Ви є тут

Організаційно-економічні засади ефективного функціонування суб'єктів агрохімічного сервісу

Автор: 
Новак Інна Миколаївна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2007
Артикул:
0407U004197
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
РЕТРОСПЕКТИВА РОЗВИТКУ АГРОХІМІЧНОГО ОБСЛУГОВУВАННЯ ТА ОРГАНІЗАЦІЙНО-ЕКОНОМІЧНІ
ВЗАЄМОВІДНОСИНИ ЙОГО СУБ’ЄКТІВ У ЧЕРКАСЬКІЙ ОБЛАСТІ
2.1. Ретроспектива розвитку агрохімічного сервісу і організації економічних
відносин сільськогосподарських товаровиробників з обслуговуючими агрохімічними
підприємствами
Агрохімічне обслуговування аграрних підприємств передбачає виконання певних
заходів, проведення яких може забезпечити інтенсивний розвиток
сільськогосподарського виробництва. Специфічні особливості системи аграрних
ринків обумовлюють організацію спеціалізованої системи агрохімічного
обслуговування. Створена 19 серпня 1979 року Єдина спеціалізована агрохімічна
служба відповідала за забезпечення сільськогосподарських господарств
мінеральними та органічними добривами, агрохімікатами, а також науково
обґрунтоване їх використання. Господарська діяльність даних об’єднань
здійснювалася за трьома напрямами – постачання засобів хімізації, механізовані
роботи та автотранспортні послуги. Державою були виділені кошти на будівництво
складських приміщень, придбання необхідної техніки та обладнання.
Характерною рисою організаційної структури даного об’єднання було державне
централізоване управління. Найбільшим досягненням та перевагою вказаної системи
організації було всебічне охоплення сільського господарства методами
інтенсивної хімізації, що об’єктивно збільшило виробництво продукції
рослинництва. Проте даний принцип мав і недоліки, оскільки централізована
методика визначення розмірів та потреб аграріїв у засобах хімізації не
враховувала інтересів та особливостей окремо визначеного сільськогосподарського
підприємства. Агрохімічні об’єднання повинні були дотримуватися річних планів
по обслуговуванню, а також встановленої вартості послуг, затвердженої обласним
комітетом цін та погодженої з обласним управлінням сільського господарства.
Організаційна схема управління підприємствами «Укрсільгоспхімія» представлена
на рис. 2.1.
Рис.2.1. Організаційно-управлінська структура агрохімічної служби [7]
Перехід до ринкової економіки у країні створив новий підхід до системи
агрохімічного обслуговування та механізму відносин даних підприємств з
сільськогосподарськими товаровиробниками. Відповідно до Закону України «Про
особливості приватизації майна в АПК» та указу Президента України «Про
приватизацію в агропромисловому комплексі» державні підприємства, які надавали
агрохімічне обслуговування, були реорганізовані в акціонерні товариства. За
умовами приватизації об’єднання повинні були продовжувати свою господарську
діяльність відповідно до профілю.
Проведені процеси реорганізації та приватизації власності вплинули на
формування нового типу економічних взаємовідносин між учасниками агрохімічного
сервісу. Обслуговуючі формування і сільськогосподарські товаровиробники
отримали право самостійно обирати напрями господарської діяльності за принципом
економічної доцільності.
Нині характерною рисою ринку агрохімічного сервісу регіону є наявність не лише
виробників мінеральних добрив та засобів захисту рослин, споживачів та
науково-дослідних установ, але й посередників.
Дані суб’єкти ринку агрохімічного сервісу займаються наступною діяльністю:
наукові дослідження проводять Черкаський обласний державний
проектно-технологічний центр охорони родючості ґрунтів і якості продукції
«Облдержрдючість», державна станція захисту рослин у Черкаській області,
обласні та районні лабораторії прогнозів і діагностики шкідників та хвороб
сільськогосподарських культур;
виробництво мінеральних добрив та засобів захисту рослин здійснюють Черкаський
державний завод хімічних реактивів і Черкаське відкрите акціонерне товариство
«Азот»;
надають послуги відкриті акціонерні товариства, які належали до системи
підприємств «Сільгоспхімія», та інші обслуговуючі формування регіону різних
форм власності;
маркетинговою діяльністю займаються всі учасники на ринку, окрім державних
наукових установ, які за профілем своєї діяльності не мають на це повноважень.
У результаті процесів трансформації на регіональному ринку сформувалися нові
організаційно-економічні відносини між сільськогосподарськими підприємствами,
обслуговуючими агрохімічними формуваннями та заводами виробниками хімічної
продукції (рис. 2.2).
В умовах ринкової економіки обслуговуючі товариства намагаються побудувати
відносини, спрямовані на довгострокову перспективу, при цьому враховуючи
економічний стан аграріїв та маркетингову ситуацію на ринку виробництва
хімічних засобів та інші чинники зовнішнього економічного середовища.
Рис. 2.2. Схема організаційно-економічних взаємовідносин на регіональному ринку
агрохімічного сервісу
На становлення даного типу взаємовідносин у межах регіонального агрохімічного
ринку впливали такі чинники:
– перехід у приватну або колективну власність засобів виробництва, що
позначилося на інтенсивності їх використання та системі економічних
взаємовідносин ;
скорочення обсягів випуску технічного обладнання, що вплинуло на збільшення
терміну експлуатації та підвищенні виробничих витрат обслуговуючих
підприємств;
зростання вартості агрохімічних послуг в обслуговуючих підприємствах, що
негативно позначилося на обсягах проведених робіт.
Наведені чинники визначили диверсифікацію спеціалізованих обслуговуючих
підприємств, а у деяких випадках призвели до зміни профілю діяльності.
Нині товариства, що за організаційною структурою належали до підприємств
«Сільгоспхімія», виконують не лише агрохімічні послуги. Вони значно розширили
межі своєї діяльності: орендують