Вы здесь

Інформаційні технології в управлінні суб'єктами туристичної діяльності

Автор: 
Мельниченко Світлана Володимирівна
Тип работы: 
Дис. докт. наук
Год: 
2008
Артикул:
0508U000633
129 грн
Добавить в корзину

Содержимое

РОЗДІЛ 2
Функціональні аспекти використання інформаційних технологій у менеджменті
підприємств туристичного бізнесу
2.1. Наукові засади застосування інформаційних технологій у стратегічному
управлінні підприємством
Сфера управління на сьогодні вважається найскладнішою, оскільки вплив суб?єкта
управління на об?єкт має інформаційний характер, а предметом управлінської
праці є інформація про внутрішнє і зовнішнє середовище. При цьому, інформація
про зовнішнє середовище має фрагментарний, несистемний характер, що ускладнює і
процес управління в цілому. Відсутність достовірної, актуальної зовнішньої
інформації призводить до того, що питання стратегічного розвитку і управління в
практичній діяльності підприємств туристичного бізнесу не є пріоритетними. Така
ситуація значно погіршує конкурентні позиції вітчизняних підприємств на
міжнародному ринку туристичних послуг.
Протягом тисячоліть людство здійснювало пошук ефективних методів конкуренції. У
результаті зведення різних методик ефективної конкуренції з?явилось поняття
метастратегії. Метастратегія – це певною мірою конструктор, використовуючи
деталі якого кожна фізична й юридична особи здатні самостійно змоделювати
власні конкурентні стратегії, які відповідають реальним загрозам і ризикам
зовнішнього середовища [248]. Однією із найбільш суттєвих компонентів такої
стратегії є інформація. Оскільки ефективно конкурувати, завойовувати та
утримувати лідируючі позиції і досягнути поставлених стратегічних цілей здатен
той, хто: володіє достовірною й своєчасною інформацією; зможе отримати її
першим та першим застосувати для конкретних дій. Стратегічний менеджмент,
використовуючи різноманітні методики інформаційного програмування, потребує
сучасних інформаційних технологій, інформації та інформаційних потоків. Саме
таке поєднання значно посилює отримання конкурентних переваг.
Стратегічний менеджмент формує систему поведінки підприємства на тривалий
період, яка передбачає вибір одного із альтернативних напрямів його
економічного розвитку і механізму виживання в цивілізованих ринкових відносинах
[106]. Цей процес включає визначення тривалих цільових установок з урахуванням
внутрішніх можливостей підприємства і реальних умов зовнішнього середовища,
формування стратегічних завдань і розроблення заходів для їх реалізації.
Російські вчені, провівши багаточисленні дослідження, вказують на те, що
зовнішні фактори визначають фінансовий стан і ефективність діяльності
підприємства тільки на одну третину. При цьому основним джерелом проблем є
невизначеність цілей і прийняття необґрунтованих рішень, недостатньо продумане
планування бізнесу та низька ефективність оперативного управління [343].
Складність урахування впливу внутрішніх і зовнішніх факторів на діяльність
підприємства можливо вирішити шляхом забезпечення керівників підприємства
точною, достовірною, актуальною, оперативною, повною інформацією, необхідною
для прийняття рішень. У зв?язку з цим зростає значення інформаційного
обслуговування стратегічного менеджменту, яке можливо за умов застосування
сучасних новітніх інформаційних технологій.
Американські вчені У. Кінг і Д. Кліланд, досліджуючи процеси інформаційного
забезпечення стратегічного управління, акцентують увагу на тому, що інформація
набуває стратегічного характеру у випадку, коли дані пройшли аналітичну обробку
та підготовлені для використання в стратегічному плануванні [149]. Проте цей
процес не включає інформацію, що використовується в управлінні реалізацією
стратегії, а отже, виникає необхідність дослідження інформаційного
обслуговування стратегічного управління в методологічному аспекті.
У монографії української вченої В. Пастухової модель стратегічного управління
підприємством передбачає виділення чотирьох блоків управлінських дій [249].
Кожний із блоків передбачає перетворення інформації, яка надходить із
зовнішнього і внутрішнього середовища, для формулювання управлінських дій.
Оскільки стратегічний менеджмент характеризується великими обсягами інформації,
для її отримання та перетворення на практиці використовуються різноманітні
інформаційні технології. Вони кардинально змінюють організацію стратегічного
менеджменту на підприємстві, значно скорочують фінансові та трудові витрати на
обробку інформації, підвищують точність розрахунків і оперативність даних (рис.
2.1).
Рис. 2.1. Інформаційні технології стратегічного менеджменту на туристичному
підприємстві
Цілі діяльності туристичного підприємства, як одна із обов?язкових умов
ефективного управління, спрямовані не тільки на отримання прибутку, а й на
досягнення бажаного результату в майбутньому, пов?язаного з подальшою
діяльністю і станом на туристичному ринку. Тобто на підприємстві визначаються
оперативні та стратегічні цілі, які формують, відповідно, завдання оперативного
і стратегічного планування й управління.
Вирішити завдання оперативного планування та управління призначені корпоративні
інформаційні системи, які дозволяють автоматизувати оперативне планування,
облік і управління виробничою діяльністю підприємства.
Корпоративна інформаційна система – це система управління бізнес-процесами
підприємства, яка підтримує функціонування підрозділів, забезпечуючи обробку
фінансових та товарних потоків упродовж усієї технологічної ланки процедур
управління [254]. У цьому трактуванні поняття обмежується забезпеченням обробки
фінансових та товарних потоків і не включає інформаційні, які є не менш
важливими в управлінні виробничою діяльність, враховуючи високу інформаційну
насиченість туристичного продукту. Такі системи охоплюють увесь ланцюг
операцій, пов?язан