Ви є тут

Фінансовий облік та внутрішній аудит товарних запасів в оптовій торгівлі України.

Автор: 
Зоріна Олена Анатоліївна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2006
Артикул:
0406U000793
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ОРГАНІЗАЦІЯ І МЕТОДИКА ФІНАНСОВОГО ОБЛІКУ
ТОВАРНИХ ЗАПАСІВ
2.1. Система первинного обліку товарних запасів - основа фінансового обліку
Основа будь-якої системи фінансового обліку - це первинні документи, які
складаються в момент здійснення господарської операції і становлять систему
документальної реєстрації даних про стан і рух майна суб’єктів господарювання.
Документи мають правове значення, вони є незаперечним письмовим доказом
здійснення господарських операцій, тому мають юридичну доказову силу і
використовуються при розгляді господарських суперечок, аналізі господарської
діяльності, для аудиторських перевірок, фінансового контролю та ревізій.
Первинні документи для надання їм юридичної сили і доказовості, згідно ст. 9
Закону про бухгалтерський облік [4], повинні мати такі обов’язкові реквізити:
назва підприємства, від імені якого складений документ; назва документа
(форми); код форми; дата і місце складання; зміст господарської операції та її
вимірники; посади осіб, відповідальних за дозвіл на здійснення операції та
безпосередніх виконавців; їхні особисті підписи. Залежно від характеру операції
та технології обробки даних до первинних документів можуть бути включені
додаткові реквізити: ідентифікаційний код підприємства, номер документа,
підстава для здійснення операції, дані про документ, що засвідчує
особу-одержувача тощо.
Рух товарних запасів в торгівлі оформлюється первинними документами, коротка
характеристика яких наведена в додатку В.1.
Документування господарських операцій - оформлення їх первинними документами.
Наявність письмових доказів про здійснені господарські операції надає юридичну
силу даним фінансового обліку.
Бухгалтерські документи поділяють:
- за призначенням: розпорядчі, оправдальні, бухгалтерського оформлення та
комбіновані;
- за порядком складання: первинні та звідні;
- за змістом господарських операцій: матеріальні, грошові та розрахункові;
- за способом відображення операцій: разові та накопичувальні;
- за місцем складання: внутрішні та зовнішні;
- за порядком заповнення: заповнені вручну та складені автоматизованою
системою.
Бухгалтерська обробка документу здійснюється так:
1. Перевірка документів за змістом.
2. Формальна перевірка документів на наявність обов’язкових реквізитів.
3. Групування, арифметична перевірка, контирування.
Перенесення інформації з первинних документів до облікових регістрів
здійснюється по мірі їх надходження до місця обробки, проте не пізніше терміну,
що забезпечує своєчасне складання бухгалтерської, податкової і статистичної
звітності. Відповідальність за правильність записів в облікових регістрах
покладено на тих, хто склав і підписав їх. Інформація про господарські операції
підприємства за певний період часу (місяць, квартал, рік) з облікових регістрів
переноситься у згрупованому вигляді до бухгалтерських звітів.
Всі господарські операції з руху товарних запасів повинні бути документально
оформлені у відповідності з Положенням про документальне забезпечення записів в
бухгалтерському обліку № 88 [34], і повинні відображатись в фінансовому обліку
методом їх повного і безпосереднього документування. Всі операції, пов’язані з
надходженням, переміщенням і відпуском товарних запасів, обов’язково
оформлюються супроводжувальними документами.
Товарні запаси торговельних підприємств поповнюються за рахунок їх поставок
постачальниками на підставі договорів. В договорах вказується: назва і
кількість товарів, їх ціна, термін поставки, порядок розрахунків, спосіб
транспортування, санкції за невиконання умов договору, порядок приймання
товарів тощо. В залежності від умов договору купівлі-продажу приймання товарів
може здійснюватися покупцем:
- від органів транспорту;
- на складі постачальника;
- на складі покупця.
Розглянемо особливості приймання товарів за кожним їх видом.
1. Приймання товарів від органів транспорту. Оскільки найбільш часто виникають
випадки пред’явлення претензій при перевезеннях вантажів залізничним та
автомобільним транспортом, розглянемо особливості приймання вантажів саме при
таких перевезеннях.
Залізничний транспорт. Головним документом, яким оформлюється перевезення
товарно-матеріальних цінностей залізницею, є залізнична накладна. Вантаж
видається уповноваженому представнику вантажоодержувача (який має відповідну
документацію) прийомоздавачем залізничної станції. Якщо зовнішніх пошкоджень
вагону немає та не порушені пломби, то вантаж видається без перевірки ваги та
кількості місць, про що у залізничній накладній робиться відповідна відмітка.
В процесі приймання вантажу експедитор перевіряє стан вагону, наявність та
справність пломб і відбитків на них, наявність захисного маркування вантажу,
відповідність найменування вантажу та транспортного маркування даним, вказаним
в залізничній накладній.
Окремим випадком є ситуація, коли мають місце ознаки відкриття контейнера. В
такому разі одержувач вантажу запрошує представника залізниці для складання
комерційного акту, який дозволяє пред’явити претензії по відшкодуванню нестач
до органів транспорту. Якщо залізнична станція безпідставно відмовилась скласти
комерційний акт, одержувач має право оспорити таку відмову та здійснити
приймання вантажу у відповідності з Інструкціями П-6 та П-7 [56, 57].
Автомобільний транспорт. Перевезення товарів автомобільним транспортом
оформлюється випискою товарно-транспортної накладної. Так само, як і
залізничним транспортом, при отриманні вантажів, що прибули в справних
автомобілях, причепах, контейнерах та цистернах з непошкодженими пломбами
відправника, вантажі видаються одержувачу без перевірки ваги та кількості
місць.