Ви є тут

Шляхи імплементації міжнародно-правових стандартів професійної підготовки плавскладу в українському законодавстві.

Автор: 
Аверочкіна Тетяна Володимирівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2007
Артикул:
0407U000014
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
МІЖНАРОДНО-ПРАВОВІ ВИМОГИ ДО ПІДГОТОВКИ ТА ДИПЛОМУВАННЯ ОСІБ ПАЛУБНОЇ КОМАНДИ МОРСЬКОГО СУДНА
2.1. Міжнародні стандарти підготовки та дипломування осіб командного складу палубної команди морського судна
Командний склад морського судна організує управління судном, тому важливість якісної професійної підготовки осіб саме командного складу важко переоцінити, особливо в умовах подальшого вдосконалення технічного оснащення флоту, зменшення кількості членів екіпажів та взаємозв'язку між рівнем морської освіти та кількістю аварійних морських пригод.
Як зазначають С.Л. Єфімов, В.М. Гуцуляк, В.А. Конталєв, танкер класу VLCC (Very large crude oil carrier - вельми крупний перевізник сирої нафти), що має екіпаж у складі 23 осіб та перевозить за один рейс більше 2 млн барелів нафти, оцінюється у десятки мільйонів доларів США. Це величезне за вартістю майно та одночасно транспортний засіб, який виступає джерелом підвищеної небезпеки, протягом значного відрізку часу експлуатації знаходиться практично в руках одного вахтового помічника капітана. Рівень професійної освіти та практичних навичок цих людей є єдиною гарантією безпеки стосовно цього майна. Крім того, водночас він є й гарантією безпеки з точки зору охорони навколишнього середовища [61].
Правилом І/1 "Визначення та роз'яснення" Додатка до Конвенції STCW'78 до осіб командного складу судна належать: капітан, помічники капітана, старший та другий механіки.
Відповідно до цього правила, капітан - це особа, яка командує судном, особа ж командного складу - член екіпажу судна, який не є капітаном, але призначений таким згідно з національним законом чи правилом або, за їх відсутності - з колективним договором чи зі звичаєм.
Як зазначалося вище, Конвенція STCW'78 поділяє команду судна (екіпаж) на палубну та машинну. Отже, як у палубній, так і в машинній команді присутні особи командного та рядового складу.
Командний склад палубної команди морського судна складають капітан та помічники капітана. У цьому підрозділі будуть також розглянуті вимоги до радіоспеціалістів, яких, згідно з Правилом І/1 Додатка до Конвенції STCW'78, хоча і не віднесено до командного складу, визнаються такими згідно зі ст. 29 КТМ України. Отже - вимоги Конвенції STCW'78 до кожного з них.
Слід погодитися з А.К. Жудро та Ю.Х. Джавадом, які зазначають, що капітан посідає особливе місце серед осіб командного складу палубної команди судна. Це у першу чергу пов'язано з характером виконуваних ним обов'язків та функцій, а також умовами морського плавання. Роль капітана визначається великою відповідальністю, виключною широтою, складністю та різноманітністю обов'язків. У складних та деколи небезпечних умовах морського плавання капітан є тією людиною, від знань, досвіду та вольових якостей якої залежать безпека довірених їй осіб, судна та майна, що знаходиться на ньому, а також кінцеві результати плавання. Капітан - прямий начальник всього екіпажу судна [62].
У першу чергу на капітана покладаються обов'язки з управління судном, що включають безпосередньо судноводіння та здійснення всіх заходів, що необхідні для забезпечення безпеки плавання. Без відома капітана ніхто на судні не має права змінити призначений ним курс судна, крім випадків, коли судну раптово та неминуче загрожує небезпека чи виникла необхідність негайно надати допомогу людям, що терплять біду на морі [62, с. 71 - 72].
Капітан управляє судном на основі єдиноначальності особисто або через підлеглих йому осіб, підкоряється безпосередньо власникові судна чи керівникові організації-судновласника, є у необхідних випадках представником судновласника чи вантажовласника, з огляду на закон наділений адміністративними та господарськими повноваженнями, функціями з посвідчення актів цивільного стану та виконання нотаріальних дій, криміналь-
но-процесуальними повноваженнями та виконує під час плавання функції органів дізнання.
При цьому, слід зазначити, що термін "управляє судном" розуміється не у чистому вигляді - як знаходження на мостику та безпосереднє управління маневрами судна, а у дещо ширшому значенні, зокрема, капітан віддає накази екіпажу, приймає рішення про приймання та видачу вантажів, про рух та зупинення судна та про всі ті дії, що необхідні для судноводіння, забезпечення безпеки плавання, підтримання порядку на судні, запобігання заподіяння будь-якої шкоди судну, людям та вантажу, що на ньому перебувають, забезпечення захисту та збереження морського середовища [63].
Крім функцій з судноводіння та управління судном, на капітана покладається забезпечення рентабельної, економічно правильної експлуатації судна, виконання встановлених планів, економії засобів, а також раціонального використання та безпечної організації праці членів екіпажу. Капітан відповідає також за технічний стан судна та своєчасний ремонт [62, с. 72].
Як зазначає Є.П. Передерієв, обов'язки капітана сьогодні зводяться, в основному, до судноводіння і спостереження за виконанням щоденних робіт і навіть традиційного контролю за укладанням вантажу, що є цікавим тільки з погляду стосовно безпеки судна. Комерційна, адміністративна, пов'язана з плануванням завантаження судна, робота та інші обов'язки передано на берег, включаючи зміни у складі команди, питання дисципліни, підготовку кадрів тощо [64]. Проте з нівелюванням повноважень капітана щодо змін у складі команди неможливо погодитися, оскільки законодавчо закріпленою є норма ч. 1 ст. 66 КТМ України, відповідно до якої, нікого з осіб суднового екіпажу не може бути призначено на судно без згоди капітана.
Капітан судна здійснює загальне управління судном та несе виключну відповідальність за його безпеку. Обов'язки капітана в управлінні, у тому числі судноводінні є багатогранними та визначаються міжнародними договорами та національними законодавствами держав, а також інструкціями судновласника [65].
З результатів аналізу норм міжнародного права можна зробити висновок, що кожна особа к