Ви є тут

Облік і контроль розрахунків з товарно-грошових операцій в сільському господарстві

Автор: 
Дугар Тетяна Євгеніївна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2005
Артикул:
0405U002605
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ОЦІНКА СТАНУ ОБЛІКУ І КОНТРОЛЮ РОЗРАХУНКІВ В ТОВАРНО-ГРОШОВИХ ВІДНОСИНАХ
2.1. Стан обліку і контролю розрахунків з постачальниками і підрядчиками
Здійснюючи свою виробничо-господарську діяльність сільськогосподарські
підприємства вступають у розрахункові відносини з іншими підприємствами,
організаціями і особами. Ці розрахунки пов`язані з формуванням основних та
оборотних засобів, реалізацією виробленої продукції і наданням послуг,
розподілом прибутку, розрахунками з фінансовими органами, а також організаціями
соціального страхування. Крім того, господарства можуть вступати у розрахункові
взаємовідносини з окремими особами. Наприклад, для виконання різних доручень
при видачі коштів під звіт, одержанні кредитів на індивідуальне житлове
будівництво і загальногосподарське призначення. Правильна організація
розрахунків потребує суворого додержання фінансової дисципліни, вчасної сплати
боргів по зобов`язаннях і забезпечення своєчасного одержання коштів за
реалізовану продукцію та надані послуги. Затримка оплати за одержані
матеріальні цінності або несвоєчасне надходження коштів за реалізовану
продукцію та надані послуги призводить до фінансових труднощів у веденні
господарства. Дебіторська заборгованість спричинює вилучення коштів з обороту
підприємств, що негативно позначається на їх фінансовому стані, а несвоєчасна
сплата боргів та зобов`язань призводить до залучення в оборот коштів, які
належать відповідно іншим підприємствам.
Завданням обліку розрахункових операцій є суворе дотримання діючого порядку
застосування безготівкових розрахунків; правильне і своєчасне оформлення всіх
документів, контроль за додержанням розрахункової дисципліни; забезпечення
своєчасного стягнення дебіторської заборгованості та оплаті належних кредиторам
сум. У сільськогосподарських підприємствах поряд із складанням фінансових
документів слід проводити всебічний аналіз фінансового стану, який
підтверджується результатами інвентаризації. Досвід показує, що швидкість
проведення розрахункових операцій може здійснюватися від кількох місяців, до
кількох годин, що стало можливим завдяки веденню системи електронної пошти та
карток.
Подальше підвищення ефективності сільськогосподарського виробництва та продажу
готової продукції господарства потребує розширення зв`язків між підприємствами,
зміцнення господарського розрахунку, прискорення оборотності оборотних засобів,
в складі яких важливе місце займають грошові кошти. Їх використовують для
розрахунків за придбане майно, матеріали, сировину, за виконані роботи, надані
послуги, для оплати зобов’язань, погашення позичок.
На підприємство матеріальні цінності надходять в основному від постачальників,
взаємовідносини з якими регулюються на підставі договорів постачання, договорів
купівлі-продажу. Матеріальні цінності можуть також надходити від підзвітних
осіб в порядку закупівлі дрібними партіями за готівку.
Облік, що здійснюється безпосередньо у виробничих ланках підприємства називають
первинним. Він є основою всіх видів обліку. За допомогою первинного обліку
контролюють виконання виробничо-фінансового плану виробничим підрозділом
господарства, визначають участь кожного працівника в суспільному виробництві
[59]. Записи у первинних документах, облікових регістрах повинні здійснювати
тільки у темному кольорі чорнилом, пастою кулькових ручок, за допомогою
друкарських машинок та іншими засобами, які б забезпечили збереження цих
записів протягом визначеного терміну зберігання та запобігли внесенню
несанкціонованих і непомітних виправлень.
Розрахунки з вітчизняними постачальниками та підрядчиками проводяться на
підставі документів постачальника: накладних, рахунків-фактур, актів прийнятих
робіт, виконаних послуг. податкових накладних, товарно-транспортних накладних.
Матеріали, що надходять, ретельно перевіряються, встановлюють відповідність їх
якості, кількості, асортименту, умовам поставок і супровідним документам. Якщо
не виявлено розходження, матеріали приймають. При цьому можливі два варіанти
оформлення приходу: безпосередньо за документом постачальника або на підставі
платіжних документів. У першому разі на одному примірнику документа
(постачальника) проставляються підписи матеріально-відповідальних осіб про
отримання. Акт інвентаризації розрахунків з покупцями, постачальниками та
іншими дебіторами і кредиторами застосовується для оформлення результатів
інвентаризації розрахунків. Особливістю інвентаризації є те, що за вказаними
видами заборгованості до акту інвентаризації розрахунків додається довідка
(додаток до форми ін. №-17). Довідка складається в розрізі синтетичних рахунків
бухгалтерського обліку. Підставою для обліку імпортних товарів та їх руху є
документи інофірми-постачальника, транспортно-експедиційних компаній по
навантажувально-розвантажувальних і транспортних послугах, документи на послуги
по зберіганню товару, розрахункові документи про сплату мита, зборів і
податків. По вантажній митній декларації при купівлі товару за іноземну валюту
обов`язково повинна складатися довідка в бухгалтерії про наявність курсових
різниць при перерахуванні заборгованості.
Розрахунки з постачальниками і підрядчиками відображають у журналі-ордері № 6
АПК, який передбачає ведення обліку розрахунків позиційним способом за кожним
платіжним документом. При такій побудові реєстру немає потреби складати
накопичувальні відомості, меморіальні ордери, вести картки або книги
аналітичного обліку і складати оборотні відомості. На початку місяця у
журналі-ордері відображають залишки заборгованості по кожному постачальнику і
підрядчику окремо з ж