусом менш 300 м (що означає граничну швидкість руху потяга 80 км/г) складає 142 одиниці, а з радіусами кривизни менш 930 м (гранична швидкість руху - 140 км/г) - 1029 одиниць.
Особливо складні умови руху на ділянці Львів - Чоп, де крім наявності 70 ділянок з радіусом кривизни до 300 м діє обмеження за умовами гальмування швидкості руху на крутих спусках, що для ухилів у 23-270 складає 45 км/г.
Негативно впливає на терміни і собівартість перевезень незадовільний стан інфраструктури, у першу чергу, шляхового господарства, що приводить до обмежень максимально можливих швидкостей руху як пасажирських, так і вантажних потягів. При цьому, ці максимальні значення, значно нижче тих, котрі необхідні за європейськими правилами технічної експлуатації залізниць . Технічний стан шляхового господарства національної мережі МТК минаючих по території України такий, що на 3160 км головних шляхів знаходиться 2300 обмежень швидкостей руху пасажирських і вантажних потягів [26].
Велику заклопотаність визиває рухомий склад по видам транспорту і призначенню в кількісному і якісному виразі (табл.. 2.2 - 2.4; рис 2.1). [14]

Таблиця 2.2
Рухомий склад по видах транспорту і призначенню
1995199619971998199920001234567Залізничний транспорт, тис.Тепловози4,03,73,23,02,82.7Електровози1,91,91,91,81,81,8Паровози0,50.50,40,20,20.1Вантажні вагони224,1207,7185,9185.7185.7з