РОЗДІЛ 2
МЕТОДИКА СТИМУЛЮВАННЯ ПІЗНАВАЛЬНОГО ІНТЕРЕСУ УЧНІВ ДО БІОЛОГІЇ
2.1 Теоретичне обґрунтування критеріїв відбору та способів використання науково-пізнавальної інформації про лікарські рослини у шкільному курсі біології
Як було з'ясовано у констатуючому експерименті, проблема відбору змісту науково-пізнавальної інформації про лікарські рослини вимагає спеціального науково-педагогічного дослідження. Передусім, необхідно врахувати вимоги шкільної програми і навчаль-но-виховні завдання шкільного курсу біології, показати значення вивчення предмету біології через відомості про лікарські рослини та значення їх в житті людини і на основі цього здійснити відбір науково-популярної інформації про лікарські рослини.
Обсяг та зміст науково-пізнавальних відомостей про лікарські рослини відібраний таким чином, щоб, з одного боку, представити інформацію достатню для розуміння значення лікарських рослин в житті людини, з іншого - забезпечити доступність навчання та орієнту-вання на розвиток учнів. Тобто, зміст інформацій необхідно відібрати з врахуванням особливостей їхнього розумового розвитку. Таким чином, розробляючи зміст навчального матеріалу необхідно орієнтува-тися на психічний розвиток учнів.
Згідно з гіпотезою дослідження даний зміст, передусім, орієнтований на зацікавлення учнів до вивчення біології. Спираючись на це положення, відомості про лікарські рослини у формуючому експерименті охоплюють широке коло знань з історії походження деяких лікарських рослин, їх значення та застосування в житті людини, цікаві історії з життя рослин, матеріал про здорове та правильне харчування. Ми намагалися використати інформацію, зміст якої задовольняє принципи науковості, достовірності і відповідає сучасному науковому розумінню предмету розгляду. Мета дослідно-експериментальної роботи полягала у тому, щоб виявити і дослідити ефективність впливу знань про лікарські рослини на формування та розвиток пізнавального інтересу учнів в умовах реального навчального процесу загальноосвітніх закладів.
У виборі критеріїв, передусім, ми спиралися на фундаментальні положення дидактики, що характеризують відбір змісту освіти загальноосвітньої школи, а саме: розгляд змісту освіти в діяльнісному аспекті; дидактичні та методичні ідеї про допоміжні знання в навчанні, згідно з якими останні виступають як засоби засвоєння програмного матеріалу, розвитку і виховання школярів.
Як сказав видатний український педагог Г.О.Ващенко, "мета виховання - це основне питання педагогіки. Розв'язання якого визначає зміст виховного та навчального процесу, його форми, організацію життя учнів. З цим, безумовно, органічно пов'язане друге важливе питання - про принципи виховання та навчання". Він виділяє вісім принципів навчання:
1) науковість навчання;
2) систематичність;
3) принцип виховного навчання;
4) принцип життєвості;
5) активності;
6) природо-відповідності;
7) принцип індивідуалізації;
8) принцип наочності і конкретності. [35, С.83].
Всі принципи міцно поєднані між собою і розвивають ідею навчання, що має на меті виховати всебічно розвиненого, активного діяча суспільства.
Наш дослідницький пошук дозволяє пропонувати доповнювати зміст деяких уроків цікавою, доступною та пізнавальною інформацією, яка б заохочувала учнів до вивчення біології. На основі зазначених теоретичних положень нами було виділено критерії відбору змісту науково-пізнавальної інформації про лікарські рослини для учнів основної школи:
1) відповідність змісту інформації сучасному науковому рівню знань про лікарські рослини;
2) створення в учнів цілісного уявлення про лікарські рослини як елемент біологічних знань;
3) доступність інформації для учнів;
4) практична спрямованість інформації;
5) цікавість та емоційна насиченість матеріалу .
Зупинимось на їх детальній характеристиці.
1. Відповідність змісту інформації про лікарські рослини сучасному науковому рівню знань. Наявність цього критерію обумовлена вимогами принципу науковості, згідно з яким зміст освіти в загальноосвітній школі повинен відповідати рівню розвитку сучасної науки. Навчання, перш за все, має бути науковим за своїм змістом. Досягнення науки великі і складні, а досвід учня малий, розум елементарний. Тому у школі дітям подаються не тільки спрощені наукові твердження, а навіть припускаються відхилення від наукової правди з огляду на виховні завдання школи і елементарність дитячого мислення [35]. Відповідно до цього складалися і шкільні підручники - досить складні для розуміння учнів середнього шкільного віку.
Принцип науковості в навчанні треба розуміти так, що школа має подати знання, які відповідають об'єктивній правді. Учні мають володіти в школі найважливішими здобутками науки, але в певній послідовності, відповідно до своїх вікових особливостей.
Принцип науковості стосується також властивостей інтелекту, це, передусім, цікавість до пізнання, любов до науки. По - друге, це оволодіння методами наукового мислення і наукового дослідження.
Відповідно цьому критерію мають відбиратися відомості, які є науково обґрунтованими або не потребують доказів згідно терміну (не вимагає пояснення медичних термінів) їх використання у народній медицині.
2. Створення в учнів цілісного уявлення про лікарські рослини як елемент біологічних знань. Принцип цілісного уявлення виникає з одного найважливішого завдання навчального процесу - виробити в учнів цілісний світогляд. Тому цей принцип тісно пов
- Київ+380960830922