РОЗДІЛ 2
державне РЕГулювання
інвестиційно-інноваційної діяльності
2.1. Сучасний стан та тенденції державного фінансування
інвестиційно-інноваційної діяльності
Вирішення проблеми пошуку фінансових ресурсів, необхідних для здійснення
інноваційної діяльності, може бути забезпечено найкращим чином лише в тому
разі, якщо будуть використовуватися найрізноманітніші джерела фінансування,
починаючи з державних і закінчуючи тими, які можна залучити на вільному ринку
капіталів.
Сьогодні немає однозначного підходу щодо вирішення питання побудови оптимальної
системи фінансування інвестиційно-інноваційної діяльності. На думку О.
Василика, головним фінансовим інструментом науково-технологічної, промислової
та інвестиційно-структурної політики держави повинен бути бюджет [29]. Академік
НАНУ А. М. Алимов вказує на необхідність поєднання вибіркового використання
державної підтримки конкурентоспроможного наукоємного сектора промисловості
та багатоканального фінансування, у тому числі із залученням іноземного
капіталу [273]. Інші економісти вважають, що удосконалення системи
фінансування потребує більш активного використання позабюджетного фінансування
[3; 86; 111; 132]. Окрім неоднозначних підходів щодо пріоритетності джерел
фінансування, триває полеміка стосовно форм проведення такого фінансування.
Заслуговує на увагу позиція російських учених Р. Кожевникова та І. Дєдова, які
фінансовий механізм реалізації державної інвестиційно-інноваційної політики
пропонують розглядати як систему ресурсного забезпечення повного
інноваційного циклу на основі прямого фінансування та використання методів
опосередкованого регулювання, за допомогою яких суб’єктам господарювання можна
досягти економії власних фінансових ресурсів [116, c. 89]. Запропонована цими
вченими концепція фінансового механізму реалізації державної
інвестиційно-інноваційної політики виокремлює такі компоненти щодо участі
держави у формуванні сприятливого інноваційного середовища:
створення спеціальних фінансових механізмів державної підтримки інноваційної
діяльності, до яких можна віднести фінансування через систему державних
науково-технічних програм різного рівня та фінансування через спеціально
створені фонди;
формування інноваційної інфраструктури;
використання непрямих методів регулювання (використання фіскальних методів,
нормативно-правове регулювання у сфері створення, передачі, захисту й охорони
інтелектуальної власності, а також створення сприятливих умов для діяльності
структур, що беруть участь у виробництві та комерційній реалізації наукових
знань і технологій).
Дещо схожу систему фінансування інноваційної діяльності через систему фондів
пропонував Л. Я. Тканка. Згідно з його концепцією, потрібно створити дві
основні групи фондів [152].
Перша група – це фонди макроекономічного (загальнодержавного) значення, а
саме:
фонд фундаментальних досліджень, який повинен забезпечити розвиток
фундаментальних наукових досліджень шляхом використання бюджетних коштів, а
також коштів зацікавлених галузевих організацій;
фонд прикладних досліджень та розробок, основним завданням якого є сприяння
проведенню робіт на основі державного і недержавного фінансування;
державний інноваційний фонд, основне завдання якого – організація державної
фінансової, інвестиційної та матеріально-технічної підтримки при впровадженні
пріоритетних науково-технічних розробок, нових видів продукції;
патентні фонди, які повинні сприяти отриманню патентів
та ліцензій на інноваційні рішення;
доброчинні фонди, які повинні стимулювати наукову та дослідну роботу, що
ґрунтується на системі грантів.
2. Друга група – це фонди мікроекономічного значення, до яких Л. Я. Тканка
відносить [146]:
централізовані фонди розвитку виробництва, науки і техніки галузевого
призначення;
фонди розвитку виробництва, основним завданням яких є підвищення
науково-технічного розвитку підприємств (формуються за рахунок прибутку
підприємств);
кошти банків і небанківських установ;
пенсійні фонди (недержавні);
страхові фонди;
кошти приватних осіб.
Ми не цілком поділяємо думку автора, оскільки вважаємо, що пропонована ним
класифікація фондів не зовсім логічна. Зокрема, такі фонди, як недержавні
пенсійні, страхові, на нашу думку, є все ж таки фондами макро-, а не
мікроекономічного спрямування. Що стосується коштів приватних осіб, то вони
взагалі не можуть бути оформлені у фонди будь-якого значення. Окрім того, Л. Я.
Тканка свою концепцію виокремлення загальнодержавних фондів будує на основі
їхнього виокремлення з бюджету, що, на нашу думку, є недоцільним у сучасних
умовах, оскільки така практика, по-перше, сприятиме суттєвому розпорошенню
бюджетних коштів і, по-друге, збільшуватиме можливість нецільового
використання державних коштів.
Ураховуючи важливість вирішення завдання комплексного реформування чинної
нормативно-правової бази інвестиційно-інноваційної діяльності та її фінансового
забезпечення, а також удосконалення чинної системи оподаткування в напрямі
підвищення стимулюючого впливу податків на розвиток інвестиційно-інноваційної
діяльності, більш глибокий аналіз цих важливих форм державної підтримки
інноваційного розвитку буде нами проведений у наступних підрозділах цього
дослідження. А в межах цього підрозділу доцільно спинитися на спеціальних
фінансових механізмах державного сприяння інвестиційно-інноваційній діяльності,
а саме на фінансуванні через систему державних науково-технічних програм
різного рівня та фінансування через спеціально створені фонди.
Загалом сукупність методів державного ре
- Київ+380960830922