РОЗДІЛ II МЕТОДИКА ФОРМУВАННЯ ІНТЕРЕСУ ДО НАЦІОНАЛЬНОЇ КУЛЬТУРИ У МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ ТАТАРСЬКОЇ ДІАСПОРИ В УКРАЇНІ
2.1 Стан і проблеми культурно-просвітницької діяльності татарської діаспори з формування інтересу молодших школярів до національної культури (констатуючий експеримент) 93
2.2 Педагогічне керівництво формуванням інтересу молодших школярів до національної культури засобами культурно-просвітницької діяльності татарської діаспори в Україні (формуючий експеримент)...........................115
2.3 Динаміка сформованості інтересу молодших школярів до національної культури засобами культурно-просвітницької діяльності татарської діаспори в Україні 174
Висновки до другого розділу дослідження 194
ВИСНОВКИ 196
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ 202
ДОДАТКИ 228
ВСТУП
Актуальність дослідження. Одним із головних напрямів державної культурної політики в багатонаціональній Україні є збереження і розвиток культур національних меншин.
Розширюється міжнаціональне спілкування, культурний обмін, взаємодія і взаємозбагачення культур етносів, які населяють Україну, що сприяє поглибленню національних відносин, створенню умов для вільного збагачення духовного життя етнічних спільнот в Україні, для їх культурно-просвітницької діяльності. З ініціативи національних меншин створюються національно-культурні центри, громадські товариства для сприяння вивченню мови, історії, культури свого народу, збереженню кращих традицій і національної самобутності, взаєморозумінню між етнічними спільнотами.
В Законах України "Про національні меншини в Україні", "Про освіту", "Державна національна програма "Освіта" (Україна ХХІ століття)", "Національна доктрина розвитку освіти України у ХХІ столітті", Указі Президента України "Про Раду представників громадських організацій національних меншин України при Президенті України" конкретизовані загальноцивілізаційні тенденції розвитку суспільства, науки і освіти з наскрізним завданням взаємодії націй, народів як діалогу культур для забезпечення прав національних меншин на задоволення культурних потреб та інтересів рідною мовою, на збереження та розвиток етнокультури, на підтримку та захист її державою [211;212;76;180;213].
У цьому зв'язку набуває особливого значення діяльність культурно-просвітницьких осередків національних меншин, спрямована, з одного боку, на залучення підростаючого покоління до цінностей свого етносу, а з іншого, - на популяризацію кращих зразків національної культури, на сприяння культурному співробітництву, взаємодії етнічних, національних і загальнолюдських духовних цінностей у поліетнічному просторі.
Повною мірою це стосується і татарської діаспори в Україні, культурно-просвітницька діяльність якої спрямована на збереження рідної культури як органічної складової духовного життя народу і створення умов для повноцінного етнокультурного буття татарської спільноти в багатонаціональній державі.
В контексті етнонаціонального відродження татарського народу в сучасній Україні потребують переосмислення система культурно-просвітницької діяльності татарської діаспори, зокрема, у справі залучення підростаючого покоління до духовних надбань свого народу, формування національної самосвідомості, виховання толерантного ставлення до культур інших етносів. Це передбачає розробку форм і методів кулурно-просвітницької діяльності з формування інтересу молодого покоління до рідної культури як передумови становлення національної самосвідомості і національної самоідентичності.
У науковій літературі досліджувана проблема розглядається в різних аспектах. Так, А.І.Арнольдов, К.Д.Давлетшин, О.П.Колесник, Й.Курчевська [17;74;119;142] та інші досліджують національну культуру як соціокультурний феномен; Ю.В.Арутюнян, В.С.Мухіна, М.А.Хайруддінов, М.О.Шульга [18;172;267;289] аналізують його визначальну роль в сучасному поліетнічному суспільному житті та актуалізуючий вплив на соціум; О.К.Дусавицький, А.Г.Здравомислов, В.І.Ільїн, Д.О.Леонтьєв, К.Насирі, Ю.К.Плетніков, Є.А.Поздняков, А.О.Ручка, В.О.Трипольський [85;102;108;149;60;203;204; 224;256] розглядають феномен "інтерес" з точки зору його соціальної значущості в освоєнні дійсності, в активному ставленні особистості до суспільної діяльності; М.А.Аріарський, В.В.Кірсанов, О.Г.Миронюк, М.М.Поплавський, О.В.Сасихов, Є.І.Смирнова, В.Є.Тріодін [16;116;1644208;226;228;253] розкривають сутність й специфіку культурно-просвітницької діяльності як педагогічної системи і засобу формування культурних інтересів в контексті життєдіяльності особистості.
Аналіз наукових джерел переконує, що поза увагою дослідників лишаються питання шляхів і засобів формування інтересу особистості до національної культури, зокрема, у підростаючого покоління татарської діаспори в Україні. Досі не узагальнено досвід культурно-просвітницької діяльності татарської громади в умовах сучасного полінаціонального середовища, не розкрито її роль і значення в національному вихованні, не визначено конкретні шляхи і засоби ефективного впливу культурних осередків просвітництва татарської діаспори на формування інтересу у дітей молодшого шкільного віку до рідної культури.
Отже, необхідність теоретичного обґрунтування і вироблення методики проведення практичних заходів в системі культурно-просвітницької діяльності татарської діаспори в Україні зумовили актуальність теми дисертаційного дослідження: "Культурно-просвітницька діяльність татарської діаспори в Україні як засіб формування інтересу молодших школярів до національної культури".
Зв'язок роботи з науковими програмами, планами, темами. Дисертація виконана відповідно до основних напрямів досліджень, передбачених планами наукової роботи Київського національного університету культури і мистецтв, і є складовою комплексної наукової теми кафедри прикладної культурології "Інноваційні педагогічні і рекреаційні технології в галузі дозвілля" (протокол № 1 від 28 серпня 1999 р.). Дослідження виконано відповідно до "Комплексних заходів щодо розвитку культур національних м
- Киев+380960830922