РОЗДІЛ 2
ДОСЛІДЖЕННЯ ПРИЧИН КРИЗОВОГО СТАНУ
НАЦІОНАЛЬНОГО ТРАНСПОРТУ І ОБҐРУНТУВАННЯ
ПРІОРИТЕТНИХ НАПРЯМКІВ ЙОГО ПОДОЛАННЯ
2.1 Аналіз українського ринку транспортних послуг
За роки незалежності України спад в економіці значно перевищив "Велику
американську депресію". В США за період з 1929 по 1933 рр. (1933 рік - рік
найнижчих показників) розмір реального ВНП (в цінах 1982 р.) знизився з 710 до
499 млрд. дол. [112], або на 29,7 %. Розмір національного доходу за ті ж роки
скоротився в поточних цінах з 84,7 млрд. дол. в 1929 р. до 39,4 млрд. дол. в
1933 р, або на 53,5 %. За цей період в США ціни знизились на 5,1 %, а рівень
безробіття виріс з 3,2 до 24,9 %. Обсяг ВНП 1929 р. було досягнуто тільки в
1939р. [112].
В економіці України за період з 1990 по 1999 рр. величина валового внутрішнього
продукту скоротилась на 54 %, обсяг капітальних вкладень на 79 %, в тому числі
на 77 % в об'єкти виробничого призначення [56]. Враховуючи, що інвестиції дають
віддачу через часовий лаг, то не варто очікувати значного економічного
зростання і найближчим часом. В той же час, дані табл. 2.1 свідчать про
покращення економічного становища в Україні в останні два роки.
Таблиця 2.1
Динаміка основних показників української економіки, % до попереднього року
Показник
Рік
1996
1997
1998
1999
2000
2001
(оцінка)
Прогноз
2002
2003
2004
7
10
ВВП, млрд. грн
81,5
93,4
102,6
130,4
170,1
204,1
228,2
260,0
289,4
ВВП реальний, %
-10,0
-3,0
-1,9
-0,2
5,9
9,0
4,5
5,5
5,0
Продовження табл. 2.1
8
10
Промислове виробництво реальне, %
-5,1
-1,8
-1,0
4,3
13,2
14,2
6,0
9,0
8,0
Сільськогосподарське виробництво реальне, %
-9,5
-1,9
-9,8
-5,7
7,6
10,0
7,0
6,8
5,8
Валові інвестиції, % ВВП
22,7
21,5
20,7
17,4
19,7
20,9
22,4
23,8
25,5
Прямі інвестиції, млн. дол.
526
581
747
489
594
700
700
1100
900
Заробітна платня реальна, %
-2,5
-0,4
-2,8
-5,7
1,0
20,9
4,6
5,7
7,0
Офіційне безробіття, %
1,3
2,3
3,7
4,3
4,2
3,7
5,0
5,5
5,0
Світовий ВВП, %
4,3
4,2
2,5
3,3
4,7
1,3
1,3
3,2
3,5
Вкрай негативні тенденції сформувались в транспортній галузі України (Додаток
В) [148]. Як видно, у 2000 р. порівняно з 1990 р. обсяги вантажів, що
перевозяться, скоротились на 75,6 %, або в абсолютному визначенні на
4755,2 млн. т.
Найбільше зниження відбулось на річковому і морському транспорті, відповідно на
87,4 і 88,1 %. Менше всього за період, що аналізується, зазнав втрат
трубопровідний транспорт - на 25,7 %, або в абсолютному визначенні - 76 млн. т.
Такий стан пояснюється відносно постійними обсягами експорту російських
енергетичних ресурсів у країни Західної та Східної Європи.
Залізничний транспорт в 1998 - 2000 рр. досяг відносної стабілізації. Обсяг
відправлених вантажів збільшився на 6,6 % порівняно з 1999 р., що в абсолютному
визначенні склало 22 млн. т. На річковому транспорті за аналогічний період
обсяги перевезених вантажів збільшились на 3,8 %, що в абсолютному визначенні
склало 0,3 млн. т. Трубопровідним транспортом обсяг перевезень зменшився на 15
млн. т., або на 6,4 % порівняно з 1999 роком. По іншим видам транспорту
продовжується скорочення обсягів вантажів, що перевозяться.
Динаміка обсягів перевезених вантажів представлена на рис. 2.1.
Рис. 2.1 - Динаміка обсягів перевезень вантажів за видами транспорту
(1990 р. - 100 %) [148]
Відбулись зміни в структурі вантажоперевезень за видами транспорту (рис. 2.2,
рис. 2.3). Так, частка трубопровідного транспорту збільшилась з 4,7 % в 1990 р.
до 14,4 % в 2000 р.; залізничного, відповідно, з 15,5 до 23,3 %. Неухильно
зменшується питома вага перевезень автомобільним транспортом (з 77,9 % в 1990
р. до 61,3 % в 2000 р.).
На залізничному транспорті різко знизився обсяг перевезень інших вантажів
(Додаток В). Якщо в 1990 р. він складав 43,5 %, займаючи тим самим найбільшу
питому вагу, то в 2000 р. - 24,6 % (рис. 2.4). Слід зазначити, що за 2000 рік
обсяг перевезень таких вантажів на залізничному транспорті дещо виріс.
Рис. 2.2 - Структура перевезень по видам транспорту в 1990 році, % [148]
Рис. 2.3 - Структура перевезень по видам транспорту в 2000 році, % [148]
Падіння вантажоперевезень в основному припадає на підприємства України і Росії
у паливно-енергетичному, металургійному, машинобудівному, лісотехнічному і
хімічному комплексах. Дещо скоротились обсяги поставок сировинних ресурсів з
Російської Федерації в країни Східної і Центральної Європи. Експортні поставки
з українських чорноморських портів було переорієнтовано на російські - Чорного,
Азовського і Балтійського басейнів. Деяким чином на прийняття такого рішення
вплинуло підвищення тарифів українською стороною.
Рис. 2.4 - Структура перевезень залізничного транспорту по родах вантажів, %
[148]
Як видно (Додаток В) по деяким видам відправлених залізницями вантажів, (хлібні
і цемент) в 2000 р. порівняно з 1999 р. продовжилось незначне зниження. По
іншим частинам вантажів в цьому році відбулось зростання обсягів їх
транспортування, що спричинило перше за останнє десятиріччя збільшення
загального обсягу перевезень на 6,6 %.
Особливо різко знизились обсяги відправлених вантажів на річковому транспорті.
В 2000 р. порівняно з 1990 р. цей показник знизився на 87,3 %, що в абсолютному
визначенні склало 57378 тис. т. (Додаток В). Як видно, тільки по статті
"метали" перевезення збільшились з 890 тис. т. в 1990 р. до 1455 тис. т. в 1999
р. В кінцевому результаті питома вага даної статті в структурі перевезень
виросла з 1,3 % в 1990 р. до 19,1 % в 2000 р. (рис. 2.5).
Рис. 2.5 - Структура перевезень річкового транспорту по родах вантажів, % [1