РОЗДІЛ 2
ШЛЯХИ РЕАЛІЗАЦІЇ ГУМАНІСТИЧНИХ ЗАСАД КУЛЬТУРОЛОГІЧНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНЬОГО ІНЖЕНЕРА
2.1. Модель процесу формування гуманістичної культури студентів.
Матеріал розділу 1 дисертаційного дослідження дає нам підстави стверджувати, що теоретична розробка й практична реалізація проблеми педагогічного забезпечення культурологічної складової у підготовці майбутніх фахівців можливі лише за умови модернізації освітнього процесу, з урахуванням потреб його гуманізації та гумамнітаризації на всіх рівнях.
Важливим завданням наступного етапу дослідницької роботи є організація процесу опанування студентами технічних спеціальностей гуманістичної культури та обгрунтування комплексу заходів, що забезпечують даний процес.
При цьому вважаємо за необхідне зупинитись на деяких положеннях з теорії педагогіки. Оскільки предметом нашого дослідження є педагогічне забезпечення культурологічної складової у підготовці майбутніх інженерів, і ми маємо намір експериментально дослідити педагогічно продуктивні умови, форми, методи, що забезпечують ефективність формування гуманістичної культури студентів, уваги потребує з'ясування змісту понять "педагогічне забезпечення", "культурологічна складова", "формування", "гуманістична культура".
Насамперед, спробуємо з'ясувати суть поняття "культурологічна складова".
Поняття "культурологічна" утворене від слова "культурологія", яке визначається як "система знань про сутність, закономірності існування та розвитку, людське значення і способи осягнення культури. Культурологія є специфічною сферою гуманітарного знання [91; с.225].
Таким чином, культурологічна освіта є одним із напрямків (складовою) гуманітарної освіти, базовими дисциплінами якої при підготовці більшості спеціальностей та спеціалізацій є, окрім культурології як методологічної основи, ціла серія культурологічних курсів, зокрема "Українська та зарубіжна культура".
Далі вважаємо за доцільне звернутися до тлумачного словника, щоб з'ясувати значення слова "забезпечення". "Забезпечення":
1) дія за значенням забезпечити;
2) матеріальні засоби до життя [219; с.17], або:
1) матеріальні засоби до життя:
2) дія;
3) підтримка [248; с.101].
"Забезпечити", "забезпечувати" трактується:
1) постачаючи щось у достатній кількості, задовольняти кого-, що-небудь у якихось потебах;
2) створювати надійні умови для здійснення чого-небудь, гарантувати щось;
3) захищати, охороняти кого-, що-небудь від небезпеки [219; с.18], або:
1) постачати;
2) гарантувати виконання чогось [248; с.101-102].
Термін "педагогічний" у довідковій, енциклопедичній літературі трактується у таких значеннях:
1) стосовно до педагогіки;
2) прикметник до педагог;
3) який відповідає правилам, вимогам педагогіки [220; с.108].
Проаналізувавши визначення необхідних для нашого дослідження понять, доходимо наступного висновку: "Педагогічне забезпечення культурологічної складової у підготовці студентів - це комплекс педагогічних дій, заходів, що плануються та систематично реалізуються з метою опанування студентами системою знань про сутність, закономірності існування та розвитку, людське значення і способи осягнення культури, зокрема гуманістичної".
Потребує також з'ясування поняття "гуманістична культура".
Поняття "культура" (від лат. cultura - виховання, освіта, розвиток) - сукупність практичних, матеріальних і духовних надбань суспільства, які відображають історично досягнутий рівень розвитку суспільства й людини і втілюються в результатах продуктивної діяльності... Водночас під культурою розуміють рівень освіченості, вихованості людей, а також рівень оволодіння якоюсь галуззю знань або діяльності [73; с.182]. Поняття "гуманістична" утворене від слова "гуманізм" (з лат. humanus - людський, людяний). Вище зазначалося, що "гуманізм" характеризується "як визнання цінності людини, як особистості, її права на вільний розвиток й вияв своїх здібностей, утвердження блага людини, як критерію оцінки суспільних відносин [251; с.130].
Значення поняття узагальнено можна подати у такому вигляді: "Гуманістична культура - це рівень оволодіння духовними надбаннями суспільства, що можуть бути використані людиною для максимальної реалізації її права на вільний розвиток й вияву своїх здібностей".
Спробуємо також розмежувати поняття "виховання" та "формування".
Поняття "виховання енциклопедична, спеціальна, педагогічна література трактує у вигляді "процесу цілеспрямованого, систематичного формування особистості, зумовленого законами суспільного розвитку, дією багатьох об'єктивних та суб'єктивних факторів" [230; с.289-290]. Як довідкова, енциклопедична, так і спеціальна педагогічна література, конкретизуючи значення цього терміна, розмежовує "виховання у вузькому розумінні", "виховання в спеціальному педагогічному значенні", "власне виховання" з "вихованням в широкому значенні" [40; с.297. - 230; с.292. - 192; с.8].
У педагогічних джерелах стверджується, що поняття "виховання в широкому значенні" тотожне поняттю "формування особистості": "... процес та результат її (особистості) розвитку під впливом середовища, спадковості та виховання" [192; с.8]. Зазначається, що важливим засобом формування особистості є навчання, під яким розуміють процес передачі та активного засвоєння знань, умінь та навичок, а також засобів пізнавальної діяльності.
Вважаємо за доцільне звернутися до тлумачного словника, щоб з'ясувати значення слів "форма", "формувати", від яких утворена назва педагогічного поняття "формування". "Форма" - (лат. forma) -
1) зовнішній обрис, зовнішній вид, контури предмета;
2) зовнішнє вираження якого-небудь змісту;
3) встановлений зразок чого-небудь [41; с.567].
"Формувати" -
1) надавати певної форми, завершеності, породжувати;
2) створювати, складати, організовувати [Там само; с.743].
Проаналізувавши визначення необхідних для нашого дослідження понять, можна дійти наступного висновку.
Поняття "виховання" та "формування" - педагогічні категорії, тому що во