Ви є тут

Підготовка майбутніх педагогів до виховання у дошкільників навичок здорового способу життя

Автор: 
Нестеренко Вікторія Володимирівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2003
Артикул:
3403U002535
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ ПЕДАГОГІЧНИХ УМОВ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ ДО ВИХОВАННЯ У ДОШКІЛЬНИКІВ НАВИЧОК ЗДОРОВОГО СПОСОБУ ЖИТТЯ
2.1. Логіка і методика експериментального дослідження
Для вивчення ефективності виокремлених педагогічних умов підготовки студентів до виховання у дошкільників навичок здорового способу життя проводилась експериментальна робота на базі факультету дошкільного виховання Південноукраїнського державного педагогічного університету (м.Одеса) імені К.Д.Ушинського протягом 1996-2002 навчальних років. Завдання дослідження були спрямовані на:
- визначення стану професійно-валеологічної компетентності вихователів- фахівців з дошкільної освіти та студентів випускних курсів щодо виховання у дошкільників навичок здорового способу життя, що забезпечує традиційна система підготовки;
- виявлення ефективності визначених нами педагогічних умов у формуванні професійно-валеологічної компетентності майбутніх педагогів щодо виховання у дошкільників навичок здорового способу життя.
У формуючому експерименті брало участь 124 студенти ІI-IV курсів, які навчаються за спеціальністю 7.01.01.01 "Дошкільне виховання" зі спеціалізацією 7.03.05.02 "Дефектологія. Логопедія", 7.03.05.02 - "Мова та література (англ., нім.)", 7.04.01.01 - "Практична психологія". Крім того, обстежувалися вихователі та керівники дошкільних навчальних закладів, загальна кількість яких склала 292 особи.
Звертаючись в експериментальному дослідженні до вивчення рівня професійно-валеологічної компетентності вихователів з дошкільної освіти і студентів випускних курсів щодо виховання у дітей дошкільного віку навичок здорового способу життя, ми брали до уваги:
- що валеологічне виховання дітей є обов'язковою складовою роботи у кожному дошкільному навчальному закладі, зміст якої визначено Базовим компонентом дошкільної освіти, Законом України "Про дошкільну освіту", програмами дошкільного виховання "Дитина", "Малятко" тощо; тобто кожен вихователь, методист, керівник дошкільного навчального закладу повинен бути компетентним у питаннях, що забезпечують виховання здорової дитини;
- протягом останніх років, зважаючи на особливу гостроту проблеми здоров'я, в навчальні плани, за якими здійснюється підготовка фахівців за спеціальністю 7.01.01.01 - "Дошкільне виховання" у вищих педагогічних навчальних закладах обов'язковою дисципліною введено валеологію.
Крім того, питання валеологічного виховання дітей розглядаються у змісті анатомії і фізіології дитини, вікової фізіології, дошкільної педагогіки, теорії і методики фізичного виховання дітей тощо. Це дозволило вважати, що педагоги з дошкільної освіти, підготовка яких сьогодні здійснюється у вищих навчальних закладах, повинні бути достатньо підготовленими до валеологічного виховання дітей і, зокрема до виховання у них навичок здорового способу життя.
Діагностика рівня підготовки фахівців з дошкільної освіти, які сьогодні працюють у дошкільних навчальних закладах, до виховання у дошкільників навичок здорового способу життя здійснювалася за компонентами і показниками професійно-валеологічної компетентності, визначеними нами у попередньому розділі.
Обстеження за показниками когнітивного компонента проводилося за допомогою спеціальної анкети, що містила в собі три блоки запитань, а також вивчення поточної документації, де відображено завдання, зміст і методику проведення занять з дітьми молодшої, середньої та старшої групи у дошкільних закладах.
В анкеті запитання першого блоку були сформульовані таким чином, щоб виявити, які саме явища обстежувані фахівці пов'язують із проявом здоров'я дитини і наявністю у неї навичок здорового способу життя.
Запитання другого блоку були пов'язані із з'ясуванням обізнаності обстежуваних вихователів щодо чинників, які впливають на здоров'я дитини та сприяють вихованню у неї навичок здорового способу життя.
Третій блок з'ясовував, які завдання вихователі вважають за необхідне розв'язувати у роботі з дітьми, щоб виховувати і ростити їх здоровими, та які засоби треба використовувати, щоб виховувати в них навички здорового способу життя.
Повний текст анкети подано в додатку (див. Додаток А).
Аналіз поточної документації здійснювався за результатами вивчення змісту журналів щоденного планування роботи вихователів, методичних розробок занять за напрямами: фізичне, психічне та соціальне "Я" дитини; охорона та зміцнення здоров'я дитини; виховання у дитини навичок здорового способу життя. Підставою для аналізу цієї документації слугували показники операційного компонента професійно-валеологічної компетентності педагогів із дошкільної освіти щодо виховання у дітей дошкільного віку навичок здорового способу життя, а саме:
- вміння визначати стан здоров'я дитини за ознаками його прояву;
- вміння контролювати, коригувати та використовувати чинники, що впливають на здоров'я дитини;
- вміння розробляти і впроваджувати форми і методи виховання в дитини навичок здорового способу життя.
Як відомо, якість педагога зумовлена суб'єктивними та об'єктивними факторами. Зокрема, особливостями індивідуального розвитку особистості, неоднаковими умовами професійно-валеологічноїї підготовки, розвитку здібностей тощо. Тому процес професійного становлення педагога відбувається нерівномірно, досягаючи різних рівнів розвитку.
Зважаючи на це, рівень професійної підготовки і професійного становлення педагога доцільно визначати за певними критеріями, причому критерій повинен тлумачитись як найбільш загальна властивість, що об'єднує в собі ряд показників. Виявлення критеріїв може рухатись від загального до конкретного, а може розглядатись у зворотному напрямку, коли найбільш загальний критерій ніби "збирається" на основі даних, одержаних за допомогою більш конкретних критеріїв.
Для побудови системи критеріїв професійного становлення та розвитку професійно-валеологічної компетентності студентів ми зосередили увагу на загальних критеріях, що ґрунт