РОЗДІЛ 2
МЕТОДИЧНІ ПІДХОДИ АНАЛІЗУ ТА ОЦІНКИ РИЗИКІВ РЕАЛЬНОГО ІНВЕСТУВАННЯ НА ПРИКЛАДІ ВПРОВАДЖЕННЯ ШВИДКІСНОГО ПАСАЖИРСЬКОГО ЗАЛІЗНИЧНОГО РУХУ В УКРАЇНІ
Аналіз економічного стану пасажирського господарства Укрзалізниці та тенденції його розвитку в умовах сучасного ринку
Транспорт за своєю суттю є сполучною ланкою між виробниками та споживачами товарів, без якої неможливо уявити розвиток ринку, ринкових відносин, безпеку й незалежність держави. Розвиток транспорту та удосконалення його роботи відбуваються у тісному зв'язку з розвитком суспільного виробництва, продуктивних сил країни, а також з умовами життя людей, зростанням їхнього добробуту [67].
Транспортний комплекс України являє собою одну з найбільших галузей економіки. На транспорті працюють майже 1,1 млн. осіб, або 5,3 % усіх зайнятих у сфері економічної діяльності; зосереджено понад 12 % вартості фондів країни. Сьогодні частка транспортних витрат у вартості продукції промисловості та сільського господарства складає 12-18 % [67].
Однією зі стратегічно важливих галузей як транспортного комплексу України, так і держави в цілому є залізничний транспорт, який має істотне значення для забезпечення господарських та міжобласних зв'язків, а також для подальшого розвитку інтеграційних процесів. Все це пояснюється всеохопністю мереж залізничного транспорту, його широкими можливостями обслуговувати виробничі галузі економіки і задовольняти потреби населення у перевезеннях незалежно від погодних та кліматичних умов, у будь-яку пору року. Державний залізничний транспорт займає провідне місце серед інших видів транспортного комплексу, його питома вага у загальному вантажообігу усіх видів транспорту становить 85 % (без урахування трубопровідного), а в загальному пасажирообороті - 56 %. Залізниці, являючись основним видом транспорту України, зв'язуючи між собою економічні регіони і галузі виробництва та споживання, мають найважливіше значення для життєдіяльності всієї держави в цілому [67].
Про роль залізничного транспорту України на транспортному ринку можна судити за даними табл. 2.1 [67, 97].
Таблиця 2.1
Питома вага вітчизняних перевізників на ринку
транспортних послуг, %
Вид транспортуРоки 1990199519981999200020012002200320042005Вантажообіг Транспорт, усього 100,0100,0100,0100,0100,0100,0100,0100,0100,0100,0Залізничний 57,054,578,480,584,684,685,085,184,281,3Автомобільний 9,69,69,19,48,88,89,19,210,412,8Морський31,934,39,67,34,84,83,83,73,33,5Внутрішній водний1,41,62,92,91,81,81,91,82,02,3Авіаційний 0,10,00,00,00,00,00,20,10,10,1Пасажирообіг Транспорт, усього 100,100,0100,0100,0100,0100,0100,0100,0100,0100,0Залізничний 41,362,363,762,562,960,256,854,549,447,3Автомобільний 49,033,933,535,234,937,540,341,545,347,1Морський0,60,50,10,10,10,00,00,00,10,1Внутрішній водний0,10,10,00,00,00,10,10,10,00,0Авіаційний 8,83,22,72,22,12,22,83,95,25,5
З табл. 2.1 видно, що залізничний транспорт займає лідируюче положення як за кількістю перевезених вантажів, так і за кількістю перевезених пасажирів. Зокрема, спостерігається постійне зростання значення показника вантажообігу, але водночас існує тенденція до зниження пасажирообігу. Це можна пояснити тим, що у сфері пасажирських перевезень зростає конкуренція з автомобільним транспортом у приміському та місцевому сполученні; у прямому та міжнародному сполученні - з авіацією, яка активно розвиває внутрішні та міжнародні авіалінії.
Залізничний транспорт, як основа транспортної системи України, покликаний у взаємодії з іншими видами транспорту вчасно та якісно забезпечувати у внутрішньому і міжнародному залізничному сполученні потреби населення в перевезеннях та послугах, життєдіяльність галузей економіки й національну безпеку країни, формування ринку перевезень і пов'язаних з ним послуг, ефективний розвиток підприємницької діяльності [68].
Згідно даних Міністерства транспорту та зв'язку України у Додатку Д наведена динаміка пасажирообігу та кількості відправлених пасажирів в Україні у розрізі кожної залізниці та по Укрзалізниці в цілому [67,69, 70-72]. Щоденно залізницями перевозиться близько 1420 тис. чоловік [72].
У порівнянні з 1996 роком кількіть перевезених пасажирів зросла на 1,9 %, але пасажирообіг скоротився на 25,7 %. Таку розрізнену тенденцію можна пояснити зменшенням середньої відстані перевезень, так як близько 49-52 % усіх перевезень залізничного транспорту припадає на приміське сполучення, і лише 15-17 % перевезень здійснюється у міжнародному сполученні на значні відстані. На рис. 2.1 приведена динаміка показника пасажирообігу залізничного транспорту [70].
Рис. 2.1 Динаміка показника пасажирообігу залізничного транспорту України
Основними причинами зменшення значення показника пасажирообігу, на думку фахівців, стало:
- зменшення чисельності населення країни за останні 15 років;
- зниження купівельної спроможності населення;
- втрата залізничним транспортом частини пасажирів внаслідок посилення конкуренції з автомобільним транспортом та авіацією;
- низький рівень сервісу та комфорту перевезень;
- незручний графік руху.
Пасажирське господарство залізничного транспорту сьогодні стикнулося з рядом дуже важливих проблем, що потребують негайного реагування на них, зокрема:
- значний моральний та фізичний знос рухомого складу (84 %). Згідно даних [73] інвентарний парк пасажирських вагонів налічує 7872 одиниці, з яких 2458 вагонів відпрацювали встановлений строк служби (28 років) і мають бути виключені з експлуатації як такі, що не можуть забезпечити безпеку руху. На початок 2005 року фактичний робочий парк пасажирських вагонів становив 5414 одиниць або 55 % від кількості, яка була у 1990 році [73,74, стр. 28,29]. Для поновлення парку рухомого складу залізниць щорічно необхідно 1,2 млрд. грн.;
- низький рівень використання рухомого с
- Київ+380960830922