Ви є тут

Механізми інформаційного забезпечення зовнішньоекономічної діяльності в умовах сучасної міжнародної конкуренції

Автор: 
Бартащук Тетяна Павлівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2003
Артикул:
0403U003403
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
РОЗВИТОК СИСТЕМИ ІНФОРМАЦІЙНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЗОВНІШНЬОЕКОНОМІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

В процесі глобалізації відбувається надзвичайно швидкий розвиток системи інформаційного забезпечення зовнішньоекономічної діяльності. Її механізми утворюють багаторівневу інфраструктурну інформаційну мережу, яка охоплює відносно самостійні, але тісно пов'язані між собою рівні управління інформаційними потоками:
* міжнародний, який можна поділити на глобальний та міжнародний регіональний (тобто рівень регіональних економічних об'єднань та інтеграційних угруповань);
* національний, в рамках якого, в свою чергу, можна виділити такі рівні: загальнонаціональний, регіональний внутрішньонаціональний та секторальний, або галузевий;
* рівень суб'єктів економічної діяльності.

Процес розвитку механізму інформаційного забезпечення відбувається паралельно на всіх зазначених рівнях.

2.1. Функції міжнародних організацій у здійсненні інформаційного забезпечення суб'єктів економічної діяльності

В сучасних умовах розвитку інтеграційних процесів жодна країна світу не може замкнутися лише на виробництві власної інформації та власноручному здобуванні знань. Для підвищення рівня всебічного розвитку і покращення добробуту населення всі країни світу, окрім участі у міжнародному поділі праці, міжнародній промисловій кооперації, міжнародному економічному співробітництві, повинні брати участь у широкому міжнародному інформаційному обміні. Без цього неможливе досягнення світових стандартів розвитку і опанування міжнародних ринків. Однією з найвагоміших причин слабкої інтегрованості країн у світове економічне співтовариство є недостатня поінформованість щодо способів та методів виходу та роботи на міжнародних ринках, відсутність досвіду роботи із зовнішніми партнерами, неспроможність раціонально організувати ділове співробітництво.
Зважаючи на вагомість проблеми інформаційного забезпечення і, в першу чергу, вільного доступу до світових інформаційних потоків, а також, без перебільшення, стратегічне значення інформації для підвищення конкурентоспроможності і розвитку ділової активності будь-яких економічних суб'єктів, у світі створено і працює багато міжнародних організацій, особливе місце в діяльності яких займає інформаційна підтримка розвитку зовнішньоекономічних відносин. Сприяючи подоланню нерівномірності інформаційної насиченості різних країн і регіонів, міжнародні організації виконують роль своєрідного посередника у питаннях інформаційного обміну, управління світовими інформаційними потоками, постійного їх оновлення та направлення у необхідне русло.
Окрім різносторонньої інформаційної підтримки і забезпечення доступу до останніх досягнень у галузі науки і техніки, міжнародні організації працюють у напрямку створення сприятливого ділового середовища для розвитку глобального ринку та надання допомоги в організації конкурентноспроможної роботи на ньому, значну увагу приділяючи при цьому запровадженню передових технологій маркетингу, навчанню представників державних та бізнесових кіл сучасним технологіям зовнішньоторговельної діяльності, створенню рівних умов країнам для стимулювання їх ділової активності, а також здійснюють конкретні кроки, із застосуванням різних важелів впливу, до підвищення конкурентоспроможності національних виробників і економік, заохочення і розширення експорту, залучення інвестицій з боку розвинених країн тощо. Для цього міжнародними організаціями здійснюється ретельний моніторинг економічної політики країн, аналіз напрямків розвитку їх секторів економіки, з'ясовується відповідність цих напрямків вирішенню завдань підвищення конкурентоспроможності на міжнародній арені, проводиться збір великого обсягу статистичних даних, що визначають вплив реалізації національних політик на рівень соціально-економічного розвитку країн.
Загалом, міжнародна допомога охоплює такі напрямки [103, с.25]:
- створення умов, в т.ч. необхідного законодавчого поля, для сприяння конкурентоспроможному розвитку регіонів, країн, секторів економіки та гармонійному розвитку міжнародної торгівлі;
- розвиток фінансової сфери та покращення міжнародної економічної активності;
- створення сучасної світової інфраструктури та допомога у розвитку національних інфраструктур;
- забезпечення вільного доступу всім країнам до використання світових інформаційно-інтелектуальних ресурсів.
Серед міжнародних структур, які спеціалізуються на питаннях розвитку законодавчого середовища у сфері міжнародних ринкових відносин помітно виділяється система ГАТТ/СОТ, що окрім розробки та впровадження світових правил торгівлі товарами та послугами, в т.ч. у сфері інтелектуальної власності, працює над створенням режиму найбільшого сприяння зовнішньоторговельним операціям і сприятливого середовища для ведення конкурентної боротьби. Законодавчу основу цієї мультиторгівельної системи і світової торгівлі складають угоди СОТ. Закладені в них правила торгівлі підтримують та використовують у своїй діяльності всі міжнародні організації. Вони гарантують країнам, що їх ратифікували, широке коло важливих торгівельних прав, проте в рамках певних обов'язків.
Розробкою проектів нормативних актів з різних напрямків міжнародних ринкових відносин та наданням в подальшому допомоги при їх підготовці та укладанні займається Комісія ООН з права міжнародної торгівлі - ЮНІСТРАЛ (United Nations Commission on International Trade Law), сприяє здійсненню економічними суб'єктами зовнішньоторговельної діяльності. Збірники таких нормативних актів, що сьогодні включають близько 34000 фактично укладених мультисторонніх угод і договорів (United Nations Treaty Collection) зберігаються як у друкованому, так і в електронному вигляді, і можуть бути доступні через Інтернет [104].
Проведення аналітичних досліджень з наданням відповідних рекомендацій в галузі економічної політики країн, зокрема, з питань практичної реалізації світових правил торгівлі та інвестування, а також розробка світових стандартів комерційної діяль