РОЗДІЛ 2
ОБЛІК ДОХОДІВ І ВИДАТКІВ МІСЦЕВИХ БЮДЖЕТІВ В УМОВАХ РЕФОРМУВАННЯ ВІТЧИЗНЯНОЇ ОБЛІКОВОЇ СИСТЕМИ
2.1. Організація обліку та контролю доходів і видатків місцевих бюджетів у ході бюджетного процесу
Новими завданнями у сфері бюджетних відносин в умовах ринкових перетворень зумовлено необхідність уточнення загальних функцій управління бюджетним процесом. Особливе значення у системі управління має бухгалтерський облік, який забезпечує збір первинних даних про господарські ресурси та процеси, систематизацію і обробку зібраної інформації, відображення її в облікових документах. З іншої сторони, дані обліку формують основну інформаційну базу аналізу та контролю. Облік є системою сервісного забезпечення управління необхідною інформацією про фактичний стан об'єкта управління [227, с. 17].
Методологічні аспекти обліку, сутність та сфера застосування, роль обліку як функції управління обґрунтовано такими вченими, як М.Т.Білуха, Ф.Ф.Бутинець, Б.І.Валуєв, Б.П.Завгородній, М.В. Кужельний, А.М.Кузьмінський, М.С.Пушкар, В.В.Сопко, І.Д.Фаріон, М.Г.Чумаченко, ін. Не дивлячись на це, недостатньо уваги приділено визначенню ролі обліку в управлінні бюджетною сферою економіки, з однієї сторони, та впливу організації бюджетного процесу на методику обліку таких об'єктів як доходи і видатки, з іншої.
У зв'язку з цим необхідно дослідити сутність бюджетного процесу та визначити місце у ньому обліку доходів і видатків місцевих бюджетів. У табл. 2.1 показано взаємозв'язок функцій управління бюджетним процесом місцевих бюджетів з його етапами відповідно до Бюджетного кодексу України.
Бюджетний процес - це регламентована нормами права діяльність, пов'язана із складанням, розглядом, затвердженням бюджетів, їх виконанням і контролем за виконанням, розглядом звітів про виконання бюджетів, що складають бюджетну систему України [23].
Таблиця 2.1
Функції управління бюджетним процесом місцевих бюджетів
Етапи бюджетного процесуФункції управлінняплануванняобліканалізконтрольСкладання проектів місцевих бюджетів++Розгляд та прийняття рішень про місцеві бюджети++Виконання місцевих бюджетів+++Підготовка та розгляд звіту про місцеві бюджети+++ Розглянемо такі функції управління об'єктом як планування, облік, аналіз і контроль. Планування місцевих бюджетів охоплює перші етапи бюджетного процесу, а саме складання, розгляд і їх затвердження.
Управління етапами виконання місцевих бюджетів, підготовкою і розглядом звітності бюджетів здійснюється за допомогою функцій управління - обліку, аналізу, контролю. Метою бухгалтерського обліку місцевих бюджетів є надання користувачам для прийняття управлінських рішень повної та неупередженої інформації про фінансовий стан, результати виконання та рух грошових коштів місцевих бюджетів.
Облік, аналіз і контроль водночас являють собою напрямки управління як інформаційного процесу, так і окремі підсистеми системи економічної інформації [248, с. 4]. Управління бюджетним процесом вимагає систематичної інформації про отримані доходи бюджетів, про розподіл та спрямування видатків, тобто виконання бюджетів. Основним джерелом такої інформації є показники бухгалтерського обліку та фінансової звітності про виконання бюджетів. З іншої сторони, порядок обліку доходів і видатків бюджетів визначається організацією бюджетного процесу. Це стосується визнання і оцінки доходів і видатків, методу їх обліку та відображення у фінансовій звітності бюджетів. Організація бухгалтерського обліку доходів і видатків бюджетів, зокрема і місцевих, значною мірою залежить від визначення повноважень учасників бюджетного процесу. У науковій літературі проблеми організації обліку місцевих бюджетів України в умовах реформування бюджетних відносин глибоко не розроблялися, що негативно позначилося на якості показників бухгалтерського обліку та фінансової звітності про доходи і видатки бюджетів з огляду їх повноти та достовірності. Для обґрунтування можливих шляхів вдосконалення обліку доходів і видатків місцевих бюджетів України насамперед важливо дослідити та визначити завдання і функції суб'єктів його організації.
Формування і виконання місцевих бюджетів, та організація бухгалтерського обліку зокрема, було покладено на органи державної влади та органи місцевого самоврядування, повноваження яких визначали Закон України "Про бюджетну систему України" у редакції 1995 р. [71] та Закон "Про місцеве самоврядування в Україні" 1997 р. [73] (додаток В).
За Законом "Про бюджетну систему" [71] Кабінет Міністрів України доводив до місцевих рад та їх виконавчих органів інструктивні листи про особливості складання розрахунків до проектів бюджетів на наступний бюджетний рік, а також проекти нормативів відрахувань від регулюючих доходів, розміри дотацій і субвенцій з Державного бюджету, перелік видатків. Відповідні вказівки щодо розробки проектів бюджетів органи виконавчої влади Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва і Севастополя доводили до місцевих рад та їх виконавчих органів нижчого рівня. Аналогічні показники виконавчі органи влади вищого рівня передавали безпосередньо радам та виконавчим органам влади нижчого рівня.
Таким чином, обсяги витрат місцевих бюджетів орієнтувалися на об'єкти місцевого господарства, заклади освіти, культури, охорони здоров'я, соціального забезпечення і соціального захисту, що перебували у підпорядкуванні місцевих органів влади. Потім доходи місцевих бюджетів приводилися у відповідність із запланованим рівнем витрат.
У науковій літературі обговорюється фінансове планування як одна з основних функцій виконавчої влади. Бюджетне планування за залишковим принципом, на думку окремих авторів [151, с. 34], є наслідком колишнього перерозподілу державних доходів в інтересах розвитку "пріоритетних" галузей. Регіони, у яких розміщено підприємства таких галузей, могли розраховувати на отримання додаткових коштів із бюджету для розвитку соціальної сфери. Проте існують об'єктивні відмінності між регіонами в географічному пол
- Киев+380960830922