РОЗДІЛ 2
ХАРАКТЕРИСТИКА МОДЕЛІ ПРОФЕСІЙНО-ПЕДАГОГІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ВЧИТЕЛЯ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ З ОРГАНІЗАЦІЇ ЗДОРОВ'ЯЗБЕРІГАЮЧОГО ПЕДАГОГІЧНОГО ПРОЦЕСУ
2.1. Мета і завдання професійно-педагогічної діяльності вчителя молодших класів в умовах здоров'язберігаючого навчально-виховного процесу
Найважливішим спонукальним чинником, що безпосередньо впливає на діяльність й поведінку вчителя, є мета його професійно-педагогічної діяльності.
У наукових джерелах під метою "розуміється той безпосередній, обов'язково усвідомлюваний результат, на який у даний момент спрямована активність людини. Мета є саме тим мотиваційно-спонукальним змістом свідомості, який конкретизує, чого хоче й до чого прагне суб'єкт діяльності." [240; с.65].
Оскільки саме мета є основним об'єктом уваги, заповнює пам'ять, складає зміст розумової діяльності, значним чином визначає емоційні переживання людини, необхідно дати чітке формулювання мети професійно-педагогічної діяльності вчителя із здоров'язбереження молодших класів.
У зв'язку з цим вважаємо за потрібне проаналізувати найважливіші нормативно-правові документи щодо системи освіти України, які просякнуті ідеями формування й зміцнення здоров'я зростаючого покоління.
Так, Законом України "Про загальну середню освіту" метою і результатом освіти визначається інтелектуальний, соціальний і фізичний розвиток особистості, що є основою для подальшої освіти, трудової діяльності й загалом повноцінного життя. Відповідно до цього вперше серед завдань шкільної освіти виділено: "виховання свідомого ставлення до свого здоров'я та здоров'я інших громадян як найвищої соціальної цінності, формування гігієнічних навичок і засад здорового способу життя, збереження і зміцнення фізичного та психічного здоров'я учнів (вихованців)" [97; с.33].
Здоров'ю зростаючого покоління через освіту присвячено також одну із статей Національної доктрини розвитку освіти в Україні - статтю VІ "Освіта і фізичне виховання - основа для забезпечення здоров'я громадян", в якій зазначається: "Пріоритетним завданням системи освіти є виховання людини в дусі відповідального ставлення до власного здоров'я і здоров'я оточуючих як до найвищої індивідуальної і суспільної цінності" [178; с.4].
Для забезпечення і розвитку фізичного, психічного, соціального та духовного здоров'я кожного члена суспільства необхідно забезпечити:
· комплексний підхід до гармонійного формування всіх складових здоров'я;
· удосконалення фізичної та психологічної підготовки до активного життя і професійної діяльності на принципах, що забезпечують оздоровчу спрямованість та індивідуальність підходів;
· використання різноманітних форм рухової активності та інших засобів фізичного удосконалення.
З метою формування в учнів свідомого ставлення до свого здоров'я, оволодіння навичками здорового способу життя та безпечної для здоров'я поведінки Державним стандартом початкової загальної освіти передбачено введення у шкільну освіту нової інтегрованої освітньої галузі "Здоров'я і фізична культура". Відповідно до Типового навчального плану початкової школи цю освітню галузь введено до складу інваріантної частини. Зазначена галузь у початкових класах реалізується на предметному рівні: "Фізична культура" і "Основи здоров'я" [84].
Змістову основу предмета складають такі базові поняття, як здоров'я та його складові - фізична, соціальна, психічна і духовна; здоровий спосіб життя, безпека життя [21].
Здоровий спосіб життя визначається як спосіб життєдіяльності людини, метою якого є формування, збереження і зміцнення здоров'я на довгі роки. Безпека життя - це стан навколишнього середовища, коли ніщо і ніхто не загрожує життю, здоров'ю та добробуту людини [108, 212].
Вивчення нормативно-правових документів щодо шкільної освіти, аналіз освітньої практики свідчить про те, що для всіх загальноосвітніх навчальних закладів України характерним є, насамперед, виділення як одного з провідних завдань школи збереження й зміцнення здоров'я учнів, а також навчання молодших школярів основам здоров'я і здорового образу життя.
Останнє здійснюється відповідно до Державного стандарту початкової загальної освіти (затверджено у 2000 р.), яким передбачено введення в початкові класи нової інтегрованої освітньої галузі "Здоров'я і фізична культура". Відповідно до Типового навчального плану початкової школи цю освітню галузь введено до складу інваріантної частини. Зазначена галузь у початкових класах реалізується на предметному рівні: "Фізична культура" і "Основи здоров'я" [84].
Основними завданнями курсу "Основи здоров'я" є [21, 108, 212]:
· формування уявлення про те, що здоров'я розглядається як єдине ціле, а його складовими є фізична, соціальна, психічна і духовна;
· формування в учнів уявлень і понять про взаємозв'язки людського організму з природним і соціальним оточенням;
· формування знань, умінь та навичок безпеки життєдіяльності вдома, у школі, на вулиці, в громадських місцях;
· формування здатності передбачати наслідки своїх вчинків, здійснювати самооцінку власних дій та оцінку дій інших людей;
· формування вміння надавати само- і взаємодопомогу та самооцінювати своє здоров'я;
· формування в учнів активної мотивації щодо збереження і зміцнення здоров'я, самовдосконалення фізичної, соціальної, психічної та духовної складових здоров'я;
· розвиток вміння керувати собою і розв'язувати життєві конфлікти; контактувати з людьми в соціумі, протистояти негативному впливу оточення;
· розвиток вміння прогнозувати можливість виникнення небезпеки в мікро соціумі, навколишньому природному середовищі, самостійно приймати правильні рішення, творчо і критично мислити;
· виховання потреби в здоров'ї як важливої життєвої цінності.
Відповідно до цих завдань навчального предмета та тлумачення основних понять (здоров'я та його складові - фізична, соціальна, психічна і духовна; здоровий спосіб життя, безпека життя) зміст програми структуруєт